Forskningsgruppe læremidler

Forskningsgruppe ved Institutt for lærerutdanning

Forskningsgruppe læremidler

Forskningsgruppen for læremidler ved NTNU jobber med forskning på utvikling, bruk og analyse av læremidler i skole og lærerutdanning. Vi undersøker hvordan læremidler utformes, evalueres og anvendes i undervisning, samt hvordan de kan videreutvikles for å møte fremtidens behov. Gruppen har et tverrfaglig og internasjonalt samarbeid fra flere institusjoner. Vi ønsker å styrke forståelsen av læremidlenes rolle i læring og utdanning gjennom forskning, faglig utveksling og utvikling av nye pedagogiske verktøy.

Mange lærerbøker ligger hulter til bulter utover et bord med fremsiden opp. Bøkene er fra mange ulike fag. Foto
Foto: Privat

Om oss

Om oss

Profil og relevans

Forskningsgruppen for læremidler har som hovedmål å fremme kvalitet og innovasjon innen utvikling, bruk og analyse av læremidler. Gruppen jobber med læremidler i en bred forstand, og fokuserer på tre sentrale områder:

  • Læremiddelanalyse: Vi gjennomfører grundige analyser av eksisterende læremidler, både nasjonalt og internasjonalt, for å vurdere deres kvalitet og relevans for dagens undervisningspraksis.
  • Læremiddelutvikling: Vi ønsker å arbeide med utviklingen av nye læremidler, inkludert bruk av kunstig intelligens (KI), for å tilpasse materialene til fremtidens læringsbehov.
  • Læremiddelbruk i skolen: Vi forsker på hvordan lærere og elever benytter læremidler i praksis, og hvordan disse kan modifiseres og forbedres for å møte ulike læringsbehov.

Ambisjoner og planer

Forskningsgruppens ambisjon er å bidra til en bedre forståelse av læremidlenes rolle i utdanning og fremme utviklingen av effektive og inkluderende læringsverktøy.

På kort sikt har vi som mål å:

  • Øke bevisstheten rundt kvaliteten på læremidler, særlig etter at den offisielle kvalitetskontrollen ble avviklet i 2001.
  • Utvikle og anvende metoder for å vurdere kvaliteten på både eksisterende og nye læremidler.
  • Å støtte lærerstudenter i analysen og valget av læremidler.
  • Styrke samarbeidet mellom ulike aktører, inkludert forlag, lærere og utdanningsinstitusjoner, for å utvikle læremidler som er relevante, effektive og tilpasset dagens pedagogiske behov.

På lang sikt håper vi å:

  • Fremme et nasjonalt og internasjonalt samarbeid mellom forskere og praktikere som kan bidra til videreutvikling av læremidler og undervisningspraksis.
  • Bygge bro mellom forskningsmiljøer og praksisfeltet, slik at vår forskning kan ha en direkte og praktisk nytteverdi for skolen, lærerutdanningen og skolebokforlag.
  • Gjennom dette arbeidet ønsker vi å spille en konstruktiv rolle i utviklingen av læremidler.

Sammensetning og roller

Forskningsgruppen er åpen for alle forskere og studenter med interesse for læremidler, og vi har som mål å samle et mangfoldig fellesskap med ulike faglige bakgrunner.

Gruppen består i dag av:

  • Forskere fra NTNU, UiT, Fremmedspråksenteret i Halden, Universitetet i Aarhus, Danmark og Uppsala universitet i Sverige.
  • Vi har en Ph.d.-kandidat som er knyttet til gruppen, samt en masterstudent som aktivt inviteres inn i forskningsarbeidet.

Vi tilstreber et inkluderende arbeidsmiljø hvor både erfarne forskere, unge forskertalenter og studenter kan bidra til, og lære av, hverandre. Gjennom tverrfaglig samarbeid søker vi å fremme nyskapende tilnærminger til læremiddelforskning.

Lokal, nasjonal og internasjonal dimensjon

Gruppen har både en lokal, nasjonal og internasjonal dimensjon som er viktig for vår forskning:

  • Lokal dimensjon: Vi mener at læreverkforskning bør være ett av de sentrale forskningsområdene ved en lærerutdanningsinstitusjon som ILU.
  • Nasjonal dimensjon: Vi samarbeider med andre universiteter i Norge samt Fremmedspråksenteret i Halden, for å fremme forskning og innovasjon innen læremidler. Dette samarbeidet styrker vårt arbeid og gir muligheter for tverrfaglig utvikling av nye læremidler.
  • Internasjonal dimensjon: Vi har et tett samarbeid med forskere fra internasjonale institusjoner, som Universitetet i Aarhus og Uppsala Universitet, for å dele kunnskap, utveksle ideer og bidra til global forskning på læremidler. Dette gir oss et bredt perspektiv og gjør oss i stand til å delta i internasjonale diskusjoner som er viktige for utviklingen av feltet.

Vi har ambisjonen om å etablere et samarbeid med Leibniz-Institut für Bildungsforschung i Braunschweig, hvor vår ph.d.-student skal ha et forskningsopphold våren 2025.

Stipendiater og studenter

Forskningsgruppen for læremidler er åpen for alle masterstudenter, interesserte studenter og vi ønsker aktivt å tiltrekke oss flere stipendiater. Vi ser på rekruttering av stipendiater og studenter som en viktig del av arbeidet med å videreutvikle gruppen og realisere våre ambisjoner. Gjennom involvering av stipendiater og studenter styrkes koblingen mellom forskningsfeltet og utdanningsområdet, og vi kan bygge et mer robust og mangfoldig fagmiljø.

I nåværende og fremtidige prosjekter vil vi aktivt oppfordre masterstudenter til å bidra til forskningen ved å skrive masteroppgaver knyttet til læremiddelforskning / læremiddelutvikling/ forskning på bruk av læremidler i klasserom. 

For å støtte stipendiater vil vi legge til rette for midtveis- og sluttseminarer, hvor hele gruppen kan delta for å dele erfaringer, diskutere prosjektene og bidra til faglig utvikling. Dette skaper en god plattform for stipendiater å utvikle sine ideer og få innspill fra et bredt nettverk av erfarne forskere.

Gjennom denne inkluderende tilnærmingen ønsker vi å styrke fagmiljøet ved å bygge bro mellom forskning, lærerutdanning, skoler og, ikke minst, forlag, samt å fremme et aktivt og dynamisk forskningsmiljø som kan bidra til utviklingen av fremtidens læremidler.


Er du interessert i læremidelforskning?

Gruppen er åpen for alle som er interessert. Ta gjerne kontakt med karen.bauer@ntnu.no

Medlemmer i forskningsgruppe

Medlemmer i forskningsgruppe

Oddrun Marie Hovde Braaten, professor, NTNU

Gerhard Doetjes, leder for Fremmedspråkssenteret i Halden

Susana Silvia Fernandez, professor, Århus Universitet

Celine Fischer, masterstudent

Birgitte Hellqvist, førsteamanuensis, Uppsala Universitet

Kristoffer Humphrey, universitetslektor, NTNU

Christina Lentz, universitetslektor, UiT Norges arktiske universitet

Beate Hildegard Lindemann, professor, UiT Norges arktiske universitet

Øyvind Andersen Lundeby, universitetslektor, NTNU

Astrid Mus Rasmussen, ph.d. post doc, Århus Universitet

Débora Rottenberg, førsteamanuensis, Uppsala Universitet

Nico Daniel Schlösser, ph.d.-stipendiat, NTNU

Solomon Abedom Tesfamicael, førsteamanuensis, NTNU

Sophie Vauclin, førstelektor, NTNU