IVB - DigiLab - BE
DigiLab for bygget miljø
DigiLab for bygget miljø
Hovedmål for DigiLab/BE
Hovedmål for DigiLab/BE
Overordnet prosjektmål:
- Opprette en digital plattform som
- Tillater studenter og andre
- Å lære hvordan en kan opprette, bruke, og lære av digitale tvillinger
I prosjektet planlegger vi
- å ta banebrytende teknologi som digital tvilling, som radikalt forandrer fagområdene i bygg- og anleggs-bransjen
- dele den opp i komponenter
- tilpasse de til undervisnings-omgivelser tilpasset ulikt nivå (universitet/høgskole og også videregående)
- gjøre det om til simuleringsverktøy tilsvarende til rollen i industrien
- også brukt som metode for å modernisere undervisningsmetoder
Bakgrunn
Bakgrunn
Digital-tvilling-teknologien er i seg selv viktig som en utvikling innen 3D teknologier, skanning og simulering, og ser økende bruk i og interesse fra europeisk og global industri.
Plattformen og prosjektet vil bidra til
- å øke attraktiviteten og bevisstheten til vitenskapelig utdanning og vitenskapelige karrierer,
- øke interessen til unge mennesker for STEM. (STEM: Begrep som brukes for å gruppere sammen fire akademiske disipliner Science, Technology, Engineering og Mathemathics)
Digitale teknologier forårsaker for tiden radikale og omveltende endringer. Vi opplever hele tiden dette paradigmeskiftet i våre personlige liv, gjennom enhetene vi sameksisterer med. Den samme endringen skjer i våre profesjonelle og pedagogiske liv, men kanskje litt tregere.
Bedrifter er organisasjoner med egen kultur og viser ofte motstand mot endringer.
Utdanningsinstitusjoner er generelt organisasjoner med stor treghet, hvor endringer og oppdateringer har en tendens til å gå sakte. Dette er grunnen til at bedrifter, under press fra behovet for å konkurrere, ofte klarer å tilpasse seg digital transformasjon raskere enn universiteter og andre utdanningsinstitusjoner. Selv i teknisk og teknologisk utdanning er gapet mellom den akademiske og profesjonelle verden en realitet.
Derfor har vi i dette DIGILAB/BE-prosjektet tenkt
- å ta en banebrytende teknologi for digital tvilling, som radikalt endrer profesjonene i bygg- og anleggs-bransjen (arkitektur, ingeniørvitenskap og konstruksjon)
- bryte det ned i dets komponenter
- tilpasse dem til utdanningsmiljøet på ulike nivåer (EQF 5 og 6 hovedsakelig, men også 4)
- gjøre det om til et simuleringsverktøy som ligner dets rolle i industrien
- også brukt som middel til å modernisere undervisningsmetodene.
Hensikten er derfor å undervise
- konseptet med digitale tvillinger, for å undervise
- hvordan etablere digitale tvillinger og,
- samtidig gjøre dem om til digitale og/eller virtuelle laboratorier hvor kreativitet kan brukes til generering av nytt innhold og nye måter å undervise på.
På denne måten vil studenter og elever som tilegner seg disse ferdighetene
- på den ene siden dra nytte av bruk av nye, mer moderne måter å lære på som utnytter digitale verktøy.
- På den annen side, når de er ferdige med opplæringen og går inn i det profesjonelle markedet, er de kjent med teknologier som er nyere, men allestedsnærværende, som gir supplerende verdi til bedriftene deres og akselererer læringskurven deres.
De spesifikke behovene vi ønsker å møte er:
- Å gjøre bygg- og anleggs-studenter kjent med og få erfaring med universet av digitale teknologier som (med en global og helhetlig visjon) transformerer bygg- og anleggs-sektoren, og legger stor vekt på betydningen og verdien som teknologiene kan gi
- Å motivere studenter til å utvikle en kritisk og kreativ holdning i forhold til digital transformasjon, og forstå årsakene til den nåværende og potensielle bruken av nyvinninger.
- Å øke mulighetene til nyutdannede til å bidra med verdi til organisasjonene de jobber i, og øke deres muligheter for ansettelse.
- Å fremme, på før-universitetsnivå, en attraktiv, inkluderende og tilgjengelig STEM-utdanning (vitenskap, teknologi, ingeniørfag, matematikk), uten kulturelle, kjønns- eller ressursbarrierer
- Å fremme kreativitet ved å gi studentene en digital infrastruktur (den digitale tvillingen) som de kan gjøre om til et laboratorium for innovative opplevelser ved hjelp av deres kreativitet og samarbeidsarbeid (Digital Lab)
- Å involvere næringslivsinstitusjoner i å tilegne seg målrettede ferdigheter for prosjektet, for å utnytte visjonen og erfaringen fra markedsvirkeligheten.
Arbeidet i prosjektet består av 6 deler:
- Prosjekt håndbok, for å sikre sammenheng i prosjekt-arbeidet
- Etablering av statisk digital tvilling
- VR/AR for digital tvilling
- Oppdatering av digital tvilling med dynamiske data
- Smartization av digital tvilling
- Samlerapport, som setter de ulike delene sammen
Erasmus+ Samarbeidspartnerskap
Erasmus+ Samarbeidspartnerskap
Målet med samarbeidspartnerskap er å utveksle erfaringer, utvikle samarbeidsnettverk og øke kvalitet og relevans av ulike utdanningstilbud gjennom internasjonalisering. Tiltaket støtter tverrfaglig samarbeid i Europa som skal utvikle, utveksle og prøve ut nyskapende praksis, pedagogisk metode og/eller læringsaktiviteter. Samarbeidspartnerskap skal utvikle ny kunnskap som kan deles, overføres og spres til mange aktører på ulike nivå. Les mer om Erasmus+ Samarbeidspartnerskap.
logoer
finanisering
DigiLab/BE er et prosjekt finansiert av Erasmus+ Cooperation partnership in Higher Education (KA220-HED).
Prosjektperiode: 2022-2024 (3 år)
Erasmus+-finansiering: totalt 399 590 € for de tre årene.