Bjørn-Terje Bandlien
Om
Bjørn-Terje Bandlien (Ph.d.) er førsteamanuensis i musikk ved NTNU, Institutt for lærerutdanning. Han underviser og veileder på grunn-, master- og ph.d.-nivå i musikkfaglige og musikkdidaktiske emner.
En viktig forskningsinteresse dreier seg om digitalteknologisk musikkdidaktikk, og hans doktorgradsarbeid (2019) handlet om ungdomsskoleelevers komponering med GarageBand på iPad i et kritisk designteoretisk perspektiv.
Fra 2019 har han også arbeidet med kulturskolerelatert forskning, og med særlig vekt på samarbeid mellom grunnskole og kulturskole. Fra 2022 har Bandlien ledet en arbeidspakke om samarbeid mellom grunnskole og kulturskole i DIKU-prosjektet Unikup- Universitetskulturskole. UniKuP er et samarbeid mellom Institutt for lærerutdanning ved NTNU, Institutt for musikk ved NTNU og Trondheim kulturskole. I forbindelse med dette leder han også den tilhørende forskningsgruppa "Kulturskole-grunnskole-samarbeid" (KGS).
Bandlien deltar i forskningsgruppene Fagleg literacy i skule og lærarutdanning, og MusTed - Musikkteknologi i didaktisk praksis, og er redaksjonsmedlem i tidsskriftet Journal for research in arts and sports education (JASEd).
Bandlien har bakgrunn som lektor med hovedfag i musikk fra NTNU, Institutt for musikk (2007) og Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU), NTNU (1998). Han har arbeidet som lærer i folkehøgskole og grunnskole i perioden 1999–2013, samt som utøvende kirkemusiker med piano og orgel som instrument fra ca 1994.
Fra 2013 har Bandlien arbeidet med lærerutdanning ved Høgskolen i Sør-Trøndelag (HIST), Avdeling for lærer- og tolkeutdanning (ALT) og NTNU, Institutt for lærerutdanning (ILU). I perioden 2015–2016 var han seksjonskoordinator for Musikkseksjonen ved ALT, og fra 2017–2021, samt fra og med høsten 2023 faggruppeleder for musikk, dans, drama/teater ved ILU.
Publikasjoner
2024
-
Bandlien, Bjørn-Terje.
(2024)
Sang og digital teknologi.
Gyldendal Norsk Forlag A/S
Faglig kapittel
2023
-
Bandlien, Bjørn-Terje.
(2023)
Sang og digital teknologi.
Gyldendal Akademisk
Faglig kapittel
-
Bandlien, Bjørn-Terje.
(2023)
Kulturskole–grunnskole- samarbeid som diskursivt felt:
En undersøkelse av skoleslagenes plandokumenter med fokus
på musikk.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2022
-
Schøien, Kristin Solli;
Bandlien, Bjørn-Terje;
Østern, Anna-Lena .
(2022)
I nærkamp med Notefienden: Skam, myndiggjøring og performativ læring.
Journal for Research in Arts and Sports Education
Vitenskapelig artikkel
2021
-
Bandlien, Bjørn-Terje;
Olaussen, Ingvild Olsen;
Letnes, Mari-Ann;
Angelo, Elin.
(2021)
Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger.
Cappelen Damm Akademisk
MusPed:Research (3)
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Bandlien, Bjørn-Terje;
Olaussen, Ingvild Olsen;
Letnes, Mari-Ann;
Angelo, Elin.
(2021)
Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger.
Cappelen Damm Akademisk
Innledning
-
Bandlien, Bjørn-Terje.
(2021)
Utdanningskulturelt mangfold i et rullerende musikkundervisningstilbud.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Bandlien, Bjørn-Terje.
(2021)
Perspektiver fra forskningen på det musikkpedagogiske konseptet Jedem Kind ein Instrument [Et instrument til hvert barn] i Tyskland.
Cappelen Damm Akademisk
Oversatt kapittel
-
Bandlien, Bjørn-Terje.
(2021)
Learning music by composing on iPads.
Routledge
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2020
-
Bandlien, Bjørn-Terje.
(2020)
Composing on iPad as Middle Ground Education.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2019
-
Bandlien, Bjørn-Terje.
(2019)
Ungdomsskoleelevers komponering med GarageBand på iPad: En musikkdidaktisk studie av performative stopp-punkter i et kritisk designteoretisk perspektiv (Doktorgradsavhandling).
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Doktorgradsavhandling
-
Bandlien, Bjørn-Terje;
Selander, Staffan.
(2019)
Designing as composing music with iPads: A
performative perspective.
Routledge
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2015
-
Bandlien, Bjørn-Terje.
(2015)
Komponering og musikkvideo-produksjon på iPad.
Nettsider (opplysningsmateriale)
Tidsskriftspublikasjoner
-
Schøien, Kristin Solli;
Bandlien, Bjørn-Terje;
Østern, Anna-Lena .
(2022)
I nærkamp med Notefienden: Skam, myndiggjøring og performativ læring.
Journal for Research in Arts and Sports Education
Vitenskapelig artikkel
Bøker
-
Bandlien, Bjørn-Terje;
Olaussen, Ingvild Olsen;
Letnes, Mari-Ann;
Angelo, Elin.
(2021)
Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger.
Cappelen Damm Akademisk
MusPed:Research (3)
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
Del av bok/rapport
-
Bandlien, Bjørn-Terje.
(2024)
Sang og digital teknologi.
Gyldendal Norsk Forlag A/S
Faglig kapittel
-
Bandlien, Bjørn-Terje.
(2023)
Sang og digital teknologi.
Gyldendal Akademisk
Faglig kapittel
-
Bandlien, Bjørn-Terje.
(2023)
Kulturskole–grunnskole- samarbeid som diskursivt felt:
En undersøkelse av skoleslagenes plandokumenter med fokus
på musikk.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Bandlien, Bjørn-Terje;
Olaussen, Ingvild Olsen;
Letnes, Mari-Ann;
Angelo, Elin.
(2021)
Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger.
Cappelen Damm Akademisk
Innledning
-
Bandlien, Bjørn-Terje.
(2021)
Utdanningskulturelt mangfold i et rullerende musikkundervisningstilbud.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Bandlien, Bjørn-Terje.
(2021)
Learning music by composing on iPads.
Routledge
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Bandlien, Bjørn-Terje.
(2020)
Composing on iPad as Middle Ground Education.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Bandlien, Bjørn-Terje;
Selander, Staffan.
(2019)
Designing as composing music with iPads: A
performative perspective.
Routledge
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Rapport
-
Bandlien, Bjørn-Terje.
(2019)
Ungdomsskoleelevers komponering med GarageBand på iPad: En musikkdidaktisk studie av performative stopp-punkter i et kritisk designteoretisk perspektiv (Doktorgradsavhandling).
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Doktorgradsavhandling
OVERSETTELSESARB
-
Bandlien, Bjørn-Terje.
(2021)
Perspektiver fra forskningen på det musikkpedagogiske konseptet Jedem Kind ein Instrument [Et instrument til hvert barn] i Tyskland.
Cappelen Damm Akademisk
Oversatt kapittel
INFORMASJONSMATR
-
Bandlien, Bjørn-Terje.
(2015)
Komponering og musikkvideo-produksjon på iPad.
Nettsider (opplysningsmateriale)
Undervisning
Emner
Formidling
2024
-
ProgramdeltagelseBandlien, Bjørn-Terje. (2024) Paneldialog «konsekvenser for samarbeid mellom kulturskole og grunnskole». Youtube, Norsk Kulturskoleråd Youtube, Norsk Kulturskoleråd [TV] 2024-02-29
-
Vitenskapelig foredragBandlien, Bjørn-Terje; Solli, Mattias; Aksdal, Erling. (2024) Planking as didactic design in Kulturskolen. Nord universitet Nordic network for research in music education conference , Bodø 2024-03-19 - 2024-03-21
2023
-
Vitenskapelig foredragBandlien, Bjørn-Terje. (2023) Culture day: Sustainability in collaboration between primary school and kulturskole?. European music school union 3rd European music school symposium: Music schools and their ecosystems: Building sustainable futures , Wien, MDW–University of music and performing arts vienna 2023-10-06 - 2023-10-07
-
Faglig foredragBandlien, Bjørn-Terje. (2023) Panelsamtale om offentlig-sektor-ph.d. Natpronet Natpronet-seminar, HVL, Bergen , Bergen 2023-03-08 - 2023-03-09
-
Vitenskapelig foredragBandlien, Bjørn-Terje. (2023) Elevers komponering av musikk på iPad forstått i designteoretisk perspektiv. Faglig literacy i skole og lærerutdanning, NTNU, ILU Faglig literacy i skole og lærerutdanning: Veien hit og veien videre , Trondheim 2023-09-14 - 2023-09-15
-
Vitenskapelig foredragBandlien, Bjørn-Terje. (2023) Samarbeid mellom kulturskole og grunnskole: Innsikter fra en kvalitativ spørreundersøkelse om ansattes erfaringer i Kulturdag-prosjektet. MIU (Musikkpedagogikk i utvikling) MIU 2023 , Dronning Mauds Minnes Høgskole, Trondheim 2023-10-26 - 2023-10-27
2022
-
Faglig foredragBandlien, Bjørn-Terje. (2022) Forskning rundt dagens og fremtidens kulturskole. Oslo kulturskole Fagdag Oslo kulturskole , Oslo, nettbasert 2022-01-07 - 2022-01-07
-
Vitenskapelig foredragBandlien, Bjørn-Terje. (2022) Kunstutdanning: Samarbeid, kvalitet og spenninger. Nordisk nettverk for kulturskolerelatert forskning Cutting Edge Kulturskole 2022 , Universitetet i Agder 2022-02-17 - 2022-02-18
-
Faglig foredragBandlien, Bjørn-Terje. (2022) Forskning på egen praksis i kulturskolen, Innledning. Norsk kulturskoleråd Cutting Edge Kulturskole, Praksiskonferansen , Universitetet i Agder 2022-02-16 - 2022-02-16
-
Vitenskapelig foredragBandlien, Bjørn-Terje. (2022) Kunst- og kulturutdanning for alle i forandringens tid. Nätverk för estetiska ämnen i lärarutbildning (NEÄL) NEÄL-konferansen 2022 , Högskolan i Halmstad 2022-10-13 - 2022-10-14
-
Vitenskapelig foredragBandlien, Bjørn-Terje. (2022) Kulturskole-grunnskole-samarbeid som diskursivt felt i framvekst: En diskursiv undersøkelse av skoleslagenes plandokumenter med fokus på musikk. MiU: Musikkpedagogikk i utdanning MiU22: Utforskende perspektiver i musikk og utdanning , Nord universitet, Levanger 2022-10-26 - 2022-10-27
-
ProgramdeltagelseBandlien, Bjørn-Terje. (2022) Arendalsuka 2022: Hvilke kompetanser trenger vi for å skape gode oppvekstsvilkår for barn og unge i kommunene?. https://www.kulturskoleradet.no/nyheter/2022/august/fokus-ko https://www.kulturskoleradet.no/nyheter/2022/august/fokus-ko [Internett] 2022-08-15
-
Vitenskapelig foredragBandlien, Bjørn-Terje. (2022) Universitetskulturskoleprosjektet UniKuP. DYNAMUS - The social dynamics of musical upbringing and schooling in the Norwegian welfare state Dynamus-seminaret 2022 , Hurdalssjøen 2022-06-13 - 2022-06-14
2021
-
Faglig foredragBandlien, Bjørn-Terje. (2021) FoU–hva er det?. Norsk kulturskoleråd Regional samhandling i Norsk kulturskoleråd , Webinar 2021-01-19 - 2021-01-19
-
Faglig foredragBandlien, Bjørn-Terje. (2021) Forskning på egen praksis i kulturskolen. Norsk kulturskoleråd Forskerseminar for Forskning på egen praksis i kulturskolen , Radisson Blue Airport Hotel, Gardermoen 2021-11-26 - 2021-11-26
2020
-
ProgramdeltagelseBandlien, Bjørn-Terje. (2020) Hva skjer med den den kulturelle skolesekken?. NRK P2 NRK P2 [Radio] 2020-01-20
-
Faglig foredragBandlien, Bjørn-Terje. (2020) Grunnskole-kulturskole-samarbeid og digitalisering i skole og kunstfag. Norsk kulturskoleråd Trøndelag Fagdag, Norsk kulturskoleråd Trøndelag , Stjørdal, Scandic Hell 2020-10-16 - 2020-10-16
-
Faglig foredragBandlien, Bjørn-Terje. (2020) Universitetskulturskoleordning – et mulighetsrom. Norsk kulturskoleråd Lanseringsseminar universitetsKULTURskole , Radisson Blue Airport Hotel Gardermoen 2020-02-07 - 2020-02-07
2019
-
Vitenskapelig foredragBandlien, Bjørn-Terje. (2019) Ungdomsskoleelevers komponering med GarageBand på iPad. Norsk Kulturskoleråd Cutting Edge Kulturskole , Tromsø 2019-10-03 - 2019-10-04
-
Vitenskapelig foredragBandlien, Bjørn-Terje. (2019) Forskningsprosjektet KiS (Kunstutdanning i Samarbeid), med bakgrunn i det kommunale pilotprosjektet Kulturdag. Norsk Kulturskoleråd Cutting Edge Kulturskole , Tromsø 2019-10-03 - 2019-10-04
2018
-
Vitenskapelig foredragBandlien, Bjørn-Terje. (2018) How does technology impact the composition processes when secondary school students compose on iPad?. SLATE. Centre for the science of learning & technology. UIB. Designs for learning. 6th international conference 2018 , Bergen 2018-05-23 - 2018-05-25
-
Vitenskapelig foredragBandlien, Bjørn-Terje. (2018) Hvordan kan utfordringer som elevene møtte under komponering med Garageband på iPad forstås som kunnskapsutfordringer?. Nordisk Nettverk for Musikkpedagogisk Forskning Nordisk Nettverk for Musikkpedagogisk Forskning, Konferanse 2018 , Hurdalssjøen kurs- og konferansesenter 2018-02-12 - 2018-02-15
2017
-
Vitenskapelig foredragBandlien, Bjørn-Terje. (2017) Komponering og kunnskapsutvikling med digital teknologi i skolen. Nordisk nettverk for musikkpedagogikk forskning (NNMPF) Nordisk nettverk for musikkpedagogikk forskning , Göteborg 2017-03-13 - 2017-03-16