Betydningen av å forstå emosjonelt modenhetsnivå - RHAB - RKBU - Institutt for psykisk helse
Betydningen av å forstå emosjonelt modenhetsnivå
Forståelsen av emosjonelt modenhetsnivå i møte med utviklingshemmede - Betydning for klinisk praksis
Psykologspesialistene Ingrid Olsen Høye og Ragnhild Troøien Leirvoll, begge ansatt ved Spesialisert habilitering i Molde, har etablert ett fagutviklingsprosjekt på temaet emosjonelt modenhetsnivå og utviklingshemming.
Mål for prosjektet er å se nærmere på betydningen av å kartlegge og forstå det emosjonelle modenhetsnivået hos pasienter med psykisk utviklingshemming. Dette er spesielt viktig for å opparbeide ny kunnskap om psykisk lidelse og/eller atferdsvansker hos den aktuelle målgruppen. Prosjektet vil ha et særlig fokus på hvilke implikasjoner denne kunnskapen har for klinisk praksis.
Anton Došen (2007) har forsket på og tatt til orde for viktigheten av å kartlegge og forstå det det emosjonelle modenhetsnivået til personer med psykisk utviklingshemming. Særlig i de tilfellene hvor man skal utrede- og behandle psykiske vansker og atferdsvansker. En del forskning peker i retning av at det sannsynlig er en diskrepans mellom kognitivt- og emosjonelt modenhetsnivået; med sistnevnte lavere enn det førstnevnte (Sappok et. al 2013). Dosen har vært talsmann for ett integrativt perspektiv på utredning og behandling. Han argumenterer for å utvide den bio-psyko-sosiale modellen med å legge til den utviklingspsykologiske dimensjonen.
Tanya Sappok et.al (2014), en annen anerkjent forsker innen dette fagfeltet, omtaler betydningen av å forstå det emosjonelle modenhetsnivået som “the missing link”. Veien inn til forståelse av emosjonelt modenhetsnivå beskrives som multifaktoriell; hvor sensorimotoriske, miljømessige, kognitive og sosiale faktorer er bidragsfaktorer til konseptet emosjonelt modenhetsnivå.
Basert på dette teoretiske perspektivet er det av flere forskere utviklet ett kartleggingsskjema; Scale of emotional development (SED-R). Nasjonal kompetansetjeneste for utviklingshemming og psykisk helse (NKUP) jobber nå med å få en norsk oversettelse av SED-R, med forespeilet utgivelse fra Högrefe om kort tid.
Høye og Leirvoll er i gang med å gjennomføre et systematisk litteraturstudie på temaet utviklingshemming og emosjonelt modenhetsnivå, og betydningen av å inkludere en slik forståelse for behandling av psykiske lidelser og atferdsvansker hos målgruppen. De jobber også med å utarbeide en forenklet lærebok på teamatikken. Boken er ett samarbeidsprosjekt med psykologspesialist og professor Atle Ødegård, ansatt i spesialisert habilitering Molde og høgskolen Molde.
Høye og Leirvoll samarbeider med Regionalt kunnskapssenter for hablitering (RHAB) og Nasjonal kompetansetjeneste for utviklingshemning og psykisk helse (NKUP) på de aktuelle områdene. De er medlemmer av NEED (Network of Europeans on Emotional Development), som er en europeisk nettverksgruppe for forskere og fagutviklere på tema emosjonell modenhet og utviklingshemming.
Referanser
- Integrative treatment in persons with intellectual disability and mental health problems, Dosen, A. (2007). Journal og Intellectual Disability Research.
- Emotional development in adults with autism and intellectual disabilities: A retrospective, clinical analysis. Sappok, T., Budczies. J., Dziobek, I., Bolte, S., Dosen, A. & Diefenbacher, A. (2013). PloS One, 8 (9), Article e74036.
- The missing link: Delayed Emotional Development Predicts Challenging Behavior in Adults with Intellectual Diasbility. Sappok, T., Budczies. J., Dziobek, I., Bolte, S., Dosen, A. & Diefenbacher, A. (2014), Journal og Autism Development Disorder.
- Meeting emotional needs in intellectual disability. Högrefe. Sappok, T., Sabine, Z. & Hudson, M. (2022).
Tekst: Ingrid Olsen Høye og Ragnhild Troøien Leirvoll, Spesialisert habilitering Nordmøre og Romsdal
Kontakt
Tilsette
Om oss
Adresse
RKBU, NTNU Institutt for psykisk helse, 7491 Trondheim
Besøksadresse
Klostergata 46, 3. etasje
Ynskjer du vår rådgjeving?
Her kan du be om faglege råd