KONSPISK – Forskning – Institutt for lærerutdanning
Forskning – Institutt for lærerutdanning
KONSPISK: Konspirasjonstenkning, skole og ungdom
Konspirasjonsteorier har vist seg å avle mistillit og hat, svekke kritisk tenkning og demokratisk engasjement. De er også knyttet til sosial tilbaketrekning og svekket psykisk helse. Forskningsgruppen tar for seg hvordan konspirasjonstenkning ser ut i norsk skole og blant norsk ungdom:
- Hva er tilstanden og utfordringene i norsk grunnskole og videregående skole?
- Hva erfarer norske lærere, hva mener de selv at er skolens og læreres behov - og hva kan vi mest effektivt gjøre?
- Hvordan tenker de unge selv?
- Hva er status i læreplaner og lærebøker?
Gruppen arbeider blant annet med å utvikle og teste effekten konkrete didaktiske strategier for ungdoms- og videregående skole. Vi deltar i det europeiske nettverkssamarbeidet «Conspiracy theories and children».
Medlemmer av forskningsgruppe
-
Jean Bergane Stipendiat
73412985 jean.bergane@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Camilla Stabel Jørgensen Professor
73559854 camilla.jorgensen@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Leif Edward Ottesen Kennair Professor
73591956 +4790557004 kennair@ntnu.no Institutt for psykologi -
Peter Sigurdson Lunga Førsteamanuensis i samfunnsfag (historie)
+4798878421 peter.s.lunga@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Annette Lykknes Professor
73590496 +4748031517 annette.lykknes@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Jakob Mattias Emanuel Maliks Professor i samfunnsfag: historie
+4792697963 jakob.maliks@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Martin Aasbø Ringdal Stipendiat
martin.a.ringdal@ntnu.no -
Knut Vesterdal Førsteamanuensis
73598151 +4773598151 knut.vesterdal@ntnu.no Institutt for lærerutdanning
Eksterne medlemmer
- Professor Claudia Lenz, HL-senteret
- Lektor Rikke Alberg Peters, HistorieLab og UCL i Danmark