EFFTILT: Effekt av tiltak i lærerutdanningen

Forskning – Institutt for lærerutdanning

EFFTILT: Effekt av tiltak i lærerutdanningen

Forskergruppen EFFTILT skal fremme forskningsbasert kunnskap om hvordan tiltak i lærerutdanningen påvirker nyutdannede lærere sin praksis etter endt utdanning. Pågående forskningsprosjekter studerer nyutdannede læreres bruk av alternative læringsarenaer, i egen undervisning etter endt lærerutdanning, innenfor natur- og samfunnsfagene.

Forskergruppen EFFTILT bruker samme definisjon av Alternative læringsrom som det Jordet (2010, s. 32) bruker for uteskole: 

[…] uteskole er en samlebetegnelse for den undervisning og de læringsaktivitetene som foregår utenfor klasserommet, i skolens fysiske og sosiale omgivelser. Uteskole er med andre ord ikke én metode eller én arbeidsmåte, men rommer, som klasseromsundervisningen, et sort mangfold av praksisformer.
 
Forskergruppen EFFTILT består av en gruppe ansatte ved Institutt for lærerutdanning, NTNU. Målet med forskningen er å fremme forskningsbasert kunnskap om hvordan lærerutdanningen kan bidra til at nyutdannede lærere tar i bruk alternative læringsarenaer i egen undervisning når de kommer ut i skolen. Forskningen vil altså kunne bidra med kunnskap om hvordan lærerutdanningen har betydning for nyutdannede læreres praksis i skolen. 

Mer autentisk undervisning i lærerutdanningen

Forskergruppen vil primært forske på betydningen lærerutdanningen har for nyutdannede læreres bruk av alternative læringsarenaer i natur- og samfunnsfagene. Internasjonalt har det i mange år vært satt søkelys på at lærerstudenter skal få muligheten til å oppleve mer autentiske opplevelser og praktiske erfaringer for å kunne være bedre forbedret til sitt kommende yrkesliv (Ball & Cohen, 1999; Santagata, Zannoni & Stigler, 2007). Lærerutdanningen i Norge har blitt kritisert for ikke å koble teori og praksis godt nok, og for manglende modellering i form av eksemplarisk undervisning og lærerutdannere som rollemodeller (Granlund, 2013; Skagen, 2013). Lærerstudenter og nyutdannede lærere rapporterer at deres utdanning har svak kobling til oppgavene i skolen, og utdanningen er kritisert for å være lite praktisk (Engvik, 2016). Studentene har liten mulighet til å være deltakere i praksisverdenen gjennom å observere lærerutdanneres/veilederes undervisning og går dermed glipp av viktige erfaringer. Observasjon kan gi motivasjon og inspirasjon til å prøve noe nytt (Vygotsky mfl.,1987). Lærerstudenter opplever i praksisperiodene at god undervisning avhenger av lærernes evne til å skape forbindelser mellom den som lærer og det som blir lært (Nilssen, 2010). Ulvik og Smith (2016) viser til Ruys mfl. (2013), og peker på betydningen av at lærerutdannere modellerer ønsket praksis og tilfører metakommentarer ved å forklare underliggende pedagogiske valg og knytte disse til pedagogisk teori. De peker videre på at studentene må oppleve at praksis og teori de møter i utdanningen utfordrer og utvikler hverandre, og at lærerutdanningen må legge til rette for slike møteplasser. Engvik og Emstad (2015) har pekt på at lederstøtte for nyutdannede gis fremtredende betydning i både nasjonale og internasjonale studier, når nyutdannede lærere skal utvikle sin egen yrkesidentitet og oppleve støtte til å møte skolehverdagen.

Institutt for lærerutdanning sin strategi

Institutt for lærerutdanning sin strategi understreker betydningen av å ha en forskningsbasert lærerutdanning, hvor praksisnær forskning har en sentral posisjon. Institutt for lærerutdanning har gjennom flere år satset på å fremme bruk av aktive læringsformer. En tilnærming til dette er å arrangere en årlig uteskoleuke der PPU og 5LU-studentene får innføring i denne undervisningsformen  og deretter skal planlegge og gjennomføre undervisningsopplegg utenfor det ordinære klasserommet. I naturfagdidaktikkundervisningen har for eksempel studentene brukt Schivevollen som en utvidet læringsarena.

Forskergruppen EFFTILT ønsker å undersøke nærmere hvilken betydning disse tiltakene i lærerutdanningen har for nyutdannede læreres yrkesutøvelse når de er ferdige med studiene. Vi undersøker derfor i hvilken grad de tar i bruk alternative læringsarenaer i egen undervisning. 

Publikasjoner

Emstad, A. B., Strømme , A., Knutsen, B., & Lysne , D. A. (2020). Bidrar uteskole i lærerutdanningen til uteskole i første yrkesår?. Acta Didactica Norden, 14(2), 20 sider.