Oppvekst og skole – Forskning – Institutt for lærerutdanning
Oppvekst og skole
Oppvekst og skole er én av Institutt for lærerutdannings seks tematiske forskningssider. På denne siden finner du forskningsprosjekter og forskningsgrupper med tematikk knyttet til Oppvekst og skole.
Forskningsprosjekt
- Acquisition of English in the multilingual classroom (AcEngMulCla)
- Bedre skolestart
- Critical Thinking in Sustainability Education (CriThiSE)
- Den flyktningekompetente lærer
- Digital kanon i norskfaget
- Discourses of Academization and Professionalization in Higher Music Education (DAPHME)
- Engasjement og verdsetting blant unge
- Engelske Bildebøker for Lærere i Norske Klasserom (eBLINK)
- ENSITE
- Fagleg literacy i skule og lærarutdanning
- Fra skole til jobb - Organisering og gjennomføring av yrkesfaglig utdanning
- Functional Writing in Primary School – The FUS Project
- Going Gradeless
- Helhetlig seksualitetsundervisning i lærerutdanning
- ICSE Academy
- International Civic and Citizenship Education Study 2022 (ICCS2022)
- Kids’ digital lives in coronavirus times: risk or opportunity? (KiDiCoTI)
- Leadership and Learning for the Development of Teachers' Professional Digital Competence (LeadDig)
- Literature studies for new educational knowledge
- Lydrik(k)
- Meaningful Open Schooling Connects Schools To Communities (MOST)
- Privatisering i og av utdanning
- Resonnering og bevis på barnetrinnet (ProPrimEd)
- Skolebasert kompetanseutvikling i vurdering (SKUV)
- STEMkey
- Ung og voksen i Selbu (UVIS)
- Universitetskulturskole (UniKuP)
- Verkstedet som læringsarena i skolen
Forskningsgrupper
- Adolescents' learning and development in education and sports (ALDES)
- Association for Research on Children’s Literature in English in Norway (ARCLEN)
- Barn og unges livskvalitet i skole og oppvekst (BULKIS)
- Begynneropplæring i KRLE
- Beredskap i skole og utdanning (BISU)
- Bodily Learning
- Bærekraft på Tvers (BærT)
- Children’s Literature Education And Research (CLEAR)
- Collaboration for Teacher Education (COTED)
- Effekt av tiltak i lærerutdanningen (EFFTILT)
- Equity and Inclusion in Educational Organizations
- Estetikk på tvers
- Fleksibelt læringsmiljø (Fleks)
- For Future(s) of Dance education(s) – possibilities and challenges
- Forskning om rektorer i Norden
- Forskningsgruppe læremidler
- Forskningsgruppe for teknologi og læring på utdanningsområdet (NTED-DIGIT)
- Fysisk aktivitet, motorikk og læring
- Group for Motivational, Cognitive, and Contextual Writing Research (MCC-WR)
- Historie, politikk og samfunnsutvikling (HIPOLS)
- Inequality, Welfare and Organization
- Innovativ Naturfag-Utdanning for Bærekraftig Utvikling (INUBU)
- International Disability Research in Education and Teacher Training (IDRETT)
- Konspirasjonstenkning, skole og ungdom (KONSPISK)
- Kunst- og kulturfaglig livsmestring i utdanningen (KuL-forsk)
- Lek i barndommen (LIB)
- Lesson Design Study and Teaching Resources
- Læring og undervisning av matematikk med digitale verktøy
- Matematisk kognisjon og literacy
- Middelalderdidaktikk (MIDDAK)
- Multilingualism and intercultural education: On the path between home, school and university
- Musikkpedagogikk i utvikling (MiU)
- Naturfaglig literacy i skole og lærerutdanning
- Neo-rural youth, education and life world
- Nettverk for kulturskolerelatert forskning
- Norskfaglig digitaldidaktikk (NoDi)
- Overganger i Skole og Utdanning - Educational Transitions
- Praksis i Sør (PRIS)
- Profesjonsutvikling i lærerutdanningen (ProfILU)
- Professional Learning in Assessment Communities (PLAC)
- Programmering og undervisning
- RE Research Group (REReG)
- ScienceHumanities
- Skole- og utdanningshistorie
- SkoleEier, skoleleder og DEsentralisert Kompetanseutvikling (SEDEK)
- Skoleeierskap og utdanningspolitikk (SKUP)
- SkoleMonitor (SKOM)
- Skole og Universitet i Forskning (SKUF)
- Spesialpedagogikk i skole og lærerutdanning (SiSLU)
- Språklig mangfold i skole og samfunn
- Teacher and Educator Professionalism (TEDUPO)
- Trivsel, utforsking, lek og læring (TULL)
- Undervisning av hørselshemmede elever (EduDEAF)
- Utdanningspolitikk, mangfold og ulikhet (UMU)
- Water Competence