DIGGsam - Utviklingsprosjekter ved Fakultet for naturvitenskap
DIGGsam - Samarbeid mellom studenter og undervisere for bedre læring
Digital vurdering
Prosjektetskal bidra til en helhetlig sammenheng mellom læringsutbyttebeskrivelser, læringsaktiviteter ogvurderingsformer i utvalgte kjerneemner i bachelorprogrammet i Matteknologi.
Det er viktig å ruste studenten til en fremtid preget av livslang læring. Arbeidsgivere er opptatt av egenskaper som kreativitet, fleksibilitet, lærevillighet, samarbeidsevner, selvstendighet, muntlig og skriftlig kommunikasjonsevner, evne til å jobbe under press, evne til å ta i bruk ny teknologi og digitale ferdigheter.
Prosjektet skal bidra til å heve utdanningskvaliteten ved å:
i) stimulere studentene til å ta en aktiv rolle i egen læring,
ii) etablere et læringsmiljø hvor alle lærer av hverandre,
iii) gi studentene bred digital erfaring og
iv) styrke fagmiljøets pedagogiske kompetanse.
Utviklingen av studentenes profesjonelle identitet, autonomi og læring gjennom studieforløpet skal evalueres gjennom analyseverktøy som utvikles i prosjektet.
For å få en bedre sammenheng mellom læringsutbyttebeskrivelser, vurderingsformer og læringsaktiviteter i kjerneemner i matteknologisk utdanning har dette prosjektet fokus på digitale medstudentvurderinger i kombinasjon med aktiv læring da vår erfaring fra tidligere prosjekter (Digimat) har vist at studentene mangler opplæring og erfaring denne type tilbakemeldinger.
Mål for prosjektet
Det overordnede målet er å utforske om trinnvis opplæring og aktiv deltagelse i medstudentvurdering gjennom studieløpet vil styrke studentenes læring, autonomi og profesjonelle identitet. Prosjektet skal bidra til en helhetlig sammenheng mellom læringsutbyttebeskrivelser, læringsaktiviteter og vurderingsformer i utvalgte kjerneemner i bachelorprogrammet i Matteknologi.
Delmål
- Styrke fagmiljøets kompetanse og motivasjon for digitale vurderingsmetoder som understøtter læring (AP1)
- Introdusere studenter til verktøy for gruppevis medstudentvurdering av laboratorierapporter og muntlige presentasjoner tidlig i studiet (AP3)
- Utvikle læringsdesign hvor digital samhandling og medstudentvurdering gjennomføres via samskrivingsverktøy, bruk av video og digitale møter (AP4)
- Utvikle læringsdesign hvor medstudentvurdering og egenevaluering av problembaserte studentstyrte laboratorieprosjekt og blogger inngår i obligatoriske arbeidskrav og karaktergivende delvurdering (AP5)
- Utvikle analyseverktøy for å studere utviklingen av studentenes profesjonelle identitet og autonomi gjennom studieforløpet (AP2)
- Utforske om begrepstester i matmikrobiologi kan brukes som et vurderingsverktøy for å identifisere kognitive flaskehalser i studentgrupper (AP2)
- Planlagte resultat og beskrivelse av aktiviteter
Læringsdesignet skal utvikles gjennom fem arbeidspakker og skal spesielt bidra til å oppfylle følgende av studiets læringsutbyttebeskrivelser:
- Kandidaten kan anvende matvitenskap for utvikling og produksjon av trygge næringsmidler
- Kandidaten kommuniserer matvitenskapelig kunnskap muntlig og skriftlig, formelt og uformelt
- Kandidaten viser evne til å søke opp, kritisk vurdere og anvende matvitenskapelig litteratur
- Kandidaten viser evne til selvstendig arbeid og samarbeid med andre
- Kandidaten har erfaring i bruk av digitale verktøy
- Prosjektet er finansiert av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir tidligere DIKU) og NTNU.
Midtveisrapport DIGGsam (PDF)
Digitale verktøy
- samskrivingdokumenter
- digital loggbok
- instruksjonsvideoer
- video for tilbakemelding
- blogging
- bruk av internettbasert programvare (prediksjonsverktøy)
- SKYPE
- digitale spørreskjema og evalueringer
Gjennom bruk av mange forskjellige verktøy får studentene bred digital erfaring innen kommunikasjon og samarbeid som arbeidslivet trenger.