Matematisk kognisjon – Forskning – Institutt for lærerutdanning
Forskning – Institutt for lærerutdanning
Matematisk kognisjon
Vi forsker på mengdeoppfattelse og tallforståelse.
Forskningsgruppen kombinerer kognitiv grunnforskning med didaktisk forskning for å
- Utvikle en bedre forståelse for hvordan barn lærer matematikk, og
- Bidra til bedre opplæring i matematikk i barnehage og barneskole.
Kognitiv grunnforskning
Forskningsgruppen utvikler en ny teori for hvordan mennesker oppfatter og estimerer mengder. Vi kombinerer empiriske studier og matematisk modellering for å finne svar på spørsmål som:
- Hva er det kognitive grunnlaget for å lære og forstå matematikk?
- Hvilke kognitive funksjoner er sentrale i å utvikle tallforståelse?
- I hvilken grad er forutsetningene for å lære matematikk medfødt (nature vs nurture)?
Didaktisk forskning
Forskningsgruppen undersøker elevers strategier i arbeid med estimering og beregning av mengder, blant annet med kvikkbilder og terninger, for å finne svar på spørsmål som:
- Hvordan kan arbeid med mengder utvikle barns tallforståelse?
- Hvordan kan vi utvikle elevers strategier for estimering av kontinuerlige og diskrete mengder?
Leder av forskningsgruppe
Medlemmer av forskergruppe
-
Jeremy Hodgen
jeremy.hodgen@ntnu.no -
Eivind Skoland Kaspersen Førsteamanuensis
73412583 eivind.kaspersen@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Elisabeth Inge Romijn Førsteamanuensis
elisabeth.romijn@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Terese Amalie Wendelborg Stipendiat
terese.a.wendelborg@ntnu.no Institutt for lærerutdanning