Forskningspublikasjoner
Forskningspublikasjoner
Forskningspublikasjoner
Artikler
Skar, G. B., Graham, S., & Huebner, A. (2021, online first). Learning Loss during the COVID-19 Pandemic and Emergency Remote Instruction First Grade Students’ Writing: A Natural Experiment. Journal of Educational Psychology.
Skar, G. B., Lei, P., Graham, S., Aasen, A. J., Johansen, M. B., & Kvistad, A. H. (2021, online first). Handwriting Fluency and the Quality of Primary Grade Students’ Writing. Reading and Writing: An interdisciplinary journal.
Graham, S., Skar, G. B. & Falk, D. Y. (2020). Teaching writing in the primary grades in Norway: a national survey. Reading and Writing 34(2), 529–563.
Skar, G. B., Jølle, L., & Aasen, A. J. (2020). Establishing Scales to Assess Writing Proficiency Development in Young Learners. Acta Didactica Norden 14(1), 1–30.
Skar, G. B., Aasen, A. J., & Jølle, L. (2020). Functional Writing in the Primary Years: Protocol for a Mixed-Methods Writing Intervention Study. Nordic Journal of Literacy Research 6(1), 201–216.
Bokkapitler
Solheim, R., & Falk, D. Y. (2021). Skrivarutvikling og skrivekompetanse. Funksjonelle og formålsretta perspektiv på den første skriveopplæringa. In L. Jølle, A. S. Larsen, H. Otnes, & L. I. Aa (Eds.), Morsmålsfaget som fag og forskningsfelt i Norden (pp. 199–221). Universitetsforlaget.
Falk, Daroon Yassin; Skar, Gustaf Bernhard Uno (2020). Skrivbedömning och respons (s. 75–102). I: Forsling, K. & Tjernberg, C. (red). Skrivundervisningens grunder. Gleerups.
Masteroppgaver
Gåsbakk, T. G. (2021). Tidlig skriveutvikling og relasjonen mellom verb, tekstkvalitet, transkripsjonsferdigheter og skriveopplæring. NTNU.
Håheim, T. M. (2021). «Det e lettere hvis du gjør det». En casestudie av to andreklassingers bruk av tilgjengelige ressurser i ulike skrivesituasjoner. NTNU.
Johannessen, J. S. (2020). “TV skrives aldri me U.” En etnografisk klasseromsstudie av barns samhandling underveis i skrivearbeid i en førsteklasse. NTNU.
Lyng, R. S. (2021). FUS-prosjektets rotfeste. En studie av utvikling i en intervensjonsskole. NTNU.
Morken, A. K. (2020). Ytringens aspekter som støtte i respons: en teoretisk eksplorerende oppgave om respons på de yngste elevenes tekster. NTNU.
Populærvitenskapelig formidling
Skar, G. B., Falk, D. Y.; Graham, S. (2020). Den tidiga skrivundervisningen i Norge – en nationell undersökning. Norsklæreren, 44(3), 68–72.
Johansen, M. B, Kvistad, A. H., Skar, G. B. (2021). Funktionel skrivning i de første skoleår. Læsepædagogen, 69(4), 21–27.