Bærekraft på Tvers – Forskning – Institutt for lærerutdanning
BærT: Bærekraft på Tvers
Framtidens lærere trenger god og sammensatt kompetanse for å drive undervisning for bærekraftig utvikling. Skal vi som lærerutdannere kvalifisere dem for dette, trenger vi å samarbeide på tvers av fag og seksjoner.
BærT er en bredt sammensatt forskningsgruppe der målet er at alle fag ved lærerutdanninga skal være representert. BærT skal både være en pådriver for å utvikle tverrfaglige undervisningsopplegg, og forskningsprosjekt på tvers av fag.
Vi ønsker å være en pådriver for en pedagogikk som fremmer bærekraft, og som legger grobunn for en vilje og evne til å ta vare på alt levende liv. Vi ønsker å utvikle og forske på tverrfaglig undervisning som kan stimulere til empati, kreativitet, kritisk tenkning og handlekraft.
Vi arrangerer jevnlig seminarer som også er åpne for eksterne. Disse annonseres på Innsida i forkant
Prosjekter
Bærekraftlab
Bærekraftlab er en utforskning av hvordan vi sammen med studentene kan legge til rette for tverrfaglig og student-/elevanerkjennende arbeid med bærekraft. Bærekraftlaben drives av Sikunder Ali (matematikk), Per Esben Svelstad (norsk) og Sonia Martins Felix (naturfag).
Plast i havet
Plast i havet et tverrfaglig undervisningsopplegg på grunnskolelærerutdanningen. Her utvikles det et undervisningsopplegg i fagene naturfag, norsk, samfunnsfag, kunst- og håndverk og pedagogikk som skal gi studentene erfaring med hvordan tverrfaglige prosjekter skal gjennomføres. Ansvarlige er Hilde Ervik (naturfag), Vibeke Gilje Sanne (pedagogikk), Trine Unander (kunst og håndverk) og Per Esben Svelstad (norsk).
Skolehagen
Skolehagen som arena for tverrfaglig bærekraftundervisning er et prosjekt som utvikler et videreutdanningskurs for lærere. Ansvarlige er Unni Eikeseth (naturfag), Ragnhild Lyngved Staberg (naturfag), Dag Atle Lysne (naturfag), Trine Unander (kunst og handverk) og Vibeke Gilje Sanne (pedagogikk).
Styringsgruppe
-
Hilde Ervik Førstelektor i naturfag
+4792054951 hilde.ervik@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Per Esben Svelstad Professor i norskdidaktikk
73550413 per.svelstad@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Trine Elisabeth Unander Førsteamanuensis i tekstil og bærekraft
+4794276072 trine.unander@ntnu.no Institutt for lærerutdanning
Medlemmer i forskningsgruppe
-
Yvonne Albrigtsen Universitetslektor i norsk
+4797681561 yvonne.albrigtsen@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Sikunder Ali Førsteamanuensis i matematikkdidaktikk
73559039 +4797391070 sikunder.ali@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Ellen Marie Andersson Universitetslektor
73551143 +4790024937 ellen.andersson@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Helena Bichao Førsteamanuensis
73412848 helena.bichao@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Jardar Karel Cyvin Dosent i naturfag
73559787 jardar.cyvin@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Brit Kari Drejer Universitetslektor i pedagogikk
73559435 +4790270290 brit.k.drejer@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Unni Eikeseth Førstelektor i naturfag
73412824 +4799603335 unni.eikeseth@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Maren Skjelstad Fredagsvik Førsteamanuensis i naturfagdidaktikk
+4792846244 maren.s.fredagsvik@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Camilla Stabel Jørgensen Professor
73559854 camilla.jorgensen@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Sonia Martins Felix Oppdrag gjesteforeleser
+4745544103 sonia.f.martins@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Tom Nurmi Førsteamanuensis
73591763 tom.nurmi@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Anne Rakstad Pettersen Universitetslektor i geografididaktikk
73591885 anne.rakstad.pettersen@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Ruusu Maarit Riekki Stipendiat
ruusu.m.riekki@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Ragnhild Lyngved Staberg Førsteamanuensis
73559870 +4799744855 ragnhild.l.staberg@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
John Alexander Strømme Dosent, merittert underviser
73590450 +4791897570 alex.stromme@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Anette Yttereng Universitetslektor
73559715 +4741575278 anette.yttereng@ntnu.no Institutt for lærerutdanning