BærT: Bærekraft på Tvers

Forskning – Institutt for lærerutdanning

BærT: Bærekraft på Tvers

Barn som sitter oppe i et tre med en kikkert og ser utover. Foto

Framtidens lærere trenger god og sammensatt kompetanse for å drive undervisning for bærekraftig utvikling. Skal vi som lærerutdannere kvalifisere dem for dette, trenger vi å samarbeide på tvers av fag og seksjoner.

BærT er en bredt sammensatt forskningsgruppe der målet er at alle fag ved lærerutdanninga skal være representert. BærT skal både være en pådriver for å utvikle tverrfaglige undervisningsopplegg, og forskningsprosjekt på tvers av fag.

Vi ønsker å være en pådriver for en pedagogikk som fremmer bærekraft, og som legger grobunn for en vilje og evne til å ta vare på alt levende liv. Vi ønsker å utvikle og forske på tverrfaglig undervisning som kan stimulere til empati, kreativitet, kritisk tenkning og handlekraft.

Vi arrangerer jevnlig seminarer som også er åpne for eksterne. Disse annonseres på Innsida i forkant

Prosjekter

Bærekraftlab

Bærekraftlab er en utforskning av hvordan vi sammen med studentene kan legge til rette for tverrfaglig og student-/elevanerkjennende arbeid med bærekraft. Bærekraftlaben drives av Sikunder Ali (matematikk), Per Esben Svelstad (norsk) og Sonia Martins Felix (naturfag).

Plast i havet

Plast i havet et tverrfaglig undervisningsopplegg på grunnskolelærerutdanningen. Her utvikles det et undervisningsopplegg i fagene naturfag, norsk, samfunnsfag, kunst- og håndverk og pedagogikk som skal gi studentene erfaring med hvordan tverrfaglige prosjekter skal gjennomføres. Ansvarlige er Hilde Ervik (naturfag), Vibeke Gilje Sanne (pedagogikk), Trine Unander (kunst og håndverk) og Per Esben Svelstad (norsk).

Skolehagen

Skolehagen som arena for tverrfaglig bærekraftundervisning er et prosjekt som utvikler et videreutdanningskurs for lærere. Ansvarlige er Unni Eikeseth (naturfag), Ragnhild Lyngved Staberg (naturfag), Dag Atle Lysne (naturfag), Trine Unander (kunst og handverk) og Vibeke Gilje Sanne (pedagogikk).


person-portlet

Medlemmer i forskningsgruppe