Totaloversikt over forskningsprosjekt og -grupper ved Institutt for lærerutdanning

Totaloversikt over forskningsprosjekt og forskningsgrupper ved Institutt for lærerutdanning

Forskningsprosjekt

Prosjekt Beskrivelse Kontakt
AcEngMulCla Acquisition of English in the multilingual classroom Eivind Nessa Torgersen
ADAPTVurder ADAPTVurder – digitale vurderingsverktøy for bedre læring Olav Dalsegg Tolke
AELPP Attitudes and Experiences toward Language Policies and Practices at NTNU Karina Rose Mahan
Barndom, oppvekst, skole og ulikhet i Norden Barndom, oppvekst, skole og ulikhet i Norden Anna Cecilia Rapp
Bedre skolestart Bedre skolestart for alle. Et innovasjonsprosjekt i Trondheim kommune Maria Øksnes
CriThiSE

Critical Thinking in Sustainability Education

Ragnhild Lyngved Staberg
DAPHME Discourses of Academization and Professionalization in Higher Music Education Eva Georgii-Hemming
DEMOKOMP Ungdoms demokratiske kompetanse Oddveig Storstad
Den flyktningekompetente lærer Den flyktningekompetente lærer Tone Brendløkken
DiCoTe Forskning på digital kompetanse i barnehagen Camilla Normann Justnes
Digital kanon i norskfaget Digital kanon i norskfaget Ruth Grüters
DigSkole Digskole – Orkdal/ØY & NTNU Mari-Ann Letnes
DIVE Digital Internationalisation in Vocational Education Jon Sverre Hårberg
eBLINK engelske Bildebøker for Lærere i Norske Klasserom

Jade Dillon

Alyssa Lowery

EE: Extramural English Extramural English, self-regulation, and goal self-concordance as predictors of second language achievement Mehmet Sercan Uztosun
Engasjement og verdsetting blant unge Engasjement og verdsetting blant unge Jan Frode Haugseth
ENSITE ENSITE (2019-2022) is an Erasmus+ project supporting the development of future science and maths teachers’ environmental citizenship and related teaching competences. Ragnhild L. Staberg
Faglig literacy i skole og lærerutdanning Literacy som vei til læring i ulike skolefag og til profesjonsfaglige fellesskaper Camilla Stabel Jørgensen
Fra praksis tilbake til praksis Fra praksis tilbake til praksis Elin Bø Morud
Fra skole til jobb Fra skole til jobb - Organisering og gjennomføring av yrkesfaglig utdanning Anna Cecilia Rapp
FUS Project Functional Writing in Primary School Gustaf Skar
Going Gradeless Going Gradeless Henning Fjørtoft
Helhetlig seksualitetsundervisning i lærerutdanning Helhetlig seksualitetsundervisning i lærerutdanning Stine H. Bang Svendsen
ICCS International Civic and Citizenship Education Study Oddveig Storstad
ICSE Academy ICSE Academy Hilde Ervik
Innhold og relevans i yrkesfaglærerutdanningen Innhold og relevans i yrkesfaglærerutdanningen Lene Hylander
International Comparative Research on Vocational Education and Training International Comparative Research on Vocational Education and Training Eli Smeplass
KiDiCoti Kids’ digital lives in coronavirus times: risk or opportunity? Mari-Ann Letnes
Kvalitet i veiledning og vurdering for yrkesfaglærerutdanning Kvalitet i veiledning og vurdering for yrkesfaglærerutdanning Eli Smeplass
LeadDig Leadership and Learning for the Development of Teachers' Professional Digital Competence May Britt Postholm
Literature studies for new educational knowledge Literature studies for new educational knowledge Eli Smeplass
Lydrik(k) Lydrik(k) Sindre Dagsland
Lærerutdanning i endring Lærerutdanning i endring Eli Smeplass
MAM Mestre ambisiøs matematikkundervisning – kjerneelementene i praksis Kjersti Wæge
MaTeK Enhancement of Research Excellence in Mathematics Teacher Knowledge Iveta Kohanova
MOST Meaningful Open Schooling Connects Schools To Communities Ragnhild Lyngved Staberg
NORHED II Enhancing the quality of science and mathematics education in Ethiopia and South Sudan Jørund Aasetre
Noveller som inngang til de tverrfaglige temaene i Fagfornyelsen Noveller som inngang til de tverrfaglige temaene i Fagfornyelsen Yvonne Albrigtsen
OPVET International Cooperation in Vocational Education and Training Agneta Knutas
PINVET Promoting Inclusive Transition Mechanisms in European VET Systems Eli Smeplass
PRANO Praksisforankrede norskfaglige masteroppgaver Ann Sylvi Larsen
Privatisering i og av utdanning Privatisering i og av utdanning Ingvil Bjordal
ProPrimEd Resonnering og bevis på barnetrinnet Anita Valenta
PROTEUS Professional Teacher Education through University Schools Thomas Dahl
SamStup SAMarbeidsmodell for STudenters Underveisvurdering i fagPraksis Floor Kamphorst
SCOP4NORDVET SCOP4NORDVET Johannes Karl Schmees
Skole- og barnekultur Skole- og barnekultur Elin Tronsaune Moen
SKUV Skolebasert kompetanseutvikling i vurdering Lise Vikan Sandvik
Skyting for mestring Skytetrening for elever med konsentrasjonsvansker; Evaluering av et tiltak i skolen Ove Østerlie
Smart(er) Question Writing: FoU for smartere prøver Smart(er) Question Writing: FoU for smartere prøver Bård Vinje
STEMkey Teaching standard STEM topics with a key competence approach Annette Lykknes
STING STEM Teacher training Innovation for Gender Balance  Peter Gray
STRA4INC Strategies for Inclusion Lise Kvande
TePinTeach Professional Learning Communities as a Means for Bringing Teacher Professionalization in Teacher Education Anne Berit Emstad
Tilgjengelige kunstnerskap Tilgjengelige kunstnerskap? Et kunnskapsprosjekt om kunstnere med funksjonsnedsettelser Lise Lien
UniKuP Universitetskulturskole Elin Angelo
UVIS Ung og voksen i Selbu Anna Cecilia Rapp
Verkstedet som læringsarena i skolen Verkstedet som læringsarena i skolen Harald Bentz Høgseth

Forskningsgrupper

Gruppe Beskrivelse Kontakt
ALDES Adolescents' learning and development in education and sports Jan Arvid Haugan
ARCLEN Association for Research on Children’s Literature in English in Norway Jade Dillon Craig
Arts In-between Local/Global Research Group The becoming of arts, identities and phenomenons in the in-betweens of local/global knowledge systems, (educational) practices and ideas Sunniva Skjøstad Hovde
Begynneropplæring i KRLE Begynneropplæring i KRLE Renate W. Banschbach Eggen
BISU Beredskap i skole og utdanning Daniel Lyng
Bodily learning The research group is interested in the body`s involvement in learning processes and through various projects challanges learning theory from the perspective of bodily learning Øyvind Bjerke
BULKIS Forskningsgruppen har som mål å frembringe forskningsbasert kunnskap om barn og unges livskvalitet i skole og oppvekst Jan Frode Haugseth
BærT Bærekraft på Tvers Vibeke Gilje Sanne
Choreographic folding Choreographic folding Tone Pernille Østern
CLEAR Children’s Literature Education And Research

Jade Dillon

Alyssa Lowery

COTED Collaboration for Teacher Education Lise Vikan Sandvik
Criticality and power in educational research Criticality and power in educational research Erlend Dehlin
DACED Democracy and Citizenship in Education Eline Drury Løvlien
Decolonial arts education research and practice Decolonial arts education research and practice  
DIRMA Digital Record Management Research Group Lars Christian Jenssen
DiTePES Digital technology in physical education and sports Ove Østerlie
EDLEAD Educational Leadership

Anne Berit Emstad

Mari-Ana Jones

EduDEAF Undervisning av hørselshemmede elever Eli Raanes
EFFTILT Effekt av tiltak i lærerutdanningen Bård Knutsen
Estetikk på tvers Estetikk på tvers Sindre Dagsland
Equity and Inclusion in Educational Organizations Equity and Inclusion in Educational Organizations Anna Cecilia Rapp
FiO Forskning i oppvekstsektoren Elin Bø Morud
Fleks Fleksibelt læringsmiljø Sigrid Slettebakk Berge
For Future(s) of Dance education(s) For Future(s) of Dance education(s) – possibilities and challenges Victoria Husby
FORN Forskning om rektorer i Norden Pia S. Hagerup
Forskningsgruppe læremidler   Karen Bauer
Fysisk aktivitet, læring og motorikk Fysisk aktivitet, læring og motorikk Monika Haga
GLOBED Globale forhold og internasjonale spørsmål i utdanning Knut Vesterdal
GrammaKiKK Grammatisk kompetanse i kognisjon og klasserom

Mari Nygård

HIPOLS Historie, politikk og samfunnsutvikling Roar Madsen
How to do things with disability How to do things with disability Tone Pernille Østern
IDRETT International Disability Research in Education and Teacher Training

Katie Holland

Steven K. Holland

IMED Inclusive Mathematics Education and Democracy Sikunder Ali
Inclusion in Arts, Physical Education and Sports Inclusion in Arts, Physical Education and Sports Vigdis Vedul-Kjelsås
Indigenous topics in education Indigenous topics in education Helen Margaret Murray
InEds Integrated Education Studies Armend Tahirsylaj
Inequality, Welfare and Organization Inequality, Welfare and Organization Eli Smeplass
InFo- TED International Forum for Teacher Educator Development

Juliette Boks-Vlemmix

Kåre Hauge

International Vocational Education and Training Research International Vocational Education and Training Research

Johannes Karl Schmees

Eli Smeplass

INUBU Innovativ Naturfag-Utdanning for Bærekraftig Utvikling Jardar Cyvin
KiS Kunstutdanning i Samarbeid Bjørn-Terje Bandlien
KONSPISK Konspirasjonstenkning, skole og ungdom Asbjørn Dyrendal
KuL-forsk Kunst- og kulturfaglig livsmestring i utdanningen Anne-Lise Heide
Kulturskole-grunnskole-samarbeid Kulturskole-grunnskole-samarbeid Bjørn-Terje Bandlien
Kunnskapshistorisk forskningsgruppe Kunnskapshistorisk forskningsgruppe Magne Brekke Rabben
L-LATER Language Learner and Teacher Research Mehmet Sercan Uztosun
Learning relations Learning is a relational phenomenon. In this research group, we work to support this thesis theoretically as well as empirically. Thomas Dahl
LIB Lek i barndommen Maria Øksnes
Lesson design study & teaching resources Lesson design study & teaching resources Svein Arne Sikko
LOM Litteratur og miljø Per Esben Svelstad
Litteratur og samfunn Forskningsgruppe for litteratur og samfunn Tatjana Kielland Samoilow
LPE Language Practices in Education Svenja Hammer
Læring og undervisning av matematikk med digitale verktøy Læring og undervisning av matematikk med digitale verktøy Øistein Gjøvik
Matematisk kognisjon og literacy Matematisk kognisjon og literacy Trygve Solstad
MCC-WR Group for Motivational, Cognitive, and Contextual Writing Research Gustaf B. U. Skar
MIDDAK Middelalderdidaktikk Peter Sigurdson Lunga
MULTI Multimodal Interaction and Tactile Sign Language Research Group Eli Raanes
Multilingualism and intercultural education Multilingualism and intercultural education: On the path between home, school and university Eivind Nessa Torgersen
MUSEAL Museet som alternativ læringsarena

Guro Jørgensen

Ingvild Hagen Kjørholt

MusTed Musikkteknologi i didaktisk praksis Øyvind Johan Eiksund
Naturfaglig literacy i skole og lærerutdanning Naturfaglig literacy i skole og lærerutdanning Ragnhild Lyngved Staberg
Neo-rural youth, education and life world Neo-rural youth, education and life world Anna Cecilia Rapp
Nevrodidaktikk Forskningsgruppe for nevrovitenskap i utdanningen Pål Kvello
NNKF Nettverk for kulturskolerelatert forskning Elin Angelo
NoDi Norskfaglig digitaldidaktikk Elin Strømman
North American Studies at NTNU North American Studies at NTNU Eir-Anne Edgar
NTED-DIGIT Forskningsgruppe for teknologi og læring på utdanningsområdet Inger LangsethMari-Ann LetnesFredrik Mørk Røkenes
NTNU RE Research Group An internationally oriented research group focused on exploring practice and policy in religious education (RE) Oddrun Marie Hovde Bråten
Overganger i Skole og Utdanning Overganger i Skole og Utdanning - Educational Transitions Gro Marte Strand
PLAC Professional Learning in Assessment Communities  Lise Vikan Sandvik
PRIS Praksis i Sør

Jørgen Klein

Ann Sylvi Larsen

ProfILU Profesjonsutvikling i lærerutdanningen Anne B. Lund
Programmering og undervisning Programmering og undervisning Torunn Smevik
REALFAG REALFAG er gruppen for disiplinfaglig forskning i realfag Rodrigo De Miguel
Sammink Sammen for inkludering i en mangfoldig skole Marit Uthus
ScienceHumanities We apply perspectives from the humanities and the social sciences to the study of natural science (including science in school) as a discipline and cultural practice, past and present. Annette Lykknes
SEDEK SkoleEier, skoleleder og DEsentralisert Kompetanseutvikling

Bodil Svendsen

SEG Sustainability, Education and, Geography Jørund Aasetre
Shakespeare i utdanning Shakespeare i utdanning Delilah Bermudez Brataas
SiSLU Forskningsgruppen skal frambringe forskningsbasert kunnskap innenfor det spesialpedagogiske feltet Sigrid Slettebakk Berge
Skole- og utdanningshistorie Forskningsgruppen skal utforske den kollektive erfaringen slik den kommer til uttrykk i skole- og utdanningshistorie. Jakob Maliks
SKOM SkoleMonitor Reidun Heggem
SKRIN Skriving i norskfaget Trygve Kvithyld
SKUF Skole og Universitet i Forskning Lise Vikan Sandvik
SKUP Skoleeierskap og utdanningspolitikk Pia S. Hagerup
Språklig mangfold i skole og samfunn Språklig mangfold i skole og samfunn Irmelin Kjelaas
Studenters skriving Studenters skriving Ingunn Ofte
STYRK Samarbeid på Tvers av YRKesfag Britt Karin Støen Utvær
TEDUPO Teacher and Educator Professionalism Abdulghani Muthanna
TEQUILA European network focused on research-based teacher education who focuses on these challanges: quality, integration and learning Peter Gray
TransLit Sustainable Ethics, Affects, and Pedagogies Libe Garcia Zarranz
TULL Trivsel, utforsking, lek og læring Maria Øksnes
UMU Utdanningspolitikk, mangfold og ulikhet

Monika Merket

Mette Nygård

Undervisningspraksiser i matematikklærerutdanning Utvikling av- og forskning på undervisningstilnærminger og praksiser i matematikklærerutdanning. Anita Valenta
USPiTE University Schools and Partnership in Teacher Education Anne Berit Emstad
UPPscience  Strategic partnership for vocational schools that focuses on using profiling and publishing for the upping of scientific approaces Peter Gray
Water Competence Water Competence Egil Galaaen Gjølme