Politisk atferd og politisk kommunikasjon – Forskning – Institutt for sosiologi og statsvitenskap
Politisk atferd og politisk kommunikasjon
Video laget for COST-prosjektet om populistisk kommunikasjon. Videoen vant EU kommisjonens EU4FACTS video award.
Institutt for sosiologi og statsvitenskap har gjennom flere tiår bidratt til den nasjonale og internasjonale forskningen om valg og politisk adferd. Forskningsinnsatsen framover vil legge vekt på valg og valgkamper, verdikonflikter og verdiendringer, politisk tillit og politisk kommunikasjon. Forskningen retter søkelyset mot adferd, kommunikasjon og holdninger hos politiske aktører, medier og velgere.
Forskningsgrupper og prosjekter
- EVPOC forskningsgruppe
- UNelected REPresentatives: The Impact on Liberal Democracy in Europe (UNREP) (2019-2023). Professor Pieter de Wilde
- European Values Study (2019-). Professor Anders Todal Jenssen
- Trondheim Analytica (2018-2022). Professor Pieter de Wilde
- Valgundersøkelsene i 2017 og 2021 (2016-2022). Professor Toril Aalberg
- THREATPIE: The Threats and Potentials of a Changing Political Information Environment - Professor Toril Aalberg.
Publikasjoner
For full oversikt over publikasjoner, se forskernes NTNU-profiler. Dette er noen av de siste publikasjonene innenfor politisk atferd og politisk kommunikasjon:
- Carsten Reinemann, James Stanyer, Toril Aalberg, Frank Esser og Claes H. de Vreese (red) (2019): Communicating Populism. Comparing Actor Perceptions, Media Coverage, and Effects on Citizens in Europe. Routledge.
- Melanie Magin (2019): Elite versus Popular Press. The International Encyclopedia of Journalism Studies.
- Melanie Magin og Stefan Geiss (2019): Beyond Time and Space: The Impact of Autonomy from Politics and Commercialization Pressure on Mediatization in German and Austrian Newspapers—A Multilevel Approach. Political Communication.
- Jenssen, Anders Todal; Aalberg, Toril. (2019): Why perceived political bias on TV does not inevitably lead to a polarized audience. The case of NRK and TV2 in Norway. Communications.
- Jörg Matthes, Peter Maurer og Florian Arendt (2019): Consequences of Politicians’ Perceptions of the News Media. Journalism Studies.
- de Vreese, Claes H.; Esser, Frank; Aalberg, Toril; Reinemann, Carsten; Stanyer, James. (2018): Populism as an Expression of Political Communication Content and Style: A New Perspective. The International Journal of Press/Politics
- Geiss, S., Magin, M., Stark, B. og Jürgens, P. (2018): Endangered Common Meeting Ground? Selection Logics of Political Information Sources and their Influence on the Fragmentation of Individual Issue Horizons.] Medien und Kommunikationswissenschaft.
- Peter Maurer og Marcus Beiler (2018): Networking and Political Alignment as Strategies to Control the News. Interaction between journalists and politicians. Journalism Studies.
- Mandal, Roland; Dyrstad, Karin. (2017) Explaining variations in general practitioners’ experiences of doing medically based assessments of work ability in disability benefit claims. A survey-based analysis. Cogent Medicine. vol. 4.
- Zan Strabac, Toril Aalberg, Anders Todal Jenssen og Marco Valenta (2016): ; Wearing the veil: hijab, Islam and job qualifications as determinants of social attitudes towards immigrant women in Norway. Ethnic and Racial Studies.
- Toril Aalberg, Frank Esser, Carsten Reinemann, Jesper Stromback, Claes de Vreese (red) (2016): Populist Political Communication in Europe. Routledge.
Undervisning
Instituttet tilbyr følgende kurs innenfor politisk atferd og politisk kommunikasjon:
Bachelor:
- POL1001 Innføring i statsvitenskap: Politisk teori og politisk atferd
- POL2016 Spesialiseringsemne i statsvitenskap: Politisk atferd og politisk kommunikasjon
Master:
Ph.d.: