Fra praksis tilbake til praksis

Forskning – Institutt for lærerutdanning

Fra praksis tilbake til praksis

Formålet med forskningsprosjektet er å bidra til mer innsikt i hvordan lærernes (deltakernes) kompetanser og forforståelser utvikles i et skolebasert videreutdanningstilbud for praksislærere.

Forskningsprosjektet tar utgangspunkt i en skolebasert veilederutdanningen (15 studiepoeng på syklus 2) for rundt 80 % av lærere og ledere ved NTNUs to universitetsskoler, som ble gjennomført i 2016. Videreutdanningen var lagt til skolens fellestid, og lærere som underviste i de samme fagene gjennomførte et utviklingsarbeid i grupper på tre, hvor praksisopplæring var det sentrale.

Prosjektet er godkjent av NSD med prosjektnummer 48370.

Denne videreutdanningen er en del av Rammeplan om universitetsskoler som ble undertegnet i juni 2015. Målet med videreutdanningen var å utvikle deltakernes kunnskaper, forståelser og ferdigheter som praksislærere innenfor sitt fagområde, og utdanningen skulle gi deltakerne økt forståelse for hvordan utvidet kompetanse som praksislærer kan bidra til å utvikle lærerstudentens kompetanse i et praksisfellesskap. I tillegg skulle videreutdanningen bidra til skoleutvikling og at oppfølgingen av praksisstudenter ble integrert i skolens faglige utviklingsarbeid.

Overordnet problemstilling

Hvilke prosesser bidrar til kunnskapsproduksjon i en skolebasert veilederutdanning av praksislærere?

Delprosjekter

Engvik, G. & Østern, A.-L. (2017). Utdanning av praksislærere ved NTNUs universitetsskoler i 2016. Rapport. Trondheim: NTNU.

Engvik, G. (2018). Hvordan forstår lærere utfordringer i praksisopplæringen? En studie av eksamenstekster. I NORDVEI – Nordisk tidsskrift for pedagogisk veiledning, 3(1), 44-58.

Engvik, G. (2019). Videreutdanning i hundre. I I. Sognli (red.), Skole i hundre. Jubileumsbok for Charlottenlund videregående skole 1919-2019, s. 216-231. Trondheim: Charlottenlund videregående skole. ISBN: 978-82-303-4204-6.

Hansen, K.: Mesterlære i praksisveiledning i lærerutdanning: Individuell, relasjonell eller i praksisfelleskap? En studie av eksamenstekster. Acta Didactica Norden Vol. 14, Nr. 2, Art. 9.

Morud, E.B. & Engvik, G.. Skolebasert videreutdanning for praksislærere. Utvikling i praksisveiledningen og i skolehverdagen gjennom bruk av Lesson Study? I Paideia 18.11.2019, s. 38-49.

Østern, A.-L., Engvik, G., & Hansen, K. (2020). Teori om praksisarkitektur i skolebasert videreutdanning av praksislærere ved en universitetsskole. En studie av responssløyfer mellom praksis og praksisarkitektur i to studentoppgaver. Norsk Pedagogisk Tidsskrift 4/2020:330-346. DOI: 10.18261/issn.1504-2987/2020-04-02

Østern, A.-L., Svedlin, R., & Engvik, G.: Partnerskap inom lärarutbildning i Norge och Finland: historiska förutsättningar för og praktiklärares förståelse av professionell handledning. Acta Didactica Norden Vol. 14, Nr. 2, Art. 4.