Virtuelle kjemiske rom - Innovativ utdanning - Fakultet for naturvitenskap
Virtuelle kjemiske rom
Virtuelle kjemiske rom
I dagens samfunn er etterspørselen etter kjemikere og kjemifaglige kunnskaper økende innenfor en rekke fagfelt. Kunnskap om kjemi vil i framtiden spille en viktig rolle i et samfunn hvor vi vil møte utfordringer innen områder som klima, miljø og energi. Prosjektet Virtuelle kjemiske rom styrker kjemifaglig forståelse gjennom å koble teori og praksis i innovative læringsaktiviteter virtuelt knyttet til laboratorievirksomhet.
Dette er et samarbeidsprosjekt mellom Institutt for materialteknologi (IMA) ved førsteamanuensis Hilde Lea Lein og Institutt for kjemi (IKJ) ved førsteamanuensis Karina Mathisen, hvor hovedmålet er å innføre alternative supplerende virkemidler for å forbedre undervisningen i generell kjemi.
Les om prosjektet i NT sin blogg:
Del 1: Bevisstgjøring og aktivisering, video og quiz!
Del 2: Alternative undervisningsformer, teori-praksis og hva nå?
Om prosjektet
Om prosjektet
Introduksjonsemnet til morgendagens kjemikere er Generell kjemi, et emne som har sett liten grad av fornyelse eller tilpassing til dagens samfunn og aktuelle problemstillinger (Cooper and Klymkowsky 2013). Det er ønskelig å identifisere nye innovative metoder som fremmer dyp‐læring slik at studentene kan øke sin kjemifaglige forståelse og læringsutbytte i de enkelte fag.
Prosjektet setter fokus på aktivisering av studenter i forkant og i løpet av forelesninger for å gi disse et mer proaktivt preg. Studenters engasjement kan økes og terskelbegrep identifiseres ved digitale selv-testingsoppgaver, «klikkere» og innføring av videointroduksjoner som kan sees på smarttelefon eller lap top. Effekten av «klikkere» som responssystem er etablert ikjemididaktisk litteratur (Woelk 2008; Addison, Wright et al. 2009; King 2011), men implementeringen av slike system er så langt lite utbredt ved NTNU.
Videre styrking av kjemifaglig forståelse kan oppnås ved en tematisk sammenkobling mellom teori og praksis gjennom innovative læringsaktiviteter virtuelt knyttet mot laboratorievirksomhet. Målet er at en slik sammenkobling av læringsaktiviteter vil gjenspeiles på eksamensresultatet i henhold til teorien om «constructive alignment» (Biggs and Tang 2010).
Delprosjekter
Delprosjekter
A - Aktivisere i forelesninger
- Aktivisering av studenter: Selvtesting, PRS, quiz, molekylbyggesett
- Video med generell intro til "ukens tema" før forelesning
- Opprettelse av videobank med demoforsøk til bruk i forelesninger
- Virtuelle ekskursjoner - Interaktivt Norgeskart med oversikt over kjemi bedrifter
B - Kobling teori-praksis (Lab)
- Obligatorisk videointroduksjon til hver lab-oppgave: Utstyrsoppsett, generell info, spesielle faremomenter
- Web-basert obligatorisk HMS og kontrolltest før tilgang til lab
- "Alle skal ha lab" Demoforsøk som supplement til teorifaget
Kontakt
Kontakt
Prosjektleder
Institutt for materialteknologi
Førsteamanuensis Hilde Lea Lein
Tlf.: 73550880
Prosjektleder
Institutt for kjemi
Førsteamanuensis Karina Mathisen
Tlf.: 73596218