DEMOKOMP – Forskning – Institutt for lærerutdanning
DEMOKOMP: Ungdoms demokratiske kompetanse

En av norsk skoles viktigste oppgaver er å formidle kunnskaper og normer om det norske samfunnet generelt, og om demokrati og medborgerskap spesielt. Elevene skal lære å virke i et demokratisk samfunn som aktive medborgere. Demokratiet fungerer først når vi som borgere aktivt deltar og vårt medborgerskap ved å stemme i valg, diskutere politikk og samfunnsspørsmål, eller demonstrere slik vi har sett flere eksempler på med ungdommenes klimastreiker.
Fra ICCS2022-undersøkelsen vet vi at ungdoms demokratiske kompetanse har gått betydelig ned siden 2016. Vi ser også en svekket motivasjon for videre utdanning. Det er grunn til å følge opp den internasjonale demokrati- og medborgerundersøkelsen ved å se nærmere på hva som skjer med elevene når de kommer til videregående opplæring. DEMOKOMP skal undersøke elever i videregående (VG2) sine demokratikunnskaper, både i yrkesfaglig og studiespesialiserende studieprogram.
Undersøkelsen skal gi kunnskap om
- hvordan ungdom ved slutten av videregående opplæring er rustet til aktiv samfunnsdeltaking som medborgere
- om systematiske forskjeller i ungdoms demokratiske kompetanse finnes
- hvilke forhold som bidrar til slike forskjeller
Utfordringer kan for eksempel være
- systematiske forskjeller mellom elever med ulik sosial bakgrunn i demokratikunnskap og tro på egen deltagelse
- utvikling av økte kjønnsforskjeller på kunnskapstester gjennomført på 9. trinn
Undersøkelsen vil se på om forskjeller avdekket blant elever på 9. trinn i ICCS-studien holder seg, øker eller endrer karakter, og hva som bidrar til dette.
DEMOKOMP skal danne grunnlag for en langsiktig og kunnskapsbasert skole- og politikkforming. Resultatene vil legge grunnlag for vurdering av behovet for mer forskningsbasert kunnskap om ungdoms medborgerkompetanse.
Målgruppen er ungdom i slutten av videregående opplæring, enten de går eller har gått i studieforberedende eller yrkesfaglig retning. Undersøkelsen tuftes på en bred forståelse av demokratisk kompetanse slik den ligger til grunn for opplæring i skolen, tilknyttet nyere samfunnsutvikling i Norge og globalt.
DEMOKOMP vil bygge på erfaringer fra ICCS-undersøkelsene i 2009, 2016 og 2022, men også på CiVED-studien fra 2001 og andre tilgjengelige data om ungdoms demokratikompetanse.
Leder av forskningsprosjekt
Medlemmer i forskningsprosjekt
-
Kjersti Eggen Dahl Universitetslektor
73412394 +4790175428 kjersti.e.dahl@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Gunnar Inge Grut Universitetslektor, Fagseksjonsleder for samfunnsfagene
+4798093322 gunnar.grut@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Eline Drury Løvlien Førsteamanuensis
73559127 eline.lovlien@ntnu.no Institutt for lærerutdanning
Eksterne medlemmer i forskningsgruppe
NTNU Samfunnsforskning
- Melina Røe, seniorforsker
- Trond Hallgeir Buland, seniorforsker
- Thomas Dahl, forsker 1
Rambøll Management Consulting
- Clas Lenz, manager
- Marie Bjella, seniorkonsulent
- Jon Martin Sjøvold, teamleder