Nevrodidaktikk

Forskning – Institutt for lærerutdanning

Nevrodidaktikk

Illustrasjon av aktiviteter som er koblet til hjernen. Grafikk.

Mål

Vårt mål er å styrke elevers forståelse av nervesystemet, samt å bidra til at kunnskap om nervesystemet kommer andre fagområder til gode. For å nå dette målet driver vi både med forskning på og utvikling av innhold, undervisningsmetoder, undervisningsverktøy og undervisningsomgivelser knyttet til temaet nervesystemet i skolen. I tillegg undersøker vi hvordan kunnskap om nervesystemet kan anvendes i andre fag.

Bakgrunn

Nervesystemet er det fysiske substratet for motivasjon, læring og hukommelse. Enhver som driver med utdanning, uavhengig av fagområde, vil derfor være tjent med å forstå dette systemet på en god måte, og mange har behov for å formidle det. En stor utfordring med nervesystemet er kompleksiteten. I tillegg er systemets sentrale enheter (nervecellene og deres koblinger med hverandre) særdeles små og godt gjemt inne i kroppen vår, noe som gjør det lite tilgjengelig for elevene. Dette bidrar til at nervesystemet oppleves som abstrakt og vanskelig. Undervisningen blir ofte forelesningspreget, noe som kan redusere motivasjonen og dermed også læringsutbytte. MEN DETTE skal vår gruppe ENDRE på!

Vi kan tilby prosjekter for doktorgrad, mastergrad og bachelorgrad innenfor følgende områder (pågående og tilgjengelige prosjekter):

  1. Bygge hjerner: Utvikling av hjernebyggesett bestående av pluggbare, elektroniske nerveceller for å fremme praktiske læringsaktiviteter
  2. Utprøving av hjernebyggesett i skolen
  3. Måling av elevers læringsutbytte, motivasjon og engasjement i forbindelse med bruk av hjernebyggesett
  4. Undersøke folks forståelse/oppfatning av nervesystemet
  5. Vurdere innhold om nervesystemet i grunnskolens lærebøker
  6. Rangering av begrep i nevrovitenskap etter vanskelighetsgrad
  7. Rangering av nervenettverk etter vanskelighetsgrad
  8. Omvendt undervisning om nervesystemet
  9. Åpne prosjekter (vi er åpen for å diskutere studentenes egne prosjektideer)

Publikasjoner nevrovitenskap

Kvello, Pål. (2024) Mapping lower secondary school students’ conceptions of three aspects critical for understanding the nervous system. PLOS ONE 19(5): e0301090.

Kvello, Pål; Gericke, Niklas Markus. (2023) Didaktiska perspektiv på undervisning om nervsystemet. Bi-lagan nr 2

Kvello, P., and Gericke, N. (2021). Identifying knowledge important to teach about the nervous system in the context of secondary biology and science education-A Delphi study. PLoS One. 21;16(12):e0260752.

Harstad, O. (2020). Å bli til med litteraturen. En metafysisk og nevrovitenskapelig forståelse av skjønnlitteraturens virkning. Nordisk Tidsskrift for Pedagogikk Og Kritikk, 6.

Kvello, Pål; Barstad, Stine Slaatsveen; Rønning, Bernt; Moen, Elin Tronsaune; Østerlie, Ove. (2020) Omvendt undervisning versus tradisjonell undervisning i naturfag på ungdomsskolen: En studie av elevers motivasjon, forberedelser og læringsutbytte. Acta Didactica Norden (ADNO). vol. 14 (1).
 

Studenter

Studenter

Masterstudent:

  • Dorte Malen Sætre Bjerkeset

Tidligere masterstudenter:

  • Henrik T. Blomseth
  • Ane Hovde Bø, masterstudent
  • Siri Børseth, masterstudent
  • Eva Saxi Gildberg, masterstudent
  • Mats Grydeland Lie, masterstudent
  • Jakob Meløy, masterstudent
  • Anna Olsvik, masterstudent
  • Daniel A Reich, masterstudent
  • Eskil K. Rønningen, masterstudent
  • Julie Austbø Seth, masterstudent
  • Viktoria Wiik, masterstudent

Tidligere prosjektstudenter:

  • Bendik Bogfjellmo, prosjektstudent
  • Anders Boye, prosjektstudent
  • Inge Eide Johnsen, prosjektstudent
  • Sven-Erik M. Kaiser, prosjektstudent
  • Marius G. Kristoffersen, prosjektstudent
  • Maria Kvello, prosjektstudent
  • Markus Kvello, prosjektstudent
  • May H. Lillegård, prosjektstudent
  • Elias Lundheim, prosjektstudent
  • Benjamin Nedregård, prosjektstudent
  • Henrik Nyholm, prosjektstudent
  • Synnøve Rotevatn, prosjektstudent
  • Kristin L. Samdal, prosjektstudent
  • Trym Sneltvedt, prosjektstudent