Barndom, oppvekst, skole og ulikhet i Norden – Institutt for sosiologi og statsvitenskap
Barndom, oppvekst, skole og ulikhet i Norden (Unequal Childhood)
Om prosjektet
En viktig målsetning med forskningen er å studere økonomiske, politiske og institusjonelle rammebetingelser for barn og unges oppvekst i et mer overgripende sosiologisk perspektiv. Prosjektet har også som mål å få fram vekselspillet mellom barn og unges livsverden og systemverden.
Prosjektet Barndom, oppvekst, skole og ulikhet i Norden (BOSUN) er organisert som 1) en integrert forskningsparaply med ett delprosjekt i samarbeid med Trondheim kommune, 2) ett nordisk delprosjekt i samarbeid med universitetet i Tammerfors og Universitetet i Linköping-avdeling Norrköping, samt Tampere by og Norrköping kommune og 3) et nordisk-nordamerikansk prosjekt med partnere ved University of California, Berkeley.
I Trondheimsdelen av prosjektet er ambisjonen å styrke samarbeidet mellom NTNU og Trondheim kommune på et område der kunnskapsgrunnlaget er ujevnt i forhold til andre norske storbyer. Her er vi både opptatt av å identifisere sosiale og institusjonelle mekanismer som bidrar til å opprettholde sosiale skiller i skolen og tilhørende kommunale helse- og velferdstjenester i kommunens regi, samt å utvikle nye teoretiske innganger til å beskrive sosial ulikhet og sosial eksklusjon. Trondheimprosjektet startet opp våren 2019 og er i første omgang planlagt å gå over tre år.
I den nordiske og internasjonale delen av prosjektet inngår Trondheim kommune som ett av flere case. I likhet med Trondheimprosjektet har vi både fokus på barn og unges velferd og integrering i et skole- og velferdsperspektiv der vi også inkluderer helse- og hjelpetjenester med mål å fremme barn og unges velferd og inklusjon. Dette er dels en videreføring av prosjektet Barndom og velferd i Norden som ble gjennomført i 2002 og i 2009, dels en utvidet studie som inkluderer en bredere tilnærming til organisering av barndom i respektive by. I tillegg til et økt fokus på kommunale tjenester rettet mot barn og unges oppvekst og skole er vi også interessert å se på tiltak som kan ha betydning for barn og unges deltakelse og sosial inklusjon, inklusive byplanlegging (Smart City).
Forskningsparaplyen inngår i forskningsgruppen Velferd og ulikhet ved Institutt for sosiologi og statsvitenskap og forskningsgruppen Inequality, Welfare and Organizations, med Institutt for lærerutdanning ved NTNU som hovedsamarbeidspartner. Forskningsparaplyen Barndom, oppvekst, skole og ulikhet i Norden (Unequal Childhood) inngår også som en strategisk partner med Senter for forskning om sosial inkludering i skole og oppvekst (Gemini-prosjekt ledet av NTNU Samfunnsforskning)
Den norske og nordiske delen av prosjektet er organisert som et samarbeid mellom forskningsmiljøene og kommunene i Trondheim, Norrköping og Tampere støttet av Nordisk Ministerråd (2020-2023). På denne måten er ambisjonen å styrke samarbeidet på oppvekst- og skolefeltet gjennom en felles plattform med work-shops, forskningsformidling og kunnskapsutvikling.
I tillegg til Trondheimsprosjektet og det nordiske prosjektet så inkluderer forskningsparaplyen et aktivt samarbeid med sosiologer i Berkeley med særlig fokus på organisering av skole og oppvekst i et sosialt ulikhetsperspektiv. Denne delen av prosjektet startet opp høsten 2019 og er finansiert med midler fra Peder Sather Center for Advanced Study i både 2019 og i 2020.
Forskningsdesignet i Trondheimsprosjektet og det nordiske prosjektet bygger på en multi-metode tilnærming som kombinerer spørreskjema, intervju, dokumentanalyser, analyser av levekårsdata og sosiodemografiske data med organisatoriske analyser. Det legges også opp til analyser basert på registerdata i alle de fire byene som inngår i forskningsparaplyen.
Sentrale tema er:
- Identifisering og analyse av barns livsverden, trivsel og integrering. Prosjektet vil foreta en systematisk kartlegging og analyse av faktorer som bidrar til å fremme eller motvirke barns livskvalitet og integrering. Her er vi opptatt av barns egne opplevelser av sin livsverden gjennom trygghet, tillit, trivsel og sosial tilhørighet
- Skolers håndtering av sosial ulikhet og sosial eksklusjon. Prosjektet utforsker skolenes organisering med utgangspunkt i sosiodemografi og levekår samt kulturelle aspekter koblet til territoriell stigmatisering.
- Organiseringen av samarbeid mellom skole og kommune. Skolenes rammebetingelser og prioriteringer har blitt endret siden år 2000. Nye pedagogiske program og utviklingsprosjekt har blitt introdusert i lys av politiske målsetninger. Vi ønsker derfor å studere hvordan kommune og skole opprettholder elevenes velferd gjennom disse endringsprosessene.
- Utviklingen av barn og unges levekår etter millenniumskiftet i Trondheim. Et viktig siktemål er her å etablere en ny database med eksisterende data samt registerdata om barn og unges levekår i Trondheim, noe som lenge har vært etterlyst.
- Barn og unge med helseutfordringers møte med og erfaringer med helsetjenesten i et deltakelse- og inklusjonsperspektiv. Fra forskningen på sosial ulikhet i helse vet vi at helse og utdanning henger tett sammen, og at forhold tidlig i livsløpet har mye å si for den enkeltes velvære og helsetilstand senere i livet. Et viktig siktemål for prosjektet er derfor å få innsikt i hvordan tjenestene er organisert og på hvilken måte de bidrar til å fremme eller motvirke sosial deltagelse og sosial inklusjon blant utsatte barne- og ungdomsgrupper. Et annet viktig siktemål er å se på organisering og samordningen av kommunale tjenester i lys av barn og unges ressursbehov.
Publikasjoner
- Eli Smeplass (2018) : «Konstruksjonen av den problematiske lærerutdanningen. Lærerutdanningen i et institusjonelt og politisk landskap». Doktorgradsavhandling. Hovedveileder: Håkon Leiulfsrud. Medveileder: professor Raimund Hasse, University of Lucerne.
- Anna Rapp (2018) «Organisering av social ojämlikhet i skolan. En studie av barnskolors institutionella utformning och praktik i två nordiska kommuner». Doktorgradsavhandling. Hovedveileder: Håkon Leiulfsrud.
- Markus Lynum (2020): Great Expectations: The Potential of Informal and Formal organization to Promote Resilience and Educational Equity within Bounded Spaces. MA-oppgave. Veileder: Håkon Leiulfsrud.
- Helene Mo Olsen (2020): To skoler i samme by, men i ulike verdener: En kvalitativ casestudie av skolekulturer og sosial inklusjon i barneskoler med polarisert sosiodemografisk profil. MA-oppgave. Veileder: Håkon Leiulfsrud.
- Maud Sønderaal (2020): Vi må stå i det og finne det beste systemet: En kvalitativ studie om det spesialpedagogiske systemets rolle, prioritering og funksjon i arbeidet med sosial inkludering. MA-oppgave. Veileder: Håkon Leiulfsrud.
De første rapportene fra prosjektet forventes å foreligge våren 2021. Rapporteringen gjøres gjennom rapporter, artikler og felles bokprosjekter.
Prosjektlederteam
-
Håkon Leiulfsrud Professor
+4795404299 hakon.leiulfsrud@ntnu.no Institutt for sosiologi og statsvitenskap -
Anna Cecilia Rapp Førsteamanuensis
73412966 +4741363994 anna.cecilia.rapp@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Eli Smeplass Førsteamanuensis
73596345 +4799318431 +16146491032 eli.smeplass@ntnu.no Institutt for lærerutdanning
Prosjektdeltakere (NTNU)
-
Anabel Corral Granados
anabelcg@stud.ntnu.no -
Terje Andreas Eikemo Professor, Leder CHAIN
+4799034077 terje.eikemo@ntnu.no Institutt for sosiologi og statsvitenskap -
Annelie Schedin Leiulfsrud Førsteamanuensis
+4791525318 annelie.s.leiulfsrud@ntnu.no Institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap -
Jon Christian Rogstad Bedømmelseskomite
jonrogst@oslomet.no Institutt for sosiologi og statsvitenskap -
Emil Mortensrud Øversveen
+4794862884 emil.oversveen@ntnu.no
Eksterne samarbeidspartnere
- Joakim Caspersen, Forskningssjef, NTNU Samfunnsforskning
- David Harding, Professor i sosiologi, University of California-Berkeley
- Raimund Hasse, Professor i sosiologi, University of Lucerne
- Christian Imdorf, Professor i sosiologi, University of Leibniz, Hannover
- Teo Keipi, Post doc, Aalto universitetet i Helsingfors
- Samuel Lucas, Professor i sosiologi, University of California, Berkeley
- Harri Melin, Professor i sosiologi, University of Tampere
- Dimitris Michailakis, Professor i sosialt arbeid, Department of Social and Welfare Studies. University of Linköping
- Atte Oksanen, Professor i sosialpsykologi og finsk prosjektleder, University of Tampere
- Jon Rogstad, Forskningsleder/professor, FAFO
- Sigrunn Tvedten, Universitetslektor, University i Sør-vest Norge