KuL-forsk – Forskning – Institutt for lærerutdanning
KuL-forsk: Kunst- og kulturfaglig livsmestring i utdanningen
Forskningsgruppen KuL-forsk (Kunst- og kulturfaglig livsmestring i utdanningen) har interesseområder som dekker mange perspektiver på å styrke menneskets mestring gjennom kunstfaglig- og kulturfaglig kompetanse. KuL-forsk favner bredt og tilstreber et mangfold av ulike kunst- og kulturtilnærminger med mål om sterk og trygg folkehelse i alle samfunnslag og samfunnsområder. Målgruppa omfatter alle aldre, men har en spesiell interesse i barn og unge. Fysisk og psykisk helse er viktige komponenter i menneskets mestring i alle livets faser og KuL-forsk nettverket vil jobbe for å bygge sosiale- og kulturelle treffpunkt gjennom kunst- og kulturfaglig miljøbasert forskning. Målet er en samhandling på tvers av ulike kunst- og helsemiljø, på tvers av fag og på tvers av utdanningsinstitusjoner. Ved å fokusere på livsmestring og helse gjennom kunst- og kulturfag i utdanningen etterstrebes trygge og kreativ rammer og rom for utfoldelse, utforsking, læring, samspill, fellesskap og estetisk opplevelse.
Kul-forsk er representert i Universitetskulturskoleprosjektet Unikup (2022–2024) i arbeidspakken «Helsekulturpedagogen» og jobber mot en antologi i MusPed: Research.
Per i dag har nettverket medlemmer fra NTNU (Institutt for lærerutdanning, Institutt for musikk, Institutt for helsevitenskap), Nasjonalt senter for psykisk helsearbeid samt
Trondheim kulturskole. Forskningsgruppen ledes av Anne-Lise Heide, førstelektor ved Institutt for lærerutdanning ved NTNU.
KuL-forsk har utspring fra forskingsnettverket MiU – Musikklærerutdanning i utvikling (2018–2021).
Health and life skills through music, arts and culture in education
KuL-forsk i samarbeid Unikup har 20.6 publisert ny vitenskapelig antologi: Health and life skills through music, arts and culture in education. 10 spennende kapitler fra ulike faghelt som tematiserer folkehelse og livsmestring gjennom musikk, kunst og kultur i utdanningen.
Medlemmer i forskningsgruppe
-
Arve Almvik Oppdrag sensor
+4791839817 neveral@online.no Institutt for psykisk helse -
Elin Angelo Professor, musikkpedagogikk
73590458 +4797720898 elin.angelo@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Kari Bjerke Batt-Rawden Dosent emerita (PhD) - Professor emerita (eng.)
61135316 +4790584313 kari.batt-rawden@ntnu.no Institutt for helsevitenskap Gjøvik -
Ellen Foyn Bruun Professor Emerita
+4746909646 ellen.bruun@ntnu.no -
Stein Erik Grønningsæter Universitetslektor
73412849 stein.e.gronningsater@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Monika Haga Professor i kroppsøving/idrett
73559264 monika.haga@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Harald Bentz Høgseth Professor i kunst og håndverksdidaktikk med fokus på håndverk
73413129 +4797945529 harald.hogseth@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Andrea Otterstad Johansen Universitetslektor
+4793888093 andrea.o.johansen@ntnu.no Institutt for musikk -
Ronald Mubirigwe Kibirige Associate Professor of Arts Education (Music, Dance, and Dance-Music)
ronald.kibirige@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Dag Atle Lysne Førsteamanuensis
73590416 dag.atle.lysne@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Elisabeth Nygård-Pearson Universitetslektor
+4792066735 elisabeth.nygard-pearson@ntnu.no Institutt for musikk -
Egil Reistadbakk Universitetslektor i musikk og musikkdidaktikk
+4741500259 egil.reistadbakk@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Mattias Solli Filosof - Førsteamanuensis i universitetspedagogikk
+4792680599 mattias.solli@ntnu.no Institutt for pedagogikk og livslang læring -
Wigdis Helen Sæther Dosent
73412299 wigdis.h.sather@ntnu.no Institutt for psykisk helse
Eksterne medlemmer i forskningsgruppe
- Susanne Braad Andersen
- Berit Bøysen, (Musikkterapeut, Trondheim kommune)
- Anders Dalane, førstelektor, Nord Universitet, Fakultet for lærerutdanning, kunst og kultur
- Bjørg Solveig Fretheim, førstelektor, Nord Universitet, Fakultet for lærerutdanning, kunst og kultur
- Mali Hauen, kulturskolerektor og phd.stipendiat, Tynset kommune
- Solveig Salthammer Kolaas, førstelektor, Nord Universitet, Fakultet for lærerutdanning, kunst og kultur
- Bente Irene Løkken, Nord Universitet
- Sofia Lång, (Nord Universitet)
- Anders Rønningen, (USN)
- Ragnhild Skille, (Norsk kulturskoleråd)
- Jorid Bakken Steigum, (OsloMet)
- Svetlana Stokke, Trondheim kommunale kulturskole
- Marit Stranden, Nasjonalt kompetansesenter for kultur, helse og omsorg
Studenter
- Ellen Finserås, NTNU, ILU
- Marlen Knotten
- Elise Mjøen Berg, NTNU, ILU
- Marielle Allsted, NTNU, ILU