Utviklingsprosjekter ved Fakultet for naturvitenskap
Utviklingsprosjekter ved Fakultet for naturvitenskap
Utviklingsprosjekter består av en portefølje av utviklingstiltak som sammen skal styrke utdanningen ved NV-Fakultetet blant annet gjennom å utvikle nye lærings- og vurderingspraksiser. Målet er at tiltakene skal lede til økt læringsutbytte hos studentene, og ett av tiltakene er satsing på utviklingsprosjekter. Utdanningskvalitet ved NV tilknyttes prosjekter finansiert av både eksterne og interne kilder.
Siden 2017
Nasjonale prosjekter
Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse, Olav Thon Stiftelse
Toppundervisingsprosjekter
Satsing på NTNU som bidrar til utdanning preget av kvalitet på høyt internasjonalt nivå
KOMPiS Råd-prosjekter
Satsing som tilbyr etter- og videreutdanning for lærere, rådgivere, veiledere og skoleledere
Fakultetsprosjekter
Såmidler til utdanningsprosjekter som bidrar til fakultetets strategi
Tidligere utdanningsprosjekter ved NV-fakultetet
NV lyste ut midler til prosjekter som utvikler og prøver ut vurderingsformer og -aktiviteter i tråd med FTS som støtter studentens læring og handler om etter eller flere av følgende mål:
- Tettere oppfølging av studentene underveis i læringsforløpet og eventuelt tilpasning av videre undervisning (stikkord: underveis- og formative vurderingsformer)
- Tettere kobling mellom vurderinger og overordnede læringsmål på program- og emnenivå
- Tilpasning av vurderingsformer for bedre vurdering av praktiske ferdigheter
- Bedre håndtering av utfordringer knyttet til økt tilgjengelighet av kunstig intelligens
Det kunne søkes om inntil 100.000 NOK per prosjekt. De følgende prosjektene ble tildelt midler til bruk fra høst 2023 til vår 2025.
Vurdering for læring i IMAK2007 og IMAK2003. Lene Østby og EIrik Sundby.
Utvikling av en alternativ vurderingsform innen HBIOA1003. Ingvill Tolås.
SALAS2: Student Active Learning and Online Assessment with STACK. Morten Ivar Kolstø.
KLASK: Klok av skade. Kjersti Kleveland, Roald Lilletvedt og Gerhard H. Olsen.
Eksamen som fordypningsprosjekt. Astrid Johansen.
Group work and assignments for active learning and closer follow-up in the learning process in TFY4345 Classical Mechanics. Jens Oluf Andersen.
NV lyste ut midler til iverksetting av tiltak i tråd med følgende prinsipp fra Fremtidens teknologistudier, som prioriteres av NV ved institutt-, program- og emnenivå:
- Helhetlig kompetanse
- Tverrfaglig samhandling
- Kontekstuell læring
- Studentaktiv læring, relevant vurdering og god læringskultur
- Systematisk samhandling med arbeidslivet
Det kunne søkes om inntil 60.000 NOK per emne eller prosjekt, men flere søknader kunne slås sammen (med tilsvarende større total søknadssum) om de skulle gjelde flere emner i et program og/eller utvikling av langsgående fagstrenger i et program. De følgende prosjektene ble tildelt midler til bruk i høst 2023 og vår 2024:
Student-active learning methods for TFY4280 Signal Processing. Jens Oluf Andersen og Haakon Alexander Hjul Strand.
Støtte til NTNUs Fysikkstudio. Rolf Jonas Persson og Andreas Hjelt.
EMPHASIS: ExtraMural PHysics projects with Arduinos, Smartphones or IolabS. Rolf Jonas Persson, Raffaela Cabriolu, Ragnvald Mathiesen, Magnus B. Lilledahl, Knut Bjørkli Rolstad og Randi Holmestad.
- Supplementer:
FILMFESTIVALEN 2023. Gro Audveig Hagen Bjørnøy og Cecilie Tynes Riksem.
Augmented Reality in Teaching Heat Transfer and Fluid Flow: Enhancing Undergraduate Education with Interactive Learning Tools. Idelfonso Nogeuira og Hanna Knuutila.
FTS revision BFY og MTFYMA: Utvikling av helhetlig kompetanse. Magnus B. Lilledahl.
SALAS: Student Active Learning and Online Assessment with STACK. Raffaela Cabriolu.
NV lyste ut midler (maks. 30.000 pr prosjekt) til iverksetting av tiltak med følgende formål:
- Programtilpasning av lab i grunnemner
- Etablere piloter for modulbaserte grunnemner som utnytter nye aktivitetsbaserte læringsformer og digitale muligheter og bidrar til større programtilpasning av emner
- Implementere kontekstuelle case/dilemmaer fra relevant arbeidsliv i 1. studieår
Totalt fikk 20 prosjekter støtte til arbeid i høst 2022 og vår 2023:
Studentaktive laboratoriekurs. Ann-Kristin Tveten og Bente Alm.
Student active exercises in FY1003 Electricity and magnetism. Raffaela Cabriolu og Rolf Jonas Persson.
Kontekstualisering av faglig innhold. Magnus B. Lilledahl.
Programtilpasning av lab i nytt fysikkemne for bachelor ingeniørstudieprogrammene. Knut Bjørkli Rolstad.
STARTING for Ingeniør materialteknologi. Kirsti Kleveland og Roald Lilletvedt.
Student Active Learning of Mechanical Physics with IoLAB. Ragnvald Mathiesen m/Raffaela Cabriolu, Jaako Akola, Magnus B. Lilledahl, Jon Andreas Støvneng, Berit Bungum og Astrid Johansen.
Implementering av arbeidslivsrelevant praktisk case i generell kjemi. Lene Østby.
Studentaktive gruppeøvinger i Kinetikk og termodynamikk. Marte S. Mørkve og Kjersti Kleveland.
Utvikling av spill for studentaktiv læring i IMAK2005. Ina Merete Stuen og Jannike Solsvik.
Programmering i fysikkemner. Knut Bjørkli Rolstad.
Modulbasert undervisning i Generell kjemi. Anders Lervik og Trond Peder Flaten.
Utvikling av studentaktive gruppeøvinger og nye oppgaver. Christian Lauritsen.
Videreutvikling av KJEMIFESTIVALEN. Gro Audveig Hagen Bjørnøy og Cecilie Tynes Riksem.
TFY4330 Nanoverktøy: Utvikle digitale læringsmidler. Magnus Nord.
Systematisk utvikling av ferdigheter i oppgaveløsning som læringsform. Svein Sunde.
Digital studentaktiv kontekstuell læring i biokjemiundervisning. Gaston Courtade, Ashkan Madadlou, Helga Ertesvåg og Finn Lillelund Aachmann.
Development of digital twin lab for biomedical laboratory science education. Yanran Cao. Labvideo.
Utvikling og gjennomføring av innovasjonscamp i områdeemne MH2001. Kristin Solum Steinsbekk og Lars Gunnar Landrø.
Implementering av kontekstuelle case/dilemmaer fra arbeidsliv i innføringsemne for kjemiingeniørstudenter. Lene Østby, Ina Stuen og Iselin Grav Aakre.
Utvikling av nye interactive case i HBIOT2025. Ina Møller og Kristin Solum Steinsbekk. (Utsatt sluttdato)
NV lyste ut midler (maks. 30.000 pr prosjekt) til iverksetting av tiltak i tråd med følgende føringer fra Fremtidens teknologistudier:
- Helhetlig kompetanse
- Tverrfaglig samhandling
- Kontekstuell læring
- Studentaktiv læring, relevant vurdering og god læringskultur
- Systematisk samhandling med arbeidslivet
Totalt fikk 14 prosjekter støtte til arbeid i høst 2021 og vår 2022:
Learning about sustainability at IKP. Hanna Knuutila.
Læringsassistent for tilrettelegging og forbedring av emner for videreutdanningsstudenter. Kathrine Røe Redalen.
Betre horisontal koordinering mellom emner. Ida-Marie Høyvik.
Utdanningsprosjekt i MH2001 Tverrfaglig samhandling. Kristin Solum Steinsbekk.
Studentaktive øvinger med fokus på bærekraftig kompetanse og frafall. Christian Lauritsen.
Utvikling av digitale undervisningshjelpemidler til TMT4320. Sverre Magnus Selbach.
Utvikling av laboratoriekurs fra teknisk ferdighetstrening til simulering. Ann-Kristin Tveten.
Utforsking av podcast som presentasjonsform. Gro Audveig Hagen Bjørnøy og Cecilie Tynes Riksem.
Utvikling av spill for studentaktiv læring. Iselin Grav Aakre og Kjersti Kleveland.
Utvikling av undervisnings-metodikk samarbeid mellom studenter og undervisere. Guri Sivertsen Korpås og Trine Højberg Andersen.
Videreutvikling og kvalitetssikring av digitale undervisningsressurs, av og for bioingeniør-studentene. Eli Kjøbli, Wenche S. Prestvik, Kine Kristiansen.
UV-midler for å trigge digital interesse/kompetanse blant bioteknologi/biologistudenter. Atle M. Bones.
Numeriske verktøy for likevektsberegninger i generell kjemi. Sondre Kvalvåg Schnell.
Aktive studenter i materialteknologi. Hilde Lea Lein.
I både høst 2020 og vår 2021 lyste ut NV prosjektmidler (maks. 30.000 pr prosjekt) for å støtte utvikling og gjennomføring av digital undervisning og vurdering, som ble enda viktigere i den perioden under koronapandemien. Selv om disse prosjektene var spesielt aktuelle under koronapandemien, spiller digital kompetanse fortsatt en stor rolle ved NV, og mange av metodikkene og materialene som ble utviklet i disse prosjektene forblir aktuelle.
Totalt fikk 25 prosjekter støtte til arbeid i høst 2020 og vår 2021:
Vår 2021
Filming av laboratorievideoer med førstepersonsperspektiv for FY1003, TFY4163 og TFY4165. Rolf Jonas Persson.
Innføring av mer IKT i problemløsning innen Optikk TFY4195. Mikael Lindgren. Oppgaver.
Innleie av ekstra stud ass. 120 timer i TMT4130 Uorganisk kjemi. Mari-Ann Einarsrud.
Innleie av studentassistent for å bistå gjennomføring av vurdering i emnet HBIOA1003 Biokjemi med cellebiologi. Ragnhild Nilsen.
Innleie av to studentassistenter i TFY4260 og TFY4335. Catharina de Lange Davies.
Læringsutviklingsprosjekt: Illustrasjonsfilmer for bruk i KJ2050 og KJ3073. Øyvind Mikkelsen.
Midler for økt arbeidsbyrde i TKJ4102. Elisabeth Egholm Jacobsen.
Midler til undervisningsutstyr for økt kvalitet i digital undervisning i mikrobiologi. Sunniva Hoel.
Model Arctic Council at NTNU 2020: Experiencing science – policy interactions through stakeholder simulation. Ronja Elisabeth Magdalene Wedegärtner, Bente Graae, Philomena Chu.
Støtte til studentassistent i faget HBIOA 1002 Organisk Kjemi. Gro Audveig Hagen Bjørnøy.
Studentaktive øvinger med fokus på motivasjon og bærekraftig utvikling. Christian Lauritsen.
Upgrade of Digital Education Forms in Course KJ2022. Nebojsa Simic.
Utvikling av øvingsopplegget i KJ1000 Generell Kjemi. Anders Lervik, Trond Peder Flaten.
Vit.ass. til to av grunnemnene til MTKJ. Ida-Marie Høyvik.
Høst 2020
Blodprøvetaking i mindre grupper / ferdighetstrening 1. og 2. års studenter. Frode Vågen, Kristin Solum Steinsbekk.
Bruk av studentassistent for å bistå gjennomføring av vurdering. Bente Alm.
Filming av laboratorievideoer med førstepersons-perspektiv for FY1003, TFY4163 og TFY4165. Rolf Jonas Persson.
Støtte i emne Materialegenskaper og bruk (IMAK2010). Roald Lilletvedt.
Støtte til laboratoriekurs i emne HBIOT1011 Anatomi, fysiologi og histologi. Wenche S. Prestvik.
Undervisningsstøtte i IMAK2002 Uorganisk kjemi høst 2020. Iselin Grav Aakre.
Utvikle en ny undervisningsmetodikk som består av synkrone nettbaserte undervisningsøkter. Trine Andersen.
Utvikling av labkurs i TBT4102 Biokjemi 1: Økt læringsutbytte, økt digitalisering i biokjemi og økt selvstendighet i laboratoriet. Kjetil Rasmussen (m/Finn Achmann og Erland Årstøl).
Utvikling, gjennomføring og evaluering av digitale gruppbaserte undervisningsaktiviteter med 175 1.års studenter i områdeemnet MH2001 Tverrfaglig samhandling. Kristin Solum Steinsbekk.
Innleie av studentassistent/vitenskaplig assistent i emner Generell mikrobiologi og Mikrobiologi og hygiene. Kristin Bjørdal.
Støtte i emne TKJE1002 Generell Kjemi. Eirik Sundby.
NTNU Toppundervisning: Prosjekter 2023-2025
Vurdering for læring gjennom teori, laboratorieaktivitet og samarbeid med arbeidsliv
Utvikling og implementering av en formativ vurderingspraksis med tilbakemelding som prosess
VI: Vurdering for Ingeniør-identitet
NTNU Toppundervisning: Prosjekter 2021-2022
Etablering av studentaktive lærings- og vurderingsformer i store grunnlagsemner
SAK: Studentaktive læringsformer for utvikling av kompetanse innen kvalitetsarbeid i helsetjenesten
NTNUs Fysikkstudio
SciFood - Forprosjekt for Centre of Excellence in Sustainable Food System Education
DIKU/HK-Dir, 2020-2023
DIGGsam - Digitale vurderinger: Samarbeid mellom studenter og undervisere for bedre læring
Anita Nordeng Jakobsen (Institutt for bioteknologi og matvitenskap) er prosjektleder. Prosjektet bidrar til en helhetlig sammenheng mellom læringsutbyttebeskrivelser, læringsaktiviteter og vurderingsformer i utvalgte kjerneemner i Bachelor i matvitenskap, teknologi og bærekraft.
Det er viktig å ruste studenten til en fremtid preget av livslang læring. Arbeidsgivere er opptatt av egenskaper som kreativitet, fleksibilitet, lærevillighet, samarbeidsevner, selvstendighet, muntlig og skriftlig kommunikasjonsevner, evne til å jobbe under press, evne til å ta i bruk ny teknologi og digitale ferdigheter.
For å få en bedre sammenheng mellom læringsutbyttebeskrivelser, vurderingsformer og læringsaktiviteter i kjerneemner i matteknologisk utdanning har dette prosjektet fokus på digitale medstudentvurderinger i kombinasjon med aktiv læring da vår erfaring fra tidligere prosjekter (Digimat) har vist at studentene mangler opplæring og erfaring denne type tilbakemeldinger.