NoDi: Norskfaglig digitaldidaktikk

Forskning – Institutt for lærerutdanning

NoDi: Norskfaglig digitaldidaktikk

KI-generert bilde: en robot sitter i et klasserom med mange elever. Alle har en datamaskin, og noen har bøker. Foto
Foto: «Copilot» - KI-generert/NTNU

Forskningsgruppas tittel er Norskfaglig digitaldidaktikk (NoDi). Dette er en forskningsgruppe som har norskfagets digitale utfordringer og ressurser som fokusområde. NoDi vil legge til rette for forskning på digitale læringsressurser og produksjonsverktøy i bruk i norskfagets praksiser, og en kontinuerlig faglig drøfting av hvordan vi kan ta i bruk teknologiske nyvinninger (f.eks. Kunstig Intelligens, chatboter, oversettelsesprogrammer osv.) på formålstjenlig vis.

Læreplanen for norskfaget vektlegger både en produktiv og reseptiv digital kompetanse, noe som omfatter både det å kunne uttrykke seg gjennom digitale medier og å kunne fortolke digitale medieuttrykk. Digitale ferdigheter blir sett på som en nøkkelkompetanse i alle fag, og den har vært en sentral del av det norske læreplanverket siden 2006. Kjerneelementet Kritisk tilnærming til tekst vektlegger digital dømmekraft og etisk refleksjon som sentrale norskfaglige kompetanser (NOR01 06).

Forskningsgruppa orienterer seg mot forskningsfelt som semiotisk teknologi, literacy og sosiomateriell tekstforskning. Felles for disse feltene er en kritisk tilnærming til hvordan teknologien er formet av, og formende for, de sosiale praksisene den inngår i, og hvordan de tradisjonelle tekstpraksisene stadig oversettes til ny programvare. Videre vektlegges programvarers brobyggende funksjoner i et kulturhistorisk og estetisk perspektiv. Dagens programvare legger opp til at brukerne kan flytte seg ubesværet mellom den fysiske verden og de virtuelle verdenene, noe som har stor betydning for norskfaglig lesing og skriving.