Program - KLæM23
Program
Mandag 18. september
12.30–13.30 Lunsj på hotellet
13.30–14.30 Registrering
De som ikke rekker lunsjen, får tilbud om enkel matservering som kan tas med inn i plenumssalen.
14.30–16.00 Konferanseåpning og plenumsforedrag med Alison Clack-Wilson
16.00–16.15 Pause
16.15–18.00 Parallellsesjon 1
Sesjoner på 30 minutter. 5 minutters pause mellom hver.
- Tverrfaglige tema (1A, 1B, 1C)
- Utforskende undervisning (1D, 1E, 1F)
19.00 Middag på hotellet
Tirsdag 19. september
08.45–10.15 Plenumsforedrag med Sonja Lutovac
10.15–10.30 Pause
10.30–12.30 Parallellsesjon 2
Sesjoner på 30 minutter. 10 minutters pause mellom hver.
- Begynneropplæring (2A, 2B, 2C)
- Lærerutdanning (2D, 2E, 2F)
12.30–13.30 Lunsj
13.30–14.40 Parallellsesjon 3
Sesjoner på 30 minutter. 5 minutters pause mellom hver.
- Programmering og digital kompetanse (3A, 3B)
- Argumentasjon og resonnering (3B, 3C)
14.40–14.50 Pause
14.50–16.00 Parallellsesjon 4
- Verksted om å skrive for publisering (4A)
16.30 Sosialt program
19.00 Middag på hotellet
Onsdag 20. september
09.00–10.00 Innblikk i to doktorgradsprosjekt: Sigrid Iversen Klock og Reidun Persdatter Ødegaard
10.00–10.15 Pause
10.15–11.15 Innblikk i to doktorgradsprosjekt: Astrid Hågensen Kleven og Gunnhild Saksvik-Raanes
11.15–11.30 Avslutning
11.45 Lunsj på hotellet og matpakke til de som drar tidlig
Parallellsesjoner
Tverrfaglige tema
1A Matematikkfaget, etisk bevissthet og myndiggjøring av elever som kritiske samfunnsborgere
Inger Elin Liland, Kjellrun Hiis Hauge, Lisa Steffensen og Suela Kacerja
1B Matematikk og bærekraft i et tverrfaglig prosjekt på 9. trinn
Trude Fosse og Kjellrun Hiis Hauge
1C Utvikling av fortellinger knyttet til en graf om holdninger til demokrati
Kjellrun Hiis Hauge, Trude Fosse og Kjersti Maria Rongen Breivega
Utforskende undervisning
1D Modellere modellering
Stig Eriksen
1E Lærerstudenters respons på å lage utforskende oppgave til elever i 8. klasse
Ellen Hovik
1F Gang på gang ser jeg at studentene tar en god oppgave og ødelegger den – i beste mening. Hva er det jeg gjør feil?
Signe Knudtzon
Begynneropplæring
2A Algebraisk tenkning i begynneropplæringen
Camilla Rodal og Solfrid Storeli
2B «Mengdelinja» fra Dragonbox School
Andreas Lorange
2C Stokastikk i barns utendørs frilek – Første resultater.
Oliver Thiel
Lærerutdanning
2D Digital fabrikasjon i lærerutdanningen – Hvordan kan digital fabrikasjon bli bruk for å lage konkreter for matematsk læring og hvordan kan vi i verksette digial fabrikasjon inn i lærerutdanningen?
Susanne Sigberg og Henrik Stigberg
2E Samisk matematisk tenkemåte
Dina N. Somby og Aile Hætta Karlsen
2F Lærerstudenter som forfattere
Anne Birgitte Fyhn
Programmering og digital kompetanse
3A Lærerstudenters refleksjoner og posisjonering i arbeid med programmering
Toril Eskeland Rangnes, Khaled Jemai og Marianne Maugesten
3B Utforskende oppgaver om polynomer med GeoGebra i VGS
Helmer Aslaksen og Christoph Kirfel
Argumentasjon og resonnering
3C Norwegian mathematics teachers' use of resources in the context of reasoning and proof
Iveta Kohanová
3D Arbeid med undervisningspraksiser knyttet til resonnering og argumentasjon i grunnskolelærerutdanning
Kristin Krogh Arnesen, Anita Valenta og Reidun Persdatter Ødegaard
Parallellsesjon 4
4A Verksted om å skrive for publisering
Janne Fauskanger