FiO: Forskning i oppvekstsektoren

Forskning – Institutt for lærerutdanning

FiO: Forskning i oppvekstsektoren

Samhandling mellom barnehage – skole – PPT innenfor Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis

Kommuner og regioner har siden millenniumskiftet fått et tydeligere delegert ansvar for opplæringen gjennom nasjonale styringssignaler. Samtidig med dette har det statlige spesialpedagogiske støttesystemet Statped gradvis blitt nedskalert, parallelt med en styrking av den kommunale PP-tjenesten. Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis bygger på Meld. St. 6 (2019-2020) Tett på - tidlig innsats og inkluderende felleskap i barnehage, skole og SFO. Kompetanseløftet skal gi barnehage- og skoleeiere mulighet til å tilegne seg nødvendig kompetanse i sine kommuner knyttet til behov som oppstår i kjølvannet av denne desentraliseringen av kompetanse. Ny kunnskap om samarbeid i kommuner og i regioner skal bidra til å utvikle disse praksisene og påvirke nasjonale føringer og bidra til ny kunnskap som også skal komme studentene på NTNU til gode.

Målsettingen med forskningen i FiO er todelt:

  1. Bidra til forskningsbasert kunnskap om hvordan kommuner, PPT, skoler og barnehager samarbeider innenfor tilskuddsordningen Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis. Praksisnær forskning på det å bygge kompetanse lokalt, i den enkelte skole, barnehage og PP-tjeneste blir sentralt. Videre vil vi undersøke hvordan det kan etableres gode samarbeidsstrukturer lokalt og regionalt som gjør spesialpedagogisk kompetanse tilgjengelig i - og for - laget rundt barn og unge.
  2. Å få innsikt i hvordan fremme inkluderende praksiser i skoler, barnehager og PPT, gjennom å forske på arbeid med inkludering på organisasjonsnivå. Vi vil rette fokus mot PPT sin rolle i å støtte arbeidet med å utvikle inkluderende praksiser i barnehager og skoler.