Sammink: Sammen for inkludering i en mangfoldig skole – Forskning – Institutt for lærerutdanning
Sammink: Sammen for inkludering i en mangfoldig skole
Til tross for at idealet om en inkludering har stått sterkt i norsk skole over lang tid, foreligger det lite forskningsbasert kunnskap om hvordan lykkes med praksisendring i retning inkludering. Det er derfor behov for en ny og kontekstuell tilnærming til forskningen på feltet, der de som befinner seg i skolen inngår i likeverdige læringsfellesskap sammen med forskere.
Universitetsskolesamarbeidet – inkludering som felles paraply
Forskningsgruppen Sammink er tilknyttet Universitetsskolesamarbeidet, der målet er å drive samskapt forsknings- og utviklingsarbeid i skole og lærerutdanning.
Huseby – en skole for elevmangfold
Universitetsskolen Huseby barneskole - AC Møller tegnspråksenter er en av de skolene i Norge som har størst elevmangfold. Inkludering har derfor også en helt naturlig og sterk forankring i skolens pedagogiske plattform. Med dette som bakteppe har skolens ansatte lang erfaring med å imøtekomme elever med ulike språk og ulik kulturell kapital, så vel som elever med store variasjoner i behov og læreforutsetninger.
Lærerutdanning for mangfold og inkludering
Ved Institutt for lærerutdanning, NTNU, er elevmangfold og inkludering i skolen særskilt vektlagte satsningsområder. Målet er å utdanne lærere som kan bidra til å ivareta alle barn og unge i skolen og arbeide mot en likeverdig og inkluderende utdanning.
Samarbeid og samskaping
Ideen bak prosjektet er at inkludering ikke kan forstås som noe skolen oppnår en gang for alle, men tvert imot som en prosess som skapes og omskapes i møte med elevmangfold. Det er elevene selv som vet best om en skole oppleves inkluderende eller ikke, og med det ønsker vi å sette elevenes egne stemmer og medvirkning i sentrum i prosjektet. Gjennom tett samarbeid og samskapning søker partene å vinne ny forskningsbasert innsikt i elev- og praksisnære perspektiv på inkludering som kommer både skolen og lærerutdanningen til gode.
Utforskende læringsformer og inkludering
Videre har prosjektet mål om å undersøke elevenes inkluderings- og ekskluderingserfaringer i lys av utforskende læringsformer i matematikkfaget. Som en del av dette vil vi se nærmere på skolens nye lokaler og hvordan fleksible fysiske miljø erfares som en mulighet og/eller en barriere for utforskende læringsformer og inkludering.
Vårt felles langsiktige mål er intet mindre enn å bidra til et større løft, for skoler her i landet og verden over: «Sammen for inkludering i en mangfoldig skole».
Prosjekt
Publiseringer i prosjektet
Justnes, C. N. & Gätzschmann, K. (under publisering). Matematiske samtaler i et flerspråklig klasserom – hvordan inkludere flere? I A. B. Emstad (Red.) Samskapt kunnskapsutvikling i skolen. Der praksis og forsknings møtes. Universitetsforlaget.
Uthus M. & Sivertsen, K. I. H. (under publisering). Den inkluderende skole – med eleven i sentrum. Samskapt kunnskapsutvikling fra ideologi til praksis. I A. B. Emstad (Red.) Samskapt kunnskapsutvikling i skolen. Der praksis og forsknings møtes. Universitetsforlaget.
Uthus, M. & Aas, H.K. (2022). How can student experiences of inclusion be captured and promoted through the school's formal teacher-student conversation? NERA, Nordic Educational Research Association, Reykjavik, Iceland, 2022-02-06
Uthus, M. & Sivertsen, K. I. H. (2022). Sammen for inkludering i en mangfoldig skole. Foredrag. USSiT-seminaret 2022. USSiT, et nyttig partnerskap? Trondheim, 2022-17-03
Uthus, M. (2021). Inclusive education - on the agenda in a school university partnership. Co-created knowledge, from ideology to practice. NERA, Nordic Educational Research Associations, Odense, Denmark, 2021-03-11
Uthus, M. & Sivertsen, K. I. H. (2021). Sammen for inkludering i en mangfoldig skole. Erfaringer fra et Universitetsskoleprosjekt. Foredrag Statped Midt, Fagtorg 2021. Trondheim, 2021-19-12
Medlemmer av forskningsgruppe
- Kristin I. H. Sivertsen, lærer
- Kristina Gätzschmann, lærer
- Elin Mork, lærer
- Tone Andersen, lærer
- Irmelin Kjelaas, førsteamanuensis
- Camilla Normann Justnes, universitetslektor
- Elin Tronsaune Moen, førstelektor
- Hanne Kristin Aas, førsteamanuensis
- Theresa Kerstin Ristad, universitetslektor
- Anette Brekke, universitetslektor
Stipendiat tilknyttet prosjektet
Helene Wego
Helene undersøker lærerens profesjonskunnskap i tverrprofesjonelt samarbeid med mål om
Inkludering. Både elevene selv, deres lærere samt lærerstudentene bidrar med sine erfaringer og tanker i undersøkelsen.