Prosjekt medborger – ICCS – Forskning – Institutt for lærerutdanning
Prosjekt medborger 2027 - en kvalitativ studie
Den norske delen av ICCS 2027-prosjektet omfatter også en kvalitativ studie som tar utgangspunkt i de samme fokusområdene og problemstillingene som hovedstudien er bygd opp rundt.
Prosjekt medborger er en kvalitativ studie som har som mål å forbedre demokrati- og medborgerskapsopplæringen i norsk skole. Studien består av to hoveddeler: en intervjustudie med lærere og utviklingen av et undervisningsopplegg kalt "Prosjekt medborger".
Intervjustudien fokuserer på lærernes tilnærminger til politisk kunnskap og deltagelsesformer, deres håndtering av kontroversielle temaer og trusler mot demokratiet, samt utviklingen av kritisk tenkning og politisk tillit i møte med media og digitale verktøy. Denne delen av studien vil gi innsikt i både verdi- og kunnskapsdimensjonen av demokratiopplæringen, og dataene vil bli brukt i flere temarapporter for ICCS 2027.
Prosjekt medborger er et praktisk undervisningsopplegg som skal gjennomføres på åtte skoler, og vil være tilgjengelig som en åpen digital ressurs for mellomtrinnet, ungdomsskolen og videregående skole. Prosjektet involverer elever i samarbeidende og utforskende læringsaktiviteter, hvor de lærer demokratiske mekanismer, mestringstro og politiske ferdigheter i praksis. Elevene vil identifisere og løse politiske saker i lokalsamfunnet gjennom en fem-trinns prosess som inkluderer å tilegne seg kunnskap, evaluere løsninger, utvikle forslag og presentere handlingsplaner for beslutningstagere.
Studien er strukturert rundt fire hovedtemaer: lærernes tilnærminger til politisk kunnskap og deltagelsesformer, håndtering av kontroversielle temaer, utvikling av kritisk tenkning og politisk tillit, og elevenes utforsking av lokalsamfunnet. Prosjektet involverer også samarbeid med NTNUs praksis- og universitetsskoler, samt masterstudenter fra lærer- og lektorutdanningene, som vil få praktisk erfaring med demokrati- og medborgerskapsopplæring.
Resultatene fra studien vil bli formidlet både vitenskapelig og populærvitenskapelig, og undervisningsopplegget vil bli gjort tilgjengelig som en ressurs for skoler. Hovedmålet er å utvikle elevenes demokratiske kompetanse og fremme medborgerskap i norsk skole gjennom både teoretisk og praktisk læring.