Studentaktiv
#studentaktiv
Studenter som designere, produsenter og brukere av hverandres digitale læringsressurser
Prosjektet #studentaktiv utvikler kunnskap om utforming av studentaktiv læring og hvordan digital teknologi kan skape nye muligheter for studentaktivitet som fremmer læring. I prosjektet utvikles et læringsdesign der studenter inntar en ledende rolle i individuelle og kollektive læringsprosesser gjennom å designe, produsere, bruke og dele digitale læringsressurser.
Prosjektet tilhører forskningsgruppen COOL ved IPL. Det er finansiert av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir).
Prosjektet er et samarbeid mellom NTNU og OsloMet og gjennomføres i et emne som inngår i masterprogrammet Læring i arbeidsliv og samfunn ved NTNU. I den nåværende organiseringen av emnet brukes metodikken «Leseverksted». Dette er en metodikk der faglærer har utformet et opplegg som studentene følger. Studentene leser fagtekster, trekker ut hovedbudskap og diskuterer. Denne metodikken har vist seg å ha et uforløst potensial med hensyn til studentaktiv læring. I redesigning av emnet skal metodikken «Leseverksted» derfor digitaliseres og studentene skal gruppevis bygge et «Digitalt leseverksted». Studentene skal designe, produsere og bruke hverandres digitale læringsressurser for å lykkes med læring og for å få et bedre læringsutbytte i henhold til studiets læringsutbyttebeskrivelse. Dette foregår gjennom tre faser:
- Fase 1: studentene designer og produserer digitale læringsressurser.
- Fase 2: studentene bruker og deler hverandres læringsressurser.
- Fase 3: studentene redesigner sitt Digitale leseverksted på bakgrunn av tilbakemeldinger og erfaringer fra fase 1 og 2.
Systematisering av erfaringer viser at det Digitale leseverksted skaper en merverdi for studentene ved at de får tilgang til nye læringsmuligheter gjennom denne studentaktive læringsformen. Studentene opplever å ha et tydelig medansvar i alle faser av læringsarbeidet. Medansvaret gjelder særlig valg av innhold og organisering. Medansvaret som oppleves, skjer gjennom at studentene, steg for steg, går inn i studentaktiv læring samtidig som at læringsaktivitetene følges av kontinuerlig og systematiske refleksjoner over egen læring og egen rolle når innhold og prosess utformes. Gjennom denne prosessen utfordres studentrollen og studentene får andre støttebehov. Lærerrollen utfordres også ved at autoriteten tydelig flyttes over til studentene.
Erfaringer fra prosjektet danner grunnlag for utarbeiding av «Underviseres guide for studentaktiv læring» og «Studenters guide for studentaktiv læring». Disse guidene gir anvisninger for hvordan undervisere og studenter kan utforme sine roller samt samarbeide om å fremme studentaktiv læring i høyere utdanning. Erfaringene spres også gjennom publisering av vitenskapelige artikler og presentasjoner på internasjonale og nasjonale konferanser.
Foreløpige publikasjoner og presentasjoner:
- Sølvberg, A. & Rismark, M. (2019). Steps towards developing a Digital Reading Workshop. In K. Graziano (Ed.), Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference (pp. 2054-2057). Las Vegas, NV, United States: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).
- Sølvberg, A. & Rismark, M. (2019). Steps towards developing a Digital Reading Workshop. Society for Information Technology & Teacher Education International Conference, Las Vegas, NV, USA, March 18-22.
- Rismark, M.; Sølvberg, A. M., & Johansen, K. (2020). Prosjektet #studentaktiv: Studenter som designere, produsenter og brukere av hverandres digitale læringsressurser. DIKUs seminar om nye læringsformer: Hva er den nye normalen? 28-29 oktober.