Bygge hjerner – Forskning – Institutt for lærerutdanning
Å bygge hjerner
Prosjektets mål
Målet med prosjektet er å innovere undervisningen om nervesystemet. Dette organsystemet er det fysiske substratet for motivasjon, læring og hukommelse. Enhver som driver med utdanning, uavhengig av fagområde, vil derfor være tjent med å forstå dette systemet på en god måte, og mange har behov for å formidle det. En stor utfordring med nervesystemet er kompleksiteten. Nervecellene er små, med trådformede strukturer som kan strekke seg utover store deler av kroppen (husk at hjernen også er en del av kroppen) og koble seg til tusenvis av andre celler. Så er det nervesignalet og nettopp hvor dette sprer seg i nettverket av celler som er avgjørende for hva vi sanser, opplever, føler, tenker, gjør og lærer. Dette gjør nervesystemet lite tilgjengelig for elevene og bidrar til at temaet oppleves som abstrakt og vanskelig. Undervisningen blir ofte forelesningspreget, noe som kan redusere motivasjonen og dermed også læringsutbytte. Det er derfor et stort pedagogisk behov for læringsverktøy som kan konkretisere og tilrettelegge for studentaktive undervisningsmetoder i dette temaet.
Prosjektets aktiviteter
For å innovere undervisningen om nervesystemet vil vi legge vekt på å konkretisere sammenhengen mellom nervenettverkenes oppbygning og funksjon. For å oppnå dette, skal vi gjennomføre fire kategorier av aktiviteter:
- Første kategori av aktiviteter er å utvikle et elektronisk hjernebyggesett bestående av pluggbare, elektroniske nevroner som kan kobles sammen til et hvilket som helst nervenettverk.
- Andre kategori av aktiviteter består i å bygge sensorer (sanseceller) som kan gi biologisk informasjon til hjernebyggesettet.
- Tredje kategori av aktiviteter består i å bygge aktuatorer (muskler) som kan demonstrere effekten av hjernebyggesettets behandling av informasjonen.
- Fjerde kategori av aktiviteter består i å implementere hjernebyggesettet i en pedagogisk sammenheng. Her skal læringsverktøyet innlemmes i en undervisningsstrategi og testes ut på målgruppen som inkluderer elever i grunnskolen, videregående skole, samt studenter ved universitet og høgskole.
Dette forskningsprosjektet er tilknyttet forskningsgruppen «Nevrodidaktikk».
Prosjektet er finansiert av Norgesuniversitetet, rektor ved NTNU, og Institutt for lærerutdanning, NTNU.
Leder av forskningsprosjekt
Medlemmer i forskningsprosjekt
-
Bendik Bogfjellmo
bendik.bogfjellmo@ntnu.no -
Jardar Karel Cyvin Dosent i naturfag
73559787 jardar.cyvin@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Kari Feren Førsteamanuensis i naturfag - kjemi
73559875 kari.feren@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Kristin Elisabeth Haugstad Førsteamanuensis
73412144 kristin.haugstad@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Espen Hoff Universitetslektor og stipendiat
73412641 +4792222656 espen.hoff@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Lars Magne Lundheim Professor
73591417 +4790634941 lars.lundheim@ntnu.no Institutt for elektroniske systemer -
Jan Tore Malmo Førsteamanuensis
73412089 jan.t.malmo@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Nils Kristian Rossing Dosent emeritus
73551191 nils.rossing@ntnu.no Institutt for fysikk -
Trygve Solstad Førsteamanuensis
73412594 +4795258917 trygve.solstad@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Ragnhild Lyngved Staberg Førsteamanuensis
73559870 +4799744855 ragnhild.l.staberg@ntnu.no Institutt for lærerutdanning
Anders Johann Nesheim Boye, vitenskapelig assistent
Markus Kvello, vitenskapelig assistent
Henrik Nyholm, vitenskapelig assistent
Benjamin Nedregård, vitenskapelig assistent
Trym Sneltvedt, vitenskapelig assistent