Begynneropplæring i KRLE – Forskning – Institutt for lærerutdanning
Begynneropplæring i KRLE
Begynneropplæring i KRLE er en nasjonal forskergruppe som har sin institusjonelle forankring ved Institutt for lærerutdanning, NTNU. Forskergruppen retter søkelyset på problemstillinger knyttet til undervisning for de yngste elevene i faget KRLE (kristendom, religion, livssyn og etikk).
De fleste elever må bruke de første skoleårene til å sosialiseres inn i skolekulturen, og utvikle lese- og skriveferdigheter. Samtidig skal elevene lære seg innhold og arbeidsmåter i fagene. I dette ligger faglige og didaktiske utfordringer som krever forskningsbasert kunnskap om begynneropplæring i fag. Interesser hos medlemmer i forskergruppen knytter seg til ulike områder relatert til KRLE-faget på småtrinnet:
- overganger mellom barnehage og skole
- utforsking av styringsdokumenter
- ulike arbeidsformer og læremidler
- arbeid med tverrfaglige tema
- vurdering for de yngste barna
- kunnskap om ulike relevante aktører; både lærere, lærerutdannere og barna selv
Workshop
Workshop i Trondheim 14. mars 2022
Workshopen skal være startpunkt for arbeidet med en vitenskapelig antologi om begynneropplæring i KRLE. Antologien skal rette søkelyset på overgangen barnehage - skole og inkludere ulike perspektiver fra KRLE i skolen og ERF i barnehagen.
Nestleder av forskningsgruppe
Kari Krogstad, førstelektor, Institutt for kultur, religion og samfunnsfag, Universitetet i Sørøst-Norge
Medlemmer i forskningsgruppe
Eli-Anne Vongraven Eriksen, førsteamanuensis i religionsdidaktikk, Institutt for lærerutdanning, NTNU
Ragnhild Laird Iversen, stipendiat, Institutt for kultur, religion og samfunnsfag, Universitetet i Sørøst-Norge
Camilla Stabel Jørgensen, professor, Institutt for lærerutdanning, NTNU
Kristine Toft Rosland, førstelektor, Institutt for kultur, religion og samfunnsfag, Universitetet i Sørøst-Norge