Forskergruppe for auditiv og musikalsk imitasjonsmetodikk
Forskergruppe for auditiv og musikalsk imitasjonsmetodikk
«Hemmeligheten» bak Jazzlinjas suksess har i alle år vært auditiv og musikalsk imitasjonsmetodikk, eller det jazzmusikere kaller planking. Planking er å lære seg musikalske språk på øret, uten bruk av noter, kun gjennom å imitere og kroppsliggjøre klingende musikk.
Studenten starter uten instrument og hermer så presist som mulig. Når musikken er internalisert, tar studenten gradvis instrumentet i bruk, før han eller hun gradvis også begynner å variere i det musikalske uttrykket.
Selv om metoden er intuitiv, enkel, og potent, er denne formen for musikalsk læring lite anerkjent og forstått utenfor jazzkretser. I musikkopplæring kommer ofte notebasert læring og kunstige målsetninger i veien for den læringsprosessen som planking utgjør. Og selv om miljøet ved Jazzlinja har forsket på metoden i mer enn førti år, og i senere tid også startet teoretisk forskning på metoden, gjenstår en rekke uutforskede spørsmål, knyttet til praksis, kunstnerisk utviklingsarbeid, kvalitetsutvikling og epistemologi.
Forskergruppe for auditiv og musikalsk imitasjonsmetodikk har mål om å være i nasjonal og internasjonal front i forståelsen av denne formen for musikalsk læring, gjennom å undersøke:
1) praktisk-pedagogiske perspektiver på planking og hvordan den musikalske språklæringen videreutvikles i ensemblespill. Fokus er både studenter på Jazzlinja, men også elever i grunn- , -videregående, og kulturskole, som vi blant annet når i samarbeid med prosjektet UniKup. Hvert enkelt menneske lytter på individuelle måter: hvordan kan den musikalske læringen best mulig ivareta diversiteten i individuell og kollektiv læring?
2) forholdet mellom planking og kunstnerisk utviklingsarbeid. Buzzord innenfor kunstnerisk utviklingsarbeid, som improvisasjon, kreativitet, estetikk og refleksjon kan raskt tilsløre nyanser som er avgjørende i forståelsen av planking. Det samme kan forventningen om skriftlig dokumentasjon, hvis det går ut over det rent musikalske arbeidet. Hvordan kan man møte disse impulsene innenfor kunstnerisk utviklingsarbeid, samtidig som man jobber på plankingens premisser?
3) planking og auditiv ensemblelæring som universitetspedagogiske praksiser. For at potensialet i planking best skal ivaretas på universitetsnivå, er det nødvendig å ha en god ensemblemetodikk, godt læringsmiljø, og gode evalueringsmetoder som er fullt ut integrert i den musikalske læringsprosessen. Hvordan bør dette rigges som en helhet? Hvilke metoder er best egnet til å utforske denne formen for holistisk kvalitetsutvikling?
4) epistemologiske aspekter ved planking og auditiv ensemblelæring, og den kunnskapsformen disse representerer i forhold til andre kunnskapsformer. For å styrke og spre den akademiske forståelsen av planking og auditiv ensemblelæring, er det nødvendig å «pakke ut» hva som ligger implisitt i metoden. Selv om miljøet rundt Jazzlinja har startet arbeidet, gjenstår en rekke spørsmål knyttet til betingelser for læringsprosessen og hvordan den auditive kunnskapen best kan forstås i forhold til andre kunnskapssystemer (skrevet/ikke-skrevet, overførbar/ikke-overførbar, taus/eksplisitt).
Sjekk ut teoretiske analyser av Jazzlinjas plankepraksis:
- Solli, Mattias; Aksdal, Erling; Inderberg, John Pål. (2022) Learning jazz language by aural imitation: A usage-based communicative jazz theory (Part 2). The Journal of Aesthetic Education. vol. 56 (1).
- Solli, Mattias; Aksdal, Erling; Inderberg, John Pål. (2021) Learning jazz language by aural imitation: A usage-based communicative jazz theory (Part 1). The Journal of Aesthetic Education. vol. 55 (4).
De fire sporene springer ut av SFU-søknaden som nylig ble sendt fra Jazzlinja, og reflekterer strategisk behovene klargjort av fagmiljøet i den forbindelse. På sikt ser vi for oss en stipendiat knyttet til hvert av sporene. Gruppen vil samarbeide fortløpende gjennom samskriving av artikler, workshops og konferanser om planking.
Flere av gruppens medlemmer bidrar også i en antologi om planking, kalt Auditiv imitasjonslæring - hva, hvordan og hvorfor? (red. Solli, Angelo, Finke), som kommer ut på Cappelen Damm Akademisk, november 2023. Les mer om antologien her.
Gruppemedlemmer
-
Erling Aksdal Faglig leder NTNU Jazzlinja, Universitetslektor
73597330 +4795135558 erling.aksdal@ntnu.no -
Elin Angelo Professor, musikkpedagogikk
73590458 +4797720898 elin.angelo@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Michael Francis Duch Professor, nestleder forskning
73597337 +4798054856 michael.duch@ntnu.no Institutt for musikk -
Dagrun Astrid Aarø Engen Førsteamanuensis - Universitetspedagogikk
73590420 +4791799272 dagrun.engen@ntnu.no Institutt for pedagogikk og livslang læring -
Ståle Rainer Strøm Finke Professor
stale.finke@ntnu.no Institutt for filosofi og religionsvitenskap -
Eirik Hegdal Førsteamanuensis
eirik.hegdal@ntnu.no Institutt for musikk -
Ronald Mubirigwe Kibirige Associate Professor of Arts Education (Music, Dance, and Dance-Music)
ronald.kibirige@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Eldbjørg Raknes Professor
+4795135557 eldbjorg.raknes@ntnu.no Institutt for musikk -
Mattias Solli Filosof - Førsteamanuensis i universitetspedagogikk
+4792680599 mattias.solli@ntnu.no Institutt for pedagogikk og livslang læring -
Morten Sæther Sensor
msa@dmmh.no Institutt for musikk -
Njål Ølnes Universitetslektor
73412930 +4797157610 njal.olnes@ntnu.no Institutt for musikk