DigiWorld - Personvern
Personvernerklæring for forskningsprosjektet DigiWorld
Som en del av det internasjonale forskningsprosjektet DigiWorld gjennomfører Institutt for sosiologi og statsvitenskap en studie av norske partier og partilederes bruk av sosiale medier i stortingsvalgkampen 2021. Prosjektet fokuserer på kommunikasjon til norske partier og dermed også kommunikasjon til deres partiledere. Partilederne er svært offentlige personer som deler informasjon om politisk oppfatning i kraft av sin offentlige rolle, og det analyseres innhold fra offentlige sosiale medie-konti. Denne prosjektsiden beskriver hvordan personopplysninger samles inn og benyttes i forskningsprosjektet. Prosjektet er godkjent av Norsk senter for forskningsdata (NSD).
Hva er formålet med behandlingen av personopplysninger?
Prosjektet undersøker hvordan norske politiske partier og partiledere benyttet Facebook, Instagram og Twitter til å informere, interagere med og mobilisere velgere i stortingsvalgkampen 2021. Prosjektet analyserer, ved hjelp av en kvantitativ innholdsanalyse, innhold partier (på nasjonalt nivå) og partiledere har delt på sine offisielle, åpent tilgjengelige Facebook-sider, Instagram-profiler og Twitter-konti de fire ukene før stortingsvalget i september 2021. Prosjektet analyserer kun innlegg, ikke brukerkommentarer. Behandling av personopplysningene er nødvendig for å kunne forske på norske partiers valgkampkommunikasjon og deres strategier i sosiale medier, og dermed på dynamikken i offentlig, politisk meningsbrytning og demokratiets vilkår i en digital tidsalder. Det er i allmenninteresse at denne studien gjennomføres.
Hvilke personopplysninger behandles?
Innsamlede data vil bestå av tekstinnhold, samt metadata/teknisk informasjon om hvert innlegg, slik som: hvilken side/konto som publiserte innlegget; dato og tidspunkt for publisering; antall kommentarer, delinger og brukerreaksjoner; teksten i innlegget (men ingen bilder eller videoer); og en lenke til innlegget.
Prosjektet behandler offentlig tilgjengelige personopplysninger om norske topp-politikere. Dette dreier seg om alminnelige personopplysninger og særlige kategorier av personopplysninger om partiledernes politiske oppfatning.
I de tilfellene hvor tekstinnholdet i innleggene delt fra de ovennevnte offisielle parti- og partilederkontoene inneholder personopplysninger om tredjepersoner, slettes disse personopplysningene fra de innsamlede dataene.
Hva er grunnlaget for behandlingen av personopplysninger?
Behandlingsgrunnlag for opplysninger om offentlige personer i utvalget:
Topp-politikere deler informasjon om politisk oppfatning i kraft av sin offentlige rolle og det er kun offentlige data som vil benyttes i prosjektet. Lovlig grunnlag for behandlingen av alminnelige personopplysninger er dermed at den er nødvendig for å utføre en oppgave i allmennhetens interesse, jf. personvernforordningen art. 6 nr. 1 bokstav e, og for formål knyttet til vitenskapelig forskning, jf. personopplysningsloven § 8, jf. personvernforordningen art. 6 nr. 3 bokstav b. Lovlig grunnlag for behandlingen av særlige kategorier av personopplysninger om politisk oppfatning er at den registrerte åpenbart selv har offentliggjort personopplysningene, jf. personvernforordningen art. 9 nr. 2 bokstav e.
Behandlingsgrunnlag for opplysninger om tredjepersoner som kan identifiseres i datamaterialet:
Noen ikke-offentlige personer vil kunne være nevnt i tekstene fra sosiale medier som lagres, men prosjektet er ikke interessert i slike tredjepersoner. Tredjepersonsopplysninger vil være av lite omfang og vil slettes fortløpende, seinest innen prosjektslutt. Behandlingen anses som nødvendig for forskningsformålene, siden det vil være umulig å samle inn dataene som prosjektet er interessert i uten å samtidig samle inn noe informasjon om ikke-offentlige personer. Lovlig grunnlag for behandlingen av slike alminnelige personopplysninger er at den er nødvendig for å utføre en oppgave i allmennhetens interesse, jf. personvernforordningen art. 6 nr. 1 bokstav e, samt for formål knyttet til vitenskapelig forskning, jf. personopplysningsloven § 8, jf. personvernforordningen art. 6 nr. 3 bokstav b. Lovlig grunnlag for behandlingen av eventuelle særlige kategorier av personopplysninger om politisk oppfatning tilknyttet tredjepersoner er at den er nødvendig for formål knyttet til vitenskapelig forskning, jf. personvernforordningen art. 9 nr. 2 bokstav j, jf. personopplysningsloven § 9.
Dine rettigheter som registrert
Rettigheter for offentlige personer i utvalget:
Offentlige personer som inngår i datasettet har i utgangspunktet rett til innsyn (art. 15), retting (art. 16), sletting (art. 17), begrensning (art. 18) og protest (art. 21), men NSD har vurdert at unntak fra rettigheter vil kunne gjøres gjeldende i dette prosjektet, i den grad rettighetene vil i alvorlig grad hindre at målene med prosjektet nås, i henhold til personvernforordningen art. 23 bokstav d, jf. personopplysningsloven § 17 første ledd b) og andre ledd, og i henhold til personvernforordningen art. 17 nr. 3 d) og art. 21 nr. 6.
Rettigheter for tredjepersoner som kan identifiseres i datamaterialet:
Så lenge tredjepersoner kan identifiseres i datamaterialet vil de ha følgende rettigheter: innsyn (art. 15), retting (art. 16), sletting (art. 17), begrensning (art. 18) og protest (art. 21). Den som ønsker å hevde denne retten må kontakte prosjektlederen og spesifisere hvilke/-t sosiale medier-innlegg forespørselen gjelder (inkludert hvilken konto som publiserte hver individuelle post på hvilket tidspunkt).
Kontaktopplysninger
• Prosjektleder: Melanie Magin, melanie.magin @ ntnu.no
• Personvernombud: Thomas Helgesen, thomas.helgesen @ ntnu.no