Totaloversikt over forskningsprosjekt og -grupper ved Institutt for lærerutdanning

Forskingsprosjekt og forskingsgrupper ved Institutt for lærarutdanning

Forskingsprosjekt

Forskingsprosjekt Prosjektleiar Finansieringskjelde
AELPP: Attitudes and Experiences toward Language Policies and Practices at NTNU Karina Rose Mahan  
(Andre)språk på yrkesfag Irmelin Kjelaas Internt
Barndom, oppvekst, skole og ulikhet i Norden Anna Cecilia Rapp  
CriThiSE: Critical Thinking in Sustainability Education Ragnhild Lyngved Staberg  
DAPHME: Discourses of Academization and Professionalization in Higher Music Education Eva Georgii-Hemming Riksbankens Jubileumsfond
DEMOKOMP: Ungdoms demokratiske kompetanse Oddveig Storstad  
Den flyktningekompetente lærer Tone Brendløkken  
DiCoTe: Forskning på digital kompetanse i barnehagen Camilla Normann Justnes Universitetet i Stavanger
DigSkole: Trøndelag sørvest og NTNU Mari-Ann Letnes  
DiTePETE: Digital Technology in Physical Education Teacher Education in a post COVID19 era Ove Østerlie NTNU KOMPiS
eBLINK: engelske Bildebøker for Lærere i Norske Klasserom

Jade Dillon

Alyssa Lowery

 
Engasjement og verdsetting blant unge Jan Frode Haugseth Internt og UC Berkeley
ENSITE: Environmental Socio-Scientific Issues in Initial Teacher Education Ragnhild L. Staberg  
Feedback between police employees in workplace learning programs Olav Dahl Politihøgskolen og Brann- og redningsskolen
Fra praksis tilbake til praksis Elin Bø Morud  
Fra skole til jobb Anna Cecilia Rapp  
Going Gradeless Henning Fjørtoft Noregs forskingsråd
Helhetlig seksualitetsundervisning i lærerutdanning Stine H. Bang Svendsen Helsedirektoratet
ICCS: International Civic and Citizenship Education Study Oddveig Storstad  
ICSE Academy: a lighthouse for STEM teacher education and training in Europe Hilde Ervik Erasmus +
INCLUSCHOOL Marit Uthus Noregs forskingsråd
Innhold og relevans i yrkesfaglærerutdanningen Lene Hylander  
International Comparative Research on Vocational Education and Training Eli Smeplass  
KiDiCoti: Kids’ digital lives in coronavirus times: risk or opportunity? Mari-Ann Letnes  
Kvalitet i veiledning og vurdering for yrkesfaglærerutdanning Eli Smeplass  
LeadDig: Leadership and Learning for the Development of Teachers' Professional Digital Competence May Britt Postholm Noregs forskingsråd
Literature studies for new educational knowledge Eli Smeplass  
Lydrik(k) Sindre Dagsland  
Lærerutdanning i endring Eli Smeplass  
MAM: Mestre ambisiøs matematikkundervisning Kjersti Wæge  
MOST: Meaningful Open Schooling Connects Schools To Communities Ragnhild Lyngved Staberg  
NORHED II: Enhancing the quality of science and mathematics education in Ethiopia and South Sudan Jørund Aasetre  
Noveller som inngang til de tverrfaglige temaene i Fagfornyelsen Yvonne Albrigtsen  
PINVET: Promoting Inclusive Transition Mechanisms in European VET Systems Eli Smeplass  
Privatisering i og av utdanning Ingvil Bjordal  
SamStup: SAMarbeidsmodell for STudenters Underveisvurdering i fagPraksis Floor Kamphorst Internt
SCOP4NORDVET: Scoping Review of Research in Vocational Education and Training from and on the Nordics Johannes Karl Schmees  
Skole- og barnekultur Elin Tronsaune Moen  
SKUV: Skolebasert kompetanseutvikling i vurdering Lise Vikan Sandvik  
STRA4INC Lise Kvande  
Tilgjengelige kunstnerskap Lise Lien  
UniKuP: Universitetskulturskoleprosjektet Elin Angelo Direktoratet for høgare utdanning og kompetanse (HK-dir)
UVIS: Ung og voksen i Selbu Anna Cecilia Rapp  
Verkstedet som læringsarena i skolen Harald Bentz Høgseth Internt

Avslutta forskingsprosjekt


Forskningsgrupper

Forskingsgruppe Forskingsgruppeleiar
ALDES: Adolescents' learning and development in education and sports Jan Arvid Haugan
ARCLEN: Association for Research on Children’s Literature in English in Norway Jade Dillon Craig
Arts In-between Local/Global Research Group Sunniva Skjøstad Hovde
Begynneropplæring i KRLE Renate W. Banschbach Eggen
BISU: Beredskap i skole og utdanning Daniel Lyng
Bodily learning Øyvind Bjerke
BULKIS: Barn og unges livskvalitet i skole og oppvekst Jan Frode Haugseth
BærT: Bærekraft på Tvers Vibeke Gilje Sanne
Choreographic folding Tone Pernille Østern
CLEAR: Children’s Literature Education And Research

Jade Dillon

Alyssa Lowery

COTED: Collaboration for Teacher Education Lise Vikan Sandvik
Criticality and power in educational research Erlend Dehlin
DACED: Democracy and Citizenship in Education Eline Drury Løvlien
Decolonial arts education research and practice  
DIRMA: Digital Record Management Research Group Lars Christian Jenssen
DiTePES: Digital technology in physical education and sports Ove Østerlie
EDLEAD: Educational Leadership

Anne Berit Emstad

Mari-Ana Jones

EduDEAF: Undervisning av hørselshemmede elever Eli Raanes
Estetikk på tvers Sindre Dagsland
Equity and Inclusion in Educational Organizations Anna Cecilia Rapp
FiO: Forskning i oppvekstsektoren Elin Bø Morud
Fleks: Fleksibelt læringsmiljø Sigrid Slettebakk Berge
For Future(s) of Dance education(s) Victoria Husby
FORN: Forskning om rektorer i Norden Pia S. Hagerup
Forskningsgruppe læremidler Karen Bauer
Fysisk aktivitet, læring og motorikk Monika Haga
GLOBED: Globale forhold og internasjonale spørsmål i utdanning Knut Vesterdal
GrammaKiKK: Grammatisk kompetanse i kognisjon og klasserom

Mari Nygård

HIPOLS: Historie, politikk og samfunnsutvikling Roar Madsen
How to do things with disability Tone Pernille Østern
IDRETT: International Disability Research in Education and Teacher Training

Katie Holland

Steven K. Holland

IMED: Inclusive Mathematics Education and Democracy Sikunder Ali
Inclusion in Arts, Physical Education and Sports Vigdis Vedul-Kjelsås
Indigenous topics in education Helen Margaret Murray
InEds: Integrated Education Studies Armend Tahirsylaj
Inequality, Welfare and Organization Eli Smeplass
InFo- TED: International Forum for Teacher Educator Development

Juliette Boks-Vlemmix

Kåre Hauge

International Vocational Education and Training Research

Johannes Karl Schmees

Eli Smeplass

INUBU: Innovativ Naturfag-Utdanning for Bærekraftig Utvikling Jardar Cyvin
KiS: Kunstutdanning i Samarbeid Bjørn-Terje Bandlien
KONSPISK: Konspirasjonstenkning, skole og ungdom Asbjørn Dyrendal
KuL-forsk: Kunst- og kulturfaglig livsmestring i utdanningen Anne-Lise Heide
Kulturskole-grunnskole-samarbeid Bjørn-Terje Bandlien
Kunnskapshistorisk forskningsgruppe Magne Brekke Rabben
L-LATER: Language Learner and Teacher Research Mehmet Sercan Uztosun
Learning relations Thomas Dahl
LIB: Lek i barndommen Maria Øksnes
Lesson design study & teaching resources Svein Arne Sikko
LOM: Litteratur og miljø Per Esben Svelstad
Litteratur og samfunn Tatjana Kielland Samoilow
LPE: Language Practices in Education Svenja Hammer
Læring og undervisning av matematikk med digitale verktøy Øistein Gjøvik
Matematisk kognisjon og literacy Trygve Solstad
MIDDAK: Middelalderdidaktikk Peter Sigurdson Lunga
MULTI: Multimodal Interaction and Tactile Sign Language Research Group Eli Raanes
Multilingualism and intercultural education Eivind Nessa Torgersen
MUSEAL: Museet som alternativ læringsarena

Guro Jørgensen

Ingvild Hagen Kjørholt

MusTed: Musikkteknologi i didaktisk praksis Øyvind Johan Eiksund
Naturfaglig literacy i skole og lærerutdanning Ragnhild Lyngved Staberg
Neo-rural youth, education and life world Anna Cecilia Rapp
Nevrodidaktikk Pål Kvello
NNKF: Nettverk for kulturskolerelatert forskning Elin Angelo
NoDi: Norskfaglig digitaldidaktikk Elin Strømman
North American Studies at NTNU Eir-Anne Edgar
NTED-DIGIT: Teknologi og læring på utdanningsområdet Inger LangsethMari-Ann LetnesFredrik Mørk Røkenes
NTNU RE Research Group Oddrun Marie Hovde Bråten
Overganger i Skole og Utdanning Gro Marte Strand
PLAC: Professional Learning in Assessment Communities  Lise Vikan Sandvik
PRIS: Praksis i Sør

Jørgen Klein

Ann Sylvi Larsen

ProfILU: Profesjonsutvikling i lærerutdanningen Anne B. Lund
Programmering og undervisning Torunn Smevik
REALFAG Rodrigo De Miguel
Sammink: Sammen for inkludering i en mangfoldig skole Marit Uthus
ScienceHumanities Annette Lykknes
SEDEK: SkoleEier, skoleleder og DEsentralisert Kompetanseutvikling

Bodil Svendsen

SEG: Sustainability, Education and, Geography Jørund Aasetre
Shakespeare i utdanning Delilah Bermudez Brataas
SiSLU: Spesialpedagogikk i skole og lærerutdanning Sigrid Slettebakk Berge
Skole- og utdanningshistorie Jakob Maliks
SKRIN: Skriving i norskfaget Trygve Kvithyld
SKUF: Skole og Universitet i Forskning Lise Vikan Sandvik
SKUP: Skoleeierskap og utdanningspolitikk Pia S. Hagerup
Språklig mangfold i skole og samfunn Irmelin Kjelaas
Studenters skriving Ingunn Ofte
TEDUPO: Teacher and Educator Professionalism Abdulghani Muthanna
TEQUILA: Teacher Education: Quality, Integration and Learning  
TransLit: Sustainable Ethics, Affects, and Pedagogies Libe Garcia Zarranz
TULL: Trivsel, utforsking, lek og læring Maria Øksnes
UMU: Utdanningspolitikk, mangfold og ulikhet

Monika Merket

Mette Nygård

Undervisningspraksiser i matematikklærerutdanning Anita Valenta
USPiTE: University Schools and Partnership in Teacher Education Anne Berit Emstad
Water Competence Egil Galaaen Gjølme

Kontakt oss

Kontakt oss

Ph.d.- og forskingsadministrasjonen ved Institutt for lærarutdanning:

forskning-phd@ilu.ntnu.no