Kvalitet i veiledning og vurdering for yrkesfaglærerutdanning - Forskning - Institutt for lærerutdanning
Kvalitet i veiledning og vurdering for yrkesfaglærerutdanning
Målsetningen med dette kvalitetsprosjektet er å styrke kompetanse i yrkespedagogisk veiledning. På yrkesfaglærerutdanningen (BYRK) er vi en rekke undervisere som inngår i felles team for å sikre god kvalitet i utdanningen. Profesjonsfagene binder sammen studiet for studenter som har svært ulik fagbakgrunn. Studentene kommer fra fagretningene Helse og Oppvekst, Teknikk- og industriell produksjon, Elektrofag og Bygg- og anleggsteknikk. I yrkesfagpedagogikken jobber vi særskilt med å bygge bro mellom studentenes yrkesidentitet som er knyttet opp mot praksisfelt i skole og bransje og profesjonsfagene som bærer preg av at studentene skal tilegne seg kunnskap gjennom samarbeid, refleksjon og skriving.
Alle deltakerne i prosjektet er knyttet opp mot forskningsgruppen STYRK. Denne gruppen skal overordnet «utvikle forskningsbasert kunnskap om elever, lærlinger, lærerstudenter, yrkesfaglærere og yrkesfaglærerutdannere og deres kunnskapsutvikling og kvalifisering på ulike arenaer». Vårt mål i dette utviklingsprosjektet mer spesifikt er å utvikle studentaktive og varierte undervisnings- og vurderingsformer som kan føre til endringer i hvordan vi tenker og jobber systematisk med vurdering på studiet.
Medlemmer av forskningsprosjekt
-
Lene Hylander Universitetslektor. Fagseksjonsleder FYSU
lene.hylander@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Jon Sverre Hårberg Universitetslektor i yrkesdidaktikk, faglig leder praksis FPPU
73559469 jon.s.harberg@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Julie Klovholt Leonardsen Førsteamanuensis
+4798417297 julie.leonardsen@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Arve Leraand Universitetslektor – Studieprogramleder BYRK og faglig leder for praksis YFL
73590493 +4791384359 arve.leraand@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Siri Husa Ramlo Universitetslektor
73590490 siri.ramlo@ntnu.no Institutt for lærerutdanning