Utviklingsplan INB 2022-2025

Utviklingsplan INB 2022-2025

Utviklingsplanen peker ut områder som skal prioriteres i den resterende delen av strategiperioden, og er forankret i instituttets strategi samt MH fakultetet og NTNU sine overordnede planer.

Bakgrunn:

INB vedtok vinteren 2017 sin strategiplan for perioden 2018-2025 (https://www.ntnu.no/inb/strategi). Våren 2022 ble det gjort en kritisk gjennomgang og revisjon av dokumentet. Revidering av strategien har vært tatt opp i utvidet og operativt ledermøte og i allmøte våren 2022.


Konklusjonen i den foreløpige evalueringen er at hovedtrekkene i strategiplanen fortsatt står seg, og at vi har oppnådd mye av de målene som ble satt. Til tross for at både samfunnet og konteksten vi eksisterer og virker i har endret seg en del siden 2018, har vi endret og tilpasset vår virksomhet kontinuerlig.


Skissen til INBs utviklingsplan for 2022-2025 ble diskutert i utvidet ledermøte (ULM) 16. juni 2022 og støttet med enkelte forslag til tydeliggjøring og forbedringer. Utviklingsplanen som presenteres her er den endelige utviklingsplanen som skal operasjonaliseres i årlige planer, med fokus på virkemidler, kvalitet og måleindikatorer. Status på årsplanene skal rapporteres gjennom årsmeldinger.


Bakteppet for INB sin utviklingsplan for 2022-2025

Til grunn for INB sin strategi- og utviklingsplan ligger NTNUs strategi “Kunnskap for en bedre verden” 2018-2025 samt MHs strategi “Helse for en bedre verden” 2018-2025. INBs strategi for perioden 2018-2025 har vært grunnlag for revisjonen. Ambisjonen til INB er: «Gjennom tverrfaglig samarbeid skaper Institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap ledende og framtidsrettet utdanning og forskning for bedre helse og funksjon». Denne ambisjonen står fortsatt fast og blir en viktig retningsgiver for utviklingsplanene.


NTNU har i tillegg en rekke utviklingsplaner på ulike områder som legger premisser for fakultetets prioriteringer. MH-fakultetet har også ferdigstilt sin utviklingsplan for 2022-2025 : Fakultetsstyret MH vedtok i 2018 en handlingsplan for perioden 2018 - 2021 der strategien konkretiseres i årlige tiltaksplaner (årsplaner). Styret vurderte høsten 2020 at det er hensiktsmessig at det nye fakultetsstyret behandler ny handlingsplan for perioden 2022-2025. I tråd med NTNUs overordnede planverk benyttes i det videre begrepet “utviklingsplan” i stedet for handlingsplan for å beskrive konkrete tiltak knyttet opp mot strategisk måloppnåelse. Utviklingsplanen skal peke på ønsket utviklingsretning og løfte fram hvilke områder som skal gis særlig oppmerksomhet.


INBs utviklingsplan skal gjenspeile områder og tema som vi fortsatt trenger å videreutvikle. Basert på behandling av saken og diskusjoner i ulike fora våren 2022 presenteres videre INBs utviklingsplan for perioden 2022-2025.

INB sine utviklingsmål for 2022-2025 for kjerneaktivitetene utdanning, forskning og organisering

 

Illustrasjon av kjerneaktivitetene utdanning, forskning og organisering

Alle aktiviteter skal bidra til instituttets ambisjon:

"Tverrfaglighet er vår styrke"

All vår aktivitet skal preges av:

  • Bærekraft
  • Innovasjon
  • Likeverd og mangfold
  • Formidling


Bærekraft

Bærekraft skal gjennomsyre all vår aktivitet innen kjerneområdene utdanning, forskning og innovasjon. Drift av organisasjonen skal bære preg av bærekraftige løsninger


Innovasjon

Vi skal etablere kultur for innovasjon, og innovasjon skal implementeres i all vår aktivitet innen kjerneområdene utdanning, forskning og formidling. Vi skal ha fokus på tjenesteutvikling og innovasjoner innen helseteknologi og folkehelse


Likeverd og mangfold

Likeverd og mangfold skal prege vår aktivitet ved ansettelser. Det skal tilrettelegges for ansatte og studenter med funksjonsnedsettelser i organisasjonen og i studieprogrammene våre. Likeverd og mangfold skal være forskningstema.


Formidling

Vi skal formidle hva vi gjør, og resultatene våre, innen kjerneområdene utdanning og forskning, innad i instituttet og eksternt. For å få til dette skal vi lage årlige kommunikasjonsplaner og årsrapporter over aktivitetene våre.

 


 

Utdanning

Illustrasjon av "Smartere utdanning" med undertemaene  Studentaktive læringsformer og praksisstudier; Pedagogisk kompetanse; og Livslang læring

Vi skal jobbe for «smartere utdanning» gjennom å fokusere på 

  • Studentaktive læringsformer og praksisstudier
    • Tilrettelegge læringssituasjoner for digitale læringsplattformer
    • Bedre kvalitet og tilgang på praksisstudier
    • Evaluere og lære av ulike læringsformer
  • Pedagogisk kompetanse 
    • Få fram meritterte undervisere 
    • Utvikle veilederrollen og veilederkompetansen
    • Utdanne utdanningsledere 
  • Livslang læring
    • Utvikle og tilby EVU-tilbud for de profesjonene og disiplinene vi utdanner


Forskning

Illustrasjon av temaet Forskning med undertemaene Tverrfaglige forskningsprosjekter; Utdanningsforskning; samt Forskningsledelse

Vi skal jobbe for økt forskningskvalitet og langsiktig og samfunnsrelevant forskning gjennom å stimulere til

  • Tverrfaglige forskningsprosjekter
    • Jobbe med nettverksbygging
    • Etablering og videreutvikling av Klinisk akademiske grupper
    • Fokusere på store tverrfaglige prosjekter
  • Utdanningsforskning
    • Bygge opp støttesystemer for denne type forskning
  • Forskningsledelse
    • Utdanne forskningsledere
    • Etablere nettverk for forskningsledelse

Organisering

Illustrasjon av temaet Organisering, med undertemaene Tjenesteutvikling; Virksomhetsstyring; samt Godt arbeidsmiljø

Vi skal ha fokus på organisasjonsutvikling og god virksomhetsstyring 

  • Tjenesteutvikling
    • Videreutvikle samarbeidet med St. Olavs hospital og Trondheim universitetskommune 
    • Jobbe for flere og godt forankrete kombinerte stillinger med St. Olavs og Trondheim kommune
    • Etablere strukturer for å utnytte mulighetene som Helseplattformen gir
  • Virksomhetsstyring
    • God ressursutnyttelse
    • Investere i fremtidsettede utviklingsbaner og tiltak
    • Utnytte handlingsrommet i forbindelse med flytting til Helgasetr i 2024 til å evaluere vår interne organisering og eventuelt forelå ny organisering
  • Godt arbeidsmiljø 
    • Etablere møteplasser innad og på tvers av fagmiljø
    • Etablere arbeidsfellesskap for stipendiater og postdoktorer
    • Jobbe systematisk med arbeidsmiljørettede planer og tiltak