Tilgjengelige kunstnerskap – Forskning – Institutt for lærerutdanning
Tilgjengelige kunstnerskap?
Tilgjengelige kunstnerskap? Et kunnskapsprosjekt om kunstnere med funksjonsnedsettelser i Norge identifiserer drivkrefter og barrierer for at funksjonshindrede personer skal kunne jobbe som profesjonelle kunstnere i Norge. Fem forskere med og uten funksjonsnedsettelser fra Fafo og NTNU intervjuet 45 aktører fra kunst- og kulturinstitusjoner og 19 kunstnere med funksjonsnedsettelser.
Resultatene viser at barrierene er større enn drivkreftene. Kunstnerne i denne studien erfarer en nærmest normalisert ekskludering fra kunstfeltet. De opplever, med enkelte unntak, å mangle de mulighetene som majoritetsbefolkningen har til å ta kunstutdannelse og jobbe som kunstnere i Norge. Til tross for utfordringene er kunstnerne likevel virksomme på sine felt.
Økt bevissthet og handlinger i andre land, kombinert med økt oppmerksomhet om mangfold og likestilling på tvers av ulike marginaliserte grupper i Norge, gir likevel grunn til optimisme og tro på endring. Samtidig avhenger dette av endringsvilje og konkrete, målrettede og langvarige tiltak på tvers av kunst-, kultur-, utdannings- og velferdssektoren.
Prosjektet er gjennomført på oppdrag fra Kulturdirektoratet og foregikk år 2021-23.
Forskningsrapporten ble lansert 27. april 2023 på Kulturdirektoratets konferanse «Tilgjengelige kunstnerskap?» på Sentralen i Oslo.
Digitale ressurser og formidling
Rapporten digitalt nedlastningsbar
Webside om lanseringskonferansen 27. april 2023
Tilgjengelige kunstnerskap – hovedsending fra lanseringskonferansen 27. april 2023
Kortfilm om ekstra interessant kunst av Mari Storstein
20. april 2023 NRK TV Nyhetsmorgen
21. april 2023 «Skolen «glemte» at Thomas også trengte noter»
27. april 2023 «Allergi mot flinkhet og utestenging i dansekunsten – intervju med Elen Øyen». For Danseinformasjonen.
11. mai 2023 «Karrierer, ikke barrierer, for kunstnere med funksjonsnedsettelser»
24. mai 2023 “Art and Culture Norway: joining the ‘disability revolution’ in the Norwegian arts sector”
Meld. St. 22 (2022–2023). Kunstnarkår (s. 41)
18. oktober 2023 “Accessible artistry: Where do we go from here?” with Filip Pawlak, Tone Pernille Østern, Nasser Mendhe, Elida Solberg Bakke, and Clarier Cunningham, led by Sally Kamara. The CODA festival (Oslo Contemporary Dance Festival).
13. oktober 2023 Workshop om Tilgjengelige kunstnerskap? Et kunnskapsprosjekt om kunstnere med funksjonsnedsettelser i Norge med Tone Pernille Østern og Elen Øyen for Dans i Trøndelag og Nasjonalt kompetansesenter for kultur, helse og omsorg.
27. september 2023 Presentasjon om Tilgjengelige kunstnerskap? Et kunnskapsprosjekt om kunstnere med funksjonsnedsettelser i Norge med Tone Pernille Østern, Terje Olsen og Elen Øyen for Skuda – Skuespiller- og danseralliansen.
14. September 2023 DansiT-salong: ‘Artist – an available profession?’. Tone Pernille Østern, Terje Olsen og Elen Øyen for DansiT koreografisk senter.
14. september 2023 Are disabled students welcome to the arts educations at NTNU? Presentation and panel around the report ‘Artist – an available profession? med Polina Golovátina-Mora, Thomas Richard Hilder, Ragnhild Arntsen, Jarl Strømdal, Øyvind Johan Eiksund, Tone Pernille Østern, Terje Olsen og Elen Øyen.
1. april 2022 Presentasjon av forskningsprosjektet av Tone Pernille Østern og Elen Øyen på Multiplié dansefestival 2022.
Nyhetssak om prosjektet skrevet at Kulturrådet. Et nytt forskningsprosjekt skal gi viktige svar på hva som fremmer og hva som hindrer personer med funksjonsnedsettelser fra å jobbe som kunstnere.
Medlemmer i forskningsprosjekt
-
Lene Chr Holum Organisasjonspsykolog Sunnaas sykehus HF
-
Lise Lien FAFO
-
Terje Olsen Forskningsleder FAFO
-
Tone Pernille Østern Professor i kunstfagdidaktikk med vekt på dans, Studieprogramleder for Master i fagdidaktikk, Leder av Forum for likeverd, inkludering og mangfold
+4797732771 tone.pernille.ostern@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Elen Øyen Produsent og dansekunstner i Danselaboratoriet ved DansiT koreografisk senter
Øvrige bidragsytere
Nina Therese Aune, vitenskapelig assistent februar–juni 2022.
Prosjektet er initiert og finansiert av Kulturdirektoratet.