FIVIS – Forskning - Institutt for lærerutdanning
Forskning på individuell vurdering – FIVIS
Prosjektet har undersøkt hvordan læreres vurderingskompetanse kommer til uttrykk gjennom fortolkninger og forståelser, og hvordan dette manifesterer seg i praksiser i norske klasserom. Målet for undersøkelsene var å se hvilken betydning vurderingskulturer har for elevenes læring. Vi har undersøkt skoler som deltok i den nasjonale satsingen Vurdering for læring (2010–2014) og skoler som ikke deltok.
FIVIS har hatt tre overordnede problemstillinger:
- Hvordan kommer skoleeieres, skolelederes og lærerers vurderingskompetanse til uttrykk gjennom fortolkninger, forståelse og praksiser?
- Hvilke vurderingspraksiser finnes i norske klasserom?
- Hvilken betydning har vurderingspraksisene for elevenes opplevelse av læringsprosesser og læringsutbytte?
Resultatene fra FIVIS viser et mangfold i vurderingspraksis i norske skoler, både på kollektivt og individuelt plan. Det er variasjoner i praksis mellom skoler og skoleslag, men også internt i skoler. Resultatene viser også at det er stor interesse for vurdering i norske skoler i dag.
Prosjektet er finansiert gjennom Utdanningsdirektoratet, og ble avsluttet i november 2014.
Publikasjoner
- Sluttrapport: Vurdering i skolen. Utvikling av kompetanse og fellesskap (2014)
- Delrapport 2: Vurdering i skolen. Operasjonaliseringer og praksiser (2013)
- Delrapport 1: Vurdering i skolen. Intensjoner og forståelser (2012)
Prosjektleder
Interne prosjektdeltakere
Gunnar Engvik
Henning Fjørtoft
Inger Langseth
Lise Vikan Sandvik
Eksterne prosjektdeltakere
Siri Mordal, SINTEF
Karakterstøttende utvalgsprøver i samfunnsfag
Institutt for lærerutdanning utvikler karakterstøttende prøver i samfunnsfag for 10. trinn. Vi utvikler oppgaver og piloterer en årlig utvalgsprøve i samarbeid med tilfeldig utvalgte skoler over hele landet. Gjennom å analysere elevsvar og utvikle veiledning til prøven, vil vi bidra til å styrke vurderingskulturen innen samfunnsfagene.
Prosjektet er finansiert gjennom Utdanningsdirektoratet, og avsluttes i august 2016.