Totaloversikt over forskningsprosjekt og -grupper ved Institutt for lærerutdanning

Forskingsprosjekt, forskingsgrupper og -nettverk ved Institutt for lærarutdanning

Forskingsprosjekt

Forskingsprosjekt
Prosjektleiar
Finansieringskjelde
AELPP: Attitudes and Experiences toward Language Policies and Practices at NTNU Karina Rose Mahan  
AIducate: Artificial Intelligence for Teaching and Learning Karina R. Mahan NTNU (EXCITED)
(Andre)språk på yrkesfag Irmelin Kjelaas Internt
Autonomous motivation in physical education among younger children Monika Haga Internt
Barndom, oppvekst, skole og ulikhet i Norden Anna Cecilia Rapp  
CriThiSE: Critical Thinking in Sustainability Education Ragnhild Lyngved Staberg  
DAPHME: Discourses of Academization and Professionalization in Higher Music Education Eva Georgii-Hemming Riksbankens Jubileumsfond
DEMOKOMP: Ungdoms demokratiske kompetanse Oddveig Storstad Kunnskapsdepartementet
Demokrati- og medborgerskapsopplæring for nyankomne ungdommer i grunnskole for voksne Sanna Ø. Brattland Internt
Den flyktningekompetente lærer Tone Brendløkken  
DiCoTe: Forskning på digital kompetanse i barnehagen Camilla Normann Justnes Universitetet i Stavanger
DigSkole: Trøndelag sørvest og NTNU Mari-Ann Letnes  
DiTePETE: Digital Technology in Physical Education Teacher Education in a post COVID19 era Ove Østerlie NTNU KOMPiS
eBLINK: engelske Bildebøker for Lærere i Norske Klasserom

Jade Dillon

Alyssa Lowery

 
Elevene sine stemmer om inkludering i skole Fenna Verkerk Noregs forskingsråd
En multifaktoriell og økologisk tilnærming til å forstå vurdering, karaktersetting og måloppnåelse i kroppsøvingsfaget Ruben Vist Hagen Internt
Engasjement og verdsetting blant unge Jan Frode Haugseth Internt og UC Berkeley
ENSITE: Environmental Socio-Scientific Issues in Initial Teacher Education Ragnhild L. Staberg  
Fadderpraksiser i barneskolen Markus Leithe-Lajord Internt
Fantasien sin eksistens-pedagogiske grammatikk Jacob Noer VIA University College
Feedback between police employees in workplace learning programs Olav Dahl Politihøgskolen og Brann- og redningsskolen
Fra praksis tilbake til praksis Elin Bø Morud  
Fra skole til jobb Anna Cecilia Rapp Internt
Going Gradeless Henning Fjørtoft Noregs forskingsråd
Green Transition Social Impact Pariman Boostani HEU Green deal / ACCTING
Helhetlig seksualitetsundervisning i lærerutdanning Stine H. Bang Svendsen Helsedirektoratet
ICCS: International Civic and Citizenship Education Study Oddveig Storstad Utdanningsdirektoratet
ICSE Academy: a lighthouse for STEM teacher education and training in Europe Hilde Ervik Erasmus +
Implementering av kompetanse om tilpasset fysisk aktivitet/kroppsøving for elever med funksjonsnedsettelser Vigdis Vedul-Kjelsås Internt
INCLUSCHOOL Marit Uthus Noregs forskingsråd
Inquiry-based learning Gresa Pozhegu Ermeni Internt
Innhold og relevans i yrkesfaglærerutdanningen Lene Hylander  
International Comparative Research on Vocational Education and Training Eli Smeplass  
Investigating the teacher identity (re)construction of pre-service teachers throughout their practicum Burcu Aydin Internt
KiDiCoti: Kids’ digital lives in coronavirus times: risk or opportunity? Mari-Ann Letnes  
Kvalitet i veiledning og vurdering for yrkesfaglærerutdanning Eli Smeplass  
LeadDig: Leadership and Learning for the Development of Teachers' Professional Digital Competence May Britt Postholm Noregs forskingsråd
Lek og læring - barns erfaringer med lek og læring i første klasse (6 åringer) Gunilla Eide Isaksen Internt
Literature studies for new educational knowledge Eli Smeplass  
Lydrik(k) Sindre Dagsland  
Læreres kunnskap og bevissthet om fonologisk bevissthet i den første lese- og skriveopplæringa Cecilie Slinning Knudsen Internt
Lærerutdanning i endring Eli Smeplass  
MAM: Mestre ambisiøs matematikkundervisning Kjersti Wæge  
Meningsfull kroppsøving i konteksten av utendørs svømming i ungdomsskolen Ingrid Elnan Internt
Miljøet som pedagog Øyvind Bjerke Internt
MOST: Meaningful Open Schooling Connects Schools To Communities Ragnhild Lyngved Staberg  
NORHED II: Enhancing the quality of science and mathematics education in Ethiopia and South Sudan Jørund Aasetre NORAD
Norskfagleg skriving på mellomtrinnet Marte Helland Fiskvik Internt
Noveller som inngang til de tverrfaglige temaene i Fagfornyelsen Yvonne Albrigtsen  
PINVET: Promoting Inclusive Transition Mechanisms in European VET Systems Eli Smeplass  
Privatisering i og av utdanning Ingvil Bjordal  
Promoting Pupils’ Computational Thinking Skills and Mathematical Reasoning: A Design-Based Research Magnus Eggen Internt
Representasjoner av fellesskap i læreverk for fremmed- og andrespråksundervisning Nico Daniel Schlösser Internt
SamStup: SAMarbeidsmodell for STudenters Underveisvurdering i fagPraksis Floor Kamphorst Internt
SCOP4NORDVET: Scoping Review of Research in Vocational Education and Training from and on the Nordics Johannes Karl Schmees  
Seksualitetsundervisning med hjerte og hode Espen Hoff Internt
Skole- og barnekultur Elin Tronsaune Moen  
SKUV: Skolebasert kompetanseutvikling i vurdering Lise Vikan Sandvik  
STRA4INC Lise Kvande Erasmus+
Tilgjengelige kunstnerskap Lise Lien  
The AQUA-PE Study: The Developmental Journey Toward Aquatic Literacy in Children: A Longitudinal Study in a Physical Education Context Jon Sundan Internt
UniKuP: Universitetskulturskoleprosjektet Elin Angelo Direktoratet for høgare utdanning og kompetanse (HK-dir)
Utforsking av grunnskoleelevers perspektiver: Inkludering (eller ekskludering) i prosesser med ulike fagpersoner i skolens støttesystem Helene Wego Internt
Utforsking av lekser sin posisjon i grunnskulen Elisabeth Rønningen Internt
UVIS: Ung og voksen i Samfunnet Anna Cecilia Rapp Internt
Verkstedet som læringsarena i skolen Harald Bentz Høgseth Internt

Forskningsgrupper

Forskingsgruppe
Forskingsgruppeleiar
ALDES: Adolescents' learning and development in education and sports Jan Arvid Haugan
AMBLE: Fysisk aktivitet, læring og motorikk

Monika Haga

Håvard W. Lorås

ARCLEN: Association for Research on Children’s Literature in English in Norway Jade Dillon Craig
Arts In-between Local/Global Research Group Sunniva Skjøstad Hovde
Begynneropplæring i KRLE Renate W. Banschbach Eggen
BISU: Beredskap i skole og utdanning Daniel Lyng
BULKIS: Barn og unges livskvalitet i skole og oppvekst Jan Frode Haugseth
BærT: Bærekraft på Tvers Vibeke Gilje Sanne
CLEAR: Children’s Literature Education And Research

Jade Dillon

Alyssa Lowery

COTED: Collaboration for Teacher Education Lise Vikan Sandvik
Criticality and power in educational research Erlend Dehlin
DACED: Democracy and Citizenship in Education Eline Drury Løvlien
Decolonial arts education research and practice  
DIRMA: Digital Record Management Research Group Lars Christian Jenssen
DiTePES: Digital technology in physical education and sports Ove Østerlie
EduDEAF: Undervisning av hørselshemmede elever Eli Raanes
Estetikk på tvers Sindre Dagsland
Equity and Inclusion in Educational Organizations Anna Cecilia Rapp
FiO: Forskning i oppvekstsektoren Mette Meidell
FORN: Forskning om rektorer i Norden Pia S. Hagerup
Forskningsgruppe læremidler Karen Bauer
GLOBED: Globale forhold og internasjonale spørsmål i utdanning Knut Vesterdal
GrammaKiKK: Grammatisk kompetanse i kognisjon og klasserom

Mari Nygård

HIPOLS: Historie, politikk og samfunnsutvikling Roar Madsen
How to do things with disability Tone Pernille Østern
IDRETT: International Disability Research in Education and Teacher Training

Katie Holland

Steven K. Holland

IMED: Inclusive Mathematics Education and Democracy Sikunder Ali
Inclusion in Arts, Physical Education and Sports Vigdis Vedul-Kjelsås
Indigenous topics in education Helen Margaret Murray
InEds: Integrated Education Studies Armend Tahirsylaj
Inequality, Welfare and Organization Eli Smeplass
InFo- TED: International Forum for Teacher Educator Development

Juliette Boks-Vlemmix

Kåre Hauge

International Vocational Education and Training Research

Johannes Karl Schmees

Eli Smeplass

INUBU: Innovativ Naturfag-Utdanning for Bærekraftig Utvikling Jardar Cyvin
KiS: Kunstutdanning i Samarbeid Bjørn-Terje Bandlien
KONSPISK: Konspirasjonstenkning, skole og ungdom Asbjørn Dyrendal
KuL-forsk: Kunst- og kulturfaglig livsmestring i utdanningen Anne-Lise Heide
Kulturskole-grunnskole-samarbeid Bjørn-Terje Bandlien
Kunnskapshistorisk forskningsgruppe Magne Brekke Rabben
L-LATER: Language Learner and Teacher Research Mehmet Sercan Uztosun
LIB: Lek i barndommen Maria Øksnes
Lesson design study & teaching resources Svein Arne Sikko
LOM: Litteratur og miljø Per Esben Svelstad
Litteratur og samfunn Tatjana Kielland Samoilow
LPE: Language Practices in Education Svenja Hammer
Læring og undervisning av matematikk med digitale verktøy Øistein Gjøvik
Matematisk kognisjon og literacy Trygve Solstad
MIDDAK: Middelalderdidaktikk Peter Sigurdson Lunga
Multilingualism and intercultural education Eivind Nessa Torgersen
MUSEAL: Museet som alternativ læringsarena

Guro Jørgensen

Ingvild Hagen Kjørholt

MusTed: Musikkteknologi i didaktisk praksis Øyvind Johan Eiksund
Naturfaglig literacy i skole og lærerutdanning Ragnhild Lyngved Staberg
Nevrodidaktikk Pål Kvello
NoDi: Norskfaglig digitaldidaktikk Elin Strømman
North American Studies at NTNU Eir-Anne Edgar
NTED-DIGIT: Teknologi og læring på utdanningsområdet Inger LangsethMari-Ann Letnes
NTNU RE Research Group Oddrun Marie Hovde Bråten
Overganger i Oppvekst og Utdanning Gro Marte Strand
PLAC: Professional Learning in Assessment Communities  Lise Vikan Sandvik
PRIS: Praksis i Sør

Jørgen Klein

Ann Sylvi Larsen

ProfILU: Profesjonsutvikling i lærerutdanningen Anne B. Lund
Programmering og undervisning Torunn Smevik
REALFAG Rodrigo De Miguel
Rural Education and Work Anna Cecilia Rapp
Sammink: Sammen for inkludering i en mangfoldig skole Marit Uthus
ScienceHumanities Annette Lykknes
SEDEK: SkoleEier, skoleleder og DEsentralisert Kompetanseutvikling

Bodil Svendsen

SEG: Sustainability, Education and, Geography Jørund Aasetre
Shakespeare i utdanning Delilah Bermudez Brataas
Skole- og utdanningshistorie Jakob Maliks
SKRIN: Skriving i norskfaget

Trygve Kvithyld

Randi Solheim

SKUF: Skole og Universitet i Forskning Lise Vikan Sandvik
SKUP: Skoleeierskap og utdanningspolitikk Pia S. Hagerup
Språklig mangfold i skole og samfunn Irmelin Kjelaas
Studenters skriving Ingunn Ofte
TedSChat-National May Britt Postholm
TEQUILA: Teacher Education: Quality, Integration and Learning  
TransLit: Sustainable Ethics, Affects, and Pedagogies Libe Garcia Zarranz
TULL: Trivsel, utforsking, lek og læring Maria Øksnes
UMU: Utdanningspolitikk, mangfold og ulikhet

Monika Merket

Mette Nygård

Undervisningspraksiser i matematikklærerutdanning Anita Valenta
USPiTE: University Schools and Partnership in Teacher Education Anne Berit Emstad
Water Competence Egil Galaaen Gjølme
YRKforsk Julie Klovholdt Leonardsen

Forskningsnettverk

Forskingsnettverk
Kontaktperson
MiU: Musikkpedagogikk i utvikling Øyvind Johan Eiksund
NATPRONET: Nasjonalt nettverk for Offentlig sektor-ph.d. (OFFPHD) innen utdanningsfeltet Mari-Ana Jones
NNKF: Nettverk for kulturskolerelatert forskning Elin Angelo
NNDF: Nettverk for norskdidaktisk forskning Lennart Jølle
NNFF: Nordisk nettverk for forskning i førstespråksdidaktikk Lennart Jølle

Avslutta forskingsprosjekt og forskningsgrupper

Kontakt oss

Kontakt oss

Ph.d.- og forskingsadministrasjonen ved Institutt for lærarutdanning:

forskning-phd@ilu.ntnu.no