Nevrodidaktikk – Forskning – Institutt for lærerutdanning
Nevrodidaktikk
Mål
Vårt mål er å styrke elevers forståelse av nervesystemet, samt å bidra til at kunnskap om nervesystemet kommer andre fagområder til gode. For å nå dette målet driver vi både med forskning på og utvikling av innhold, undervisningsmetoder, undervisningsverktøy og undervisningsomgivelser knyttet til temaet nervesystemet i skolen. I tillegg undersøker vi hvordan kunnskap om nervesystemet kan anvendes i andre fag.
Bakgrunn
Nervesystemet er det fysiske substratet for motivasjon, læring og hukommelse. Enhver som driver med utdanning, uavhengig av fagområde, vil derfor være tjent med å forstå dette systemet på en god måte, og mange har behov for å formidle det. En stor utfordring med nervesystemet er kompleksiteten. I tillegg er systemets sentrale enheter (nervecellene og deres koblinger med hverandre) særdeles små og godt gjemt inne i kroppen vår, noe som gjør det lite tilgjengelig for elevene. Dette bidrar til at nervesystemet oppleves som abstrakt og vanskelig. Undervisningen blir ofte forelesningspreget, noe som kan redusere motivasjonen og dermed også læringsutbytte. MEN DETTE skal vår gruppe ENDRE på!
Vi kan tilby prosjekter for doktorgrad, mastergrad og bachelorgrad innenfor følgende områder (pågående og tilgjengelige prosjekter):
- Bygge hjerner: Utvikling av hjernebyggesett bestående av pluggbare, elektroniske nerveceller for å fremme praktiske læringsaktiviteter
- Utprøving av hjernebyggesett i skolen
- Måling av elevers læringsutbytte, motivasjon og engasjement i forbindelse med bruk av hjernebyggesett
- Undersøke folks forståelse/oppfatning av nervesystemet
- Vurdere innhold om nervesystemet i grunnskolens lærebøker
- Rangering av begrep i nevrovitenskap etter vanskelighetsgrad
- Rangering av nervenettverk etter vanskelighetsgrad
- Omvendt undervisning om nervesystemet
- Åpne prosjekter (vi er åpen for å diskutere studentenes egne prosjektideer)
Kvello, Pål. (2024) Mapping lower secondary school students’ conceptions of three aspects critical for understanding the nervous system. PLOS ONE 19(5): e0301090.
Kvello, Pål; Gericke, Niklas Markus. (2023) Didaktiska perspektiv på undervisning om nervsystemet. Bi-lagan nr 2
Kvello, P., and Gericke, N. (2021). Identifying knowledge important to teach about the nervous system in the context of secondary biology and science education-A Delphi study. PLoS One. 21;16(12):e0260752.
Harstad, O. (2020). Å bli til med litteraturen. En metafysisk og nevrovitenskapelig forståelse av skjønnlitteraturens virkning. Nordisk Tidsskrift for Pedagogikk Og Kritikk, 6.
Kvello, Pål; Barstad, Stine Slaatsveen; Rønning, Bernt; Moen, Elin Tronsaune; Østerlie, Ove. (2020) Omvendt undervisning versus tradisjonell undervisning i naturfag på ungdomsskolen: En studie av elevers motivasjon, forberedelser og læringsutbytte. Acta Didactica Norden (ADNO). vol. 14 (1).
Leder av forskningsgruppe
Medlemmer i forskningsgruppe
-
Helena Bichao Førsteamanuensis
73412848 helena.bichao@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Rodrigo de Miguel Professor
rodrigo.demiguel@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Maren Skjelstad Fredagsvik Førsteamanuensis i naturfagdidaktikk
+4792846244 maren.s.fredagsvik@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Ola Harstad Nestleder for forskning / Førsteamanuensis
73559823 ola.harstad@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Espen Hoff Universitetslektor og stipendiat
73412641 +4792222656 espen.hoff@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Øyvind Arne Høydal Sensor
73598848 oyvind.a.hoydal@ntnu.no Institutt for psykologi -
Anne Berit Johnsen Førsteamanuensis
+4741146478 anne.b.johnsen@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Lars Magne Lundheim Professor
73591417 +4790634941 lars.lundheim@ntnu.no Institutt for elektroniske systemer -
Nils Kristian Rossing Dosent emeritus
73551191 nils.rossing@ntnu.no Institutt for fysikk
Ph.d.-stipendiater
Studenter
Masterstudent:
- Dorte Malen Sætre Bjerkeset
Tidligere masterstudenter:
- Henrik T. Blomseth
- Ane Hovde Bø, masterstudent
- Siri Børseth, masterstudent
- Eva Saxi Gildberg, masterstudent
- Mats Grydeland Lie, masterstudent
- Jakob Meløy, masterstudent
- Anna Olsvik, masterstudent
- Daniel A Reich, masterstudent
- Eskil K. Rønningen, masterstudent
- Julie Austbø Seth, masterstudent
- Viktoria Wiik, masterstudent
Tidligere prosjektstudenter:
- Bendik Bogfjellmo, prosjektstudent
- Anders Boye, prosjektstudent
- Inge Eide Johnsen, prosjektstudent
- Sven-Erik M. Kaiser, prosjektstudent
- Marius G. Kristoffersen, prosjektstudent
- Maria Kvello, prosjektstudent
- Markus Kvello, prosjektstudent
- May H. Lillegård, prosjektstudent
- Elias Lundheim, prosjektstudent
- Benjamin Nedregård, prosjektstudent
- Henrik Nyholm, prosjektstudent
- Synnøve Rotevatn, prosjektstudent
- Kristin L. Samdal, prosjektstudent
- Trym Sneltvedt, prosjektstudent