Fleks – Forskning – Institutt for lærerutdanning
Fleks: Fleksibelt læringsmiljø
Fleksibelt læringsmiljø vil si at klasserommene/undervisningsarealene er inndelt i ulike soner som er tilpasset ulike læringsaktiviteter. Disse sonene kan for eksempel ha lenestoler, sakkosekker eller enkeltpulter som inviterer elevene til individuell fordypning, gruppebord for samarbeid, langbord for utprøving og trapper for formidlingsøkter. Et fleksibelt læringsmiljø har en fysisk utforming som legger til rette for at flere læringsaktiviteter kan foregå parallelt. Dette gir nye muligheter for å tilpasse undervisningen, og etablere en inkluderende undervisningspraksis. Det er lite forskning på hvordan lærerne planlegger, organiserer og leder elevaktiviteten i denne type læringsmiljø. Forskningsgruppen «Fleks» er opptatt av å utvikle kunnskap om dette, og da særskilt i forhold til elever som i ulik grad har behov for tilpassing og støtte. I tillegg til at fokuset er rettet mot sammenhengen mellom det fysiske læringsmiljøet og lærerens undervisningspraksis, er forskergruppen også opptatt av elevenes opplevelse av læring, inkludering og tilhørighet.
Pågående prosjekter:
- Huseby skole, et Universitetsskoleprosjekt
- Tiller videregående skole og Trøndelag Fylkeskommune