Workplace learning programs – Forskning – Institutt for lærerutdanning
Feedback between police employees in workplace learning programs
Prosjektet undersøker hvordan politiansatte oppfatter muntlige tilbakemeldinger som gis og mottas innenfor rammen av læringsprogrammer på arbeidsplassen. Prosjektet benytter primært kvalitative metoder - semistrukturerte intervjuer for datainnsamling og refleksiv tematisk analyse for dataanalyse.
Prosjektperiode
2020-2026
Finansiering
4-årig
Politihøgskolen og Brann- og redningsskolen
Ph.d.-stipendiat
Om prosjektet
Prosjektet har som mål å undersøke hvordan norske politiansatte (som er likestilte kollegaer) oppfatter muntlige tilbakemeldinger som gis og mottas innenfor arbeidsplassbaserte læringsprogrammer.
Den første artikkelen er en scoping review som har som mål å kartlegge forskningsfeltet. Tjue studier ble analysert, og resultatene viser at muntlig tilbakemelding mellom likestilte kolleger kan forbedre polititjenestepersoners prestasjoner, motivasjon og jobbtilfredshet. Funnene fremhever også sentrale arbeidsplassforhold og faktorer som ledelsen og tilbakemeldingsaktører bør ta hensyn til ved planlegging og gjennomføring av tilbakemeldingsprosesser. I tillegg indikerer forskningen at mange resultater fra studier gjennomført i utdanningssektoren også er relevante for læringsprogrammer på politiets arbeidsplasser.
Den andre artikkelen undersøker hvordan politiansatte oppfatter muntlig tilbakemelding som gis og mottas mellom kollegaer i arbeidsplassbaserte læringsprogrammer. Refleksiv tematisk analyse ble benyttet på transkriberte semistrukturerte intervjuer og analysen viser at tilbakemelding generelt sett oppfattes positivt, og at tilbakemelding bidrar til økt jobbtilfredshet, prestasjon og teamsamhørighet. I tillegg spiller den opplevde kompetansen til den som gir tilbakemelding en viktig rolle for hvordan tilbakemeldingen mottas. Basert på disse funnene anbefaler vi at ledere fremmer en tilbakemeldingskultur gjennom regelmessige tilbakemeldingsmøter. Polititjenestepersoner bør få opplæring i å gi og motta tilbakemelding, og videre forskning bør undersøke de langsiktige effektene av tilbakemeldingsmøter.
Den tredje artikkelen er under utarbeidelse. Forskningsspørsmålet er: "Hvordan oppfatter polititjenestepersoner kollegavurdering av digitale etterforskningsrapporter som består av skjemaer med trafikklys og skriftlige kommentarer samt muntlig tilbakemelding som et bidrag til læring og økt produktkvalitet?" Semistrukturerte intervjuer med 13 polititjenestepersoner ble gjennomført og analysert ved bruk av refleksiv tematisk analyse. Foreløpige funn viser at det er flere fordeler ved å bruke et trafikklyssystem for kvalitetssikring, som også bidrar positivt til tilbakemeldings- og læringsprosesser.
Veiledere
- Brita Bjørkelo, professor, Politihøgskolen
- Marie-Louise Damen, seniorrådgiver, Kulturtanken
- Kari Smith, professor emerita, NTNU