Den nasjonale forskerskolen i kjønnsforskning 2024
Allmennkurset 2024 Ressurser og informasjon
Allmennkurset 2024 Ressurser og informasjon
Påmelding
Påmeldingsskjema: The National Research School in Gender Research - General course 2024 (ntnu.no)
Ta kontakt med zoran.l.pecic@ntnu.no om du har spørsmål.
Program
Onsdag d. 11. september 2024
10:00-10:30 Introduksjon av tema og deltakere
10:30-11:30 Forelesning: Intersektionalitet, Q/A,
med Julia Orupabo
11:30-12:30 Lunsjpause
12:30-13:30 Workshop
13:30-14:15 Kaffepause
14:15-16:15 Workshop i 5-personers grupper (inkl. pause):
Presentasjon/diskusjon av 2 prosjekter/papers
Torsdag d. 12. september 2024
10:00-11:00 Intersektionalitet: et analytisk eksempel
v/Lene Myong
11:00-11:15 Pause
11:15-12:30 Workshop: Samtale/diskusjon om forelesning.
Presentasjon av 1 prosjekt/paper.
12:30-13:30 Lunsjpause
13:30-14:30 Panelsamtale om metode og intersektionalitet
m/NTNU-kolleger
14:30-16:30 Presentasjon/diskusjon av 2 prosjekter/papers.
Fredag d. 13. september
10:00-11:00 Forelesning NTNU-kollegaer
11:00-12:00 Q&A + afslutning
12.00-13.00 Frivillig lunsj
13.00-15.00 Shut-up-and-write-session
Foreløbig leseliste
Anthias, Floya. 2013. "Intersectional what? Social divisions, intersectionality and levels of analysis." Ethnicities 13 (1): 3-19. https://doi.org/10.1177/1468796812463547.
Collins, P. H. 1998. It’s all in the Family: Intersection of gender, race, and nation. Hypathia, 13(3), 62–82.
De Graeve, K. 2014. Queering the Family? A Multi-Layered Analysis of Relations of Inequality in Transnational Adoption. Culture, Health & Sexuality, 16(6), 683–96.
Gondouin, J. and Thapar-Björkert, S. 2022. “Indian ‘Native Companions’ and Korean Camptown Women: Unpacking Coloniality in Transnational Surrogacy and Transnational Adoption.” Catalyst: Feminism, Theory, Technoscience, 8(1), 1–23.
Graugaard, N. D., & Ambrosius Høgfeldt, A. 2023. The silenced genocide: Why the Danish intrauterine device (IUD) enforcement in Kalaallit Nunaat calls for an intersectional decolonial analysis. Kvinder, Køn & Forskning, 36(2), 162–167.
Lutz, Helma. 2015. "Intersectionality as Method." DiGeSt. Journal of Diversity and Gender Studies 2 (1-2): 39-44. https://doi.org/10.11116/jdivegendstud.2.1-2.0039.
Moi, Toril. 2017. "Thinking through Examples: The Case of Intersectionality." Kap 4. In Revolution of the Ordinary: Literary Studies after Wittgenstein, Austin, and Cavell. University of Chicago Press.
Orupabo, Julia, and Marjan Nadim. 2020. "Men doing women's dirty work: Desegregation, immigrants and employer preferences in the cleaning industry in Norway." Gender, Work & Organization 27 (3): 347-361. https://doi.org/10.1111/gwao.12378.
Ross, L. J. 2017. Reproductive Justice as Intersectional Feminist Activism, Souls, 19(3). 286-314.
Siddiqui, S. 2021. Racing the nation: towards a theory of reproductive racism. Race & Class, 63(2), 3-20.
Winker, Gabriele., & Degele, Nina. 2011. Intersectionality as multi-level analysis: Dealing with social inequality. European Journal of Women’s Studies, 18(1), 51-66. https://doi.org/10.1177/1350506810386084
Den nasjonale forskerskolen i kjønnsforskning 2024
Allmennkurset i kjønnsforskning
Allmennkurset holdes 11.-13.september 2024 ved NTNU i Trondheim.
Tema: Metode (intersektionalitet)
Beskrivelse
Dette ph.d.-kurset retter fokus på intersektionalitet som begrep, teori og metode innenfor kjønnsstudier. Vi kommer til å ta for oss spørsmål om hvordan forskjellsskapende sosiale differensieringsformer som kjønn, klasse, etnisitet, rase og seksualitet er gjensidig konstituerende. Med udgangspunkt i egne ph.d.-projekter kommer deltagerne til å inkludere intersektionalitetsperspektivet som en analytisk strategi i form af stipendiat-drevede workshops med støtte fra undervisere. Det fremheves at kursets format hovedsagelig består av workshops med to 30-minutters forelesninger.
Kursets formål
- Å introdusere stipendiater til intersektionalitet som begrep, teori og metode
- Å gi stipendiater mulighed for å anvende intersektionalitetsperspektivet i deres arbeid
Målgruppe
Ph.d.-stipendiater som arbeider med kjønn, seksualitet, rase, etnisitet, religion, klasse og andre sosiale differentieringsformer. Stipendiater kan delta uavhengig av prosjektets nivå og fase, skjønt vil det være en fordel hvis de i en viss grad har begyndt å reflektere over metodiske perspektiver i sitt prosjekt.
Hovedundervisere:
Professor Lene Myong, UiS
Forsker Julia Orupabo, ISF
Kursansvarlige
Førsteamanuensis Zoran Lee Pecic, NTNU
Professor Jorunn Økland, UiO
Ressurspersoner:
Elisabeth Stubberud, NTNU
Siri Sørensen, NTNU
Sofia Moratti, NTNU
Jennnifer Branlat, NTNU
Sted
Senter for Kjønnsforskning, NTNU, Dragvoll, Trondheim. Lokale 8563.
Språk
Norsk
English
Dansk
ECTS
5 ECTS for deltagelse med præsentation og skriftlig aflevering (begge er obligatoriske)
Deltagerantall
Maks. 15
Forberedelse og arbeidskrav
Information om arbeidskrav samt forberedelse offentliggøres snarest.
Påmelding
Påmeldingsskjema: The National Research School in Gender Research - General course 2024 (ntnu.no)
Ta kontakt med zoran.l.pecic@ntnu.no om du har spørsmål.