RE-searchers Approach - RE:ONLINE (reonline.org.uk)
Freathy R., Freathy, G. Doney, J. Walshe, K. and Teece, G. (2015). The Re-Searchers: A New Approach to Religious Education in Primary Schools. Exeter: University of Exeter.
Freathy, G. and Freathy, R. (2016). The RE-searchers Approach: A quick start guide with exemplar units of work and activities. Exeter: University of Exeter.
Freathy, R., Reed, E.D., Davis, A., John, H. and Schmidt, A. (2018). Who is Jesus? University of Exeter.
Larkin, F. Freathy, R., Doney, J. & Freathy, G. (2019) Metacognition, Worldviews and Religious Education | A Practical Guide (taylorfrancis.com) Routledge.
Rob Freathy: lecture on RE-searchers: RE searchers Approach - YouTube.
Rob Freathy, Jonathan Doney, Giles Freathy, Karen Walshe & Geoff Teece (2017) Pedagogical Bricoleurs and Bricolage Researchers: The case of Religious Education, British Journal of Educational Studies, 65:4, 425-443.
Rob Freathy & Helen C. John (2019) Religious Education, Big Ideas and the study of religion(s) and worldview(s), British Journal of Religious Education, 41:1, 27-40.
Rob Freathy & Helen C. John (2019) Worldviews and Big Ideas: A Way Forward for Religious Education? 2019:4, Nordidactica, Vol 9: 2019:4.
MOVe
Menneske og Verden (MOVe), er et lærerinitiert prosjekt innenfor Universitetskolesamarbeidet i Trondhem - USSiT.
Mer om MOVe
I prosjektet Menneske og Verden, MOVe, tok Bjarte Mongstad og Gunvor Wendel utgangspunkt i egne erfaringer som lærere ved Charlottenlund Ungdomsskole og Meld. St. 28 / fornyingen av kunnskapsløftet og tok et initiativ til å jobbe tverrfaglig med samfunnsfag og KRLE med mål om å få til dybdelæring. Gjennom Universitetsskolesamarbeidet fikk de med seg Yngve Skjæveland, samfunnsfag og Oddrun M. H. Bråten, KRLE.
Etter samorganiseringen av de to fagene i MOVe, ønsket vi som neste «aksjon» å utforske den engelske metodikken RE-searchers, utviklet i samarbeid mellom skolelærere og forskere: Rob og Giles Freathy, Jonathan Doney og andre ved Universitetet i Exeter. Metodikken er utforskende («Enquiry based») og setter eleven i sentrum for egen læring.
Vi jobbet ut fra en teori om at elever kan skape sin egen kunnskap, i likhet med hvordan forskere jobber. Dette krever en nivåtilpasset metodebevissthet, som metodikken representerer gjennom 4 ulike karakterer med 4 metoder og tilhørende verdier og verktøy for læring. Originalt MOVe prosjekt er at vi bruker dette tverrfaglig, og både i KRLE og samfunnsfag, og utforsker metodikkens egnethet i forhold til mål i nye norske læreplaner.
Aktiviteter som studietur til England, utprøving i egen skole, erfaringsdeling med kolleger i egen skole, og med lærere fra universitetskolen Lunde skole i Stavanger, og parallelt i KRLE undervisning i lærerutdanningen, la grunnlag for et nytt og større prosjekt: «Innovation in Deep learning with Social, Religion and Worldviews Studies (InDeep)».
InDeep plan B
Innovasjon for dybdelæring med utforskende metoder i KRLE og samfunnsfag (InDeep)
Prosjektet InDeep «Innovation in Deep Learning with Social, Religion and Worldviews Studies» var tuftet på på MOVe, men ble utviklet gjennom tre forskningssøknader.
InDeep Plan B er dette forskningsprosjektet gjennomført uten midler fra NRF. Det har varighet i fire år, med oppstart høsten 2022.
Prosjektet har arbeidsgrupper som jobber med begrepet dybdelæring i samfunnsfag og KRLE, tverrfaglighet mellom KRLE og samfunnsfag i skolen og i lærerutdanningen og ser også på hvilke kontekstuelle faktorer som hjelper eller hindrer dybdelæring i disse to fagene. I prosjektet utForsker vi utForsker-metodikken til formålet, i skole og lærerutdanning.
InDeep ULF
InDeep ULF en videreføring av MOVe, og er nå både et delprosjekt i InDeep Plan B og et delprosjekt i Universitetsskolens nye satsing på Utforskende Læringsformer (ULF).