Arbeidspakke 1: Samarbeid kulturskole og grunnskole

Arbeidspakke 1: Samarbeid kulturskole og grunnskole

Arbeidspakke 1 i prosjektet Universitetskulturskole (AP1) omhandler samarbeid mellom kulturskole og grunnskole. Kommunene tilstreber gode kunstpedagogiske tilbud gjennom samarbeid og kombinerte stillinger. 

AP1 vil øke utdanningenes relevans gjennom å fokusere på grunnskoledidaktikk og didaktikk for kulturskolens breddeprogram i 1) utøvende musikkutdanning ved institutt for musikk (IMU), og i 2) grunnskolelærerutdanningen ved institutt for lærerutdanning (ILU). Dette vil styrke studentenes kvalifisering til et arbeidsmarked der de ofte vil møte krav om å navigere i utfordringer og muligheter som ligger i kombinasjons- og samarbeidsstillinger.  
AP1 trekker arbeidslivet i grunnskole og kulturskole inn i lærerutdanning og musikerutdanning gjennom kombinerte stillinger, aktiv studentinvolvering og flere forskningsprosjekter om kunstfaglig undervisning i grunnskole og kulturskole.

Sentrale aktører i arbeidspakken er ansatte i kombinerte stillinger mellom IMU, ILU, Trondheim kulturskole og grunnskolen, i tillegg til ph.d.-kandidater, studenter fra IMU og ILU. 

Arbeidspakken har utgått fra to eksisterende prosjekter i Trondheim:

  1. Kulturdagen, et pågående kommunalt utviklingsprosjekt om kunstfaglig undervisning i samarbeid mellom Trondheim kulturskole, 23 grunnskoler og to barnehager.
     
  2. Kulturskolepedagog i grunnskolen, et videreutdanningstilbud ved NTNU (IMU/ILU) for kulturskolelærere som også vil jobbe i grunnskolen. Foto: Iver dragset
To kvinner instruerer foran en gruppe barn som ser på. Foto
Foto: Iver Dragset

Delprosjekter

I diskusjoner med studenter fra ILU og IMU har vi sett behovet for å bevisstgjøre kommende musikklærere på de to skoleslagenes ulike musikkpedagogiske posisjoner. Dette delprosjektet tar utgangspunkt i plandokumenter i de to skoleslagene, og undersøker hvordan planene kan ses som uttrykk for ulike posisjoner i et felles diskursivt felt som dreier seg om samarbeid om musikkutdanning.  

Publisering: 

Prosjektmedlem Ingrid Fostad er en offentlig ph.d.-stipendidat som utøver forskning på egen arbeidsplass i offentlig sektor: Kulturskolen. Fostad tar sin ph.d. ved Institutt for lærerutdanning, NTNU. Hun gjør en etnografisk undersøkelse av to varianter av kulturskole-grunnskolesamarbeid. Hun undersøker lederperspektiver, lærerperspektiver og elevperspektiver, og benytter Kemmis et al. (2014) sin praksisarkitekturteori som sentralt teorirammeverk. Prosjektet planlegges ferdig høsten 2025.

Veiledere er førsteamanuensis Bjørn-Terje Bandlien og professor Tone Pernille Østern. Mentor er avdelingsleder i kulturskolen Iver Dragset.

Publisering:

Møt Ingrid Fostad gjennom forskningsnettverket NATPRONET.

Prosjektmedlem Solveig Rivenes Lone er ansatt som ph.d.-stipendiat ved NTNU, Institutt for musikk. Ph.d.-prosjektet undersøker hvilke betydninger Kulturdagen har for elevene. Ved å følge undervisningen i kulturdag og delta, observere, prate med elever og invitere elever med på å lage forskningsmateriale sammen, skapes innblikk i hvilke oppfatninger, forståelser, og erfaringer elever har av Kulturdag.

Veiledere er førsteamanuensis Thomas Hilder og professor Elin Angelo.

Publisering:

  • Publikasjon 1: Artikkel under arbeid
  • Publikasjon 2
  • Publikasjon 3
  • Publikasjon 4: Hele avhandlinga (kommer)

Delprosjekt 4 dreier seg om at masterstudenter deltar i arbeidspakkens undersøkelser og drøftinger. Tre studenter, Inger Marie Natrud, Sebastian Braathen og Hege Segtnan, har deltatt og ferdigstilt sine masteroppgaver. Mens Natrud (2023) og Braathen (2023) har undersøkt læreres arbeid har Segtnan i samarbeid med medstudent og medforfatter Fiske (Fiske & Segtnan, 2023) undersøkt utfordringer omkring bruk av heltid og deltid i offentlig sektor. Våren 2024 er den fjerde masterstudenten, Jon Gabriel Flikke, i gang med sitt prosjekt Kulturdag: Kva, kvifor, korleis? Intervju med grunnskolelærere og kulturskolelærere i Kulturdagprosjektet.

Veiledere for masterstudentene er Sunniva Skjøstad Hovde (Natrud, 2023), Bjørn-Terje Bandlien (Braathen, 2023; Flikke, 2024) og Tore Chr. Malterud (Fiske & Segtnan, 2023).

Publisering:

Dette utviklingsprosjektet har som hensikt å bidra til læreres kunnskap om musikkundervisning som møter intensjonene i den nye læreplanen. I prosjektet jobber lærerutdannere, kulturskolelærere, grunnskolelærere og lærerstudenter med tilnærminger til utforskende, samskapende og kreativ musikkundervisning der digitale verktøy gis en naturlig plass. Gjennom flere faser utvikles undervisningstilnærminger, undervisningsressurser og kunnskap om samskapende utviklingsprosesser.

Prosjektansvarlige i delprosjekt 5 er universitetslektor Egil Reistadbakk, universitetslektor Kathinka Hveem Johannessen og avdelingsleder Iver Dragset.

Publisering: 

  • Det planlegges publisering av forskning og formidling

Kulturdagundersøkelsen er en spørreundersøkelse blant ansatte ved skoler som deltar i Kulturdag. Undersøkelsen ble gjennomført første gang medio 2023. Tilsvarende undersøkelse gjennomføres på nytt i mars–april 2024. Hensikten med undersøkelsen er å skaffe et bredt datagrunnlag om Kulturdagprosjektet i Trondheim kommune som omfatter mer enn 20 grunnskoler i tillegg til kulturskolen og noen barnehager. Datamaterialet analyseres for å skape kunnskap om denne typen tverrinstitusjonelle samarbeidsprosjekter.

Prosjektansvarlig er førsteamanuensis Bjørn-Terje Bandlien

Publisering: 

  • Data fra Kulturdagundersøkelsen 2023 ble analysert og presentert av Bjørn-Terje Bandlien ved MIU-konferansen på DMMH i oktober 2023. 

Prosjektet er under utvikling av Hanne Konstad Aalberg og Ronald Kibirige. 

Dette prosjektet har til hensikt å gi multimodale kunstneriske interaksjonsopplevelser for kulturskolelærere som arbeider i flerkulturelle sammenhenger gjennom internasjonal kunstnerisk utveksling. Det vil sette søkelys på fellesskap og en sosial-kunstnerisk forståelse av kunst som fritt kulturelt uttrykksmedium for lærere og elever i kulturskolerelaterte undervisnings- og læringssammenhenger.

Info kommer

Kirsti Nørstebø er ansatt som stipendiat ved Nord Universitet som del av Outmus-prosjektet, og deltar samtidig i vår forskningsgruppe med sammenfallende forskningsinteresser.

Nørstebøs ph.d.-prosjekt er Effects of different didactical approaches to music teaching in primary school: A longitudinal study developing and utilizing a holistic test battery to explore pupil's music-related learning outcomes.