Begynneropplæring i KRLE

Forskning – Institutt for lærerutdanning

Begynneropplæring i KRLE

Mannlig lærerstudent i klasserom. Sitter ved pulten til to elever, en jente og en gutt. Foto
Foto: Elin Iversen/NTNU

Begynneropplæring i KRLE er en nasjonal forskergruppe som har sin institusjonelle forankring ved Institutt for lærerutdanning, NTNU. Forskergruppen retter søkelyset på problemstillinger knyttet til undervisning for de yngste elevene i faget KRLE (kristendom, religion, livssyn og etikk).

De fleste elever må bruke de første skoleårene til å sosialiseres inn i skolekulturen, og utvikle lese- og skriveferdigheter. Samtidig skal elevene lære seg innhold og arbeidsmåter i fagene. I dette ligger faglige og didaktiske utfordringer som krever forskningsbasert kunnskap om begynneropplæring i fag. Interesser hos medlemmer i forskergruppen knytter seg til ulike områder relatert til KRLE-faget på småtrinnet:

  • overganger mellom barnehage og skole
  • utforsking av styringsdokumenter
  • ulike arbeidsformer og læremidler 
  • arbeid med tverrfaglige tema
  • vurdering for de yngste barna
  • kunnskap om ulike relevante aktører; både lærere, lærerutdannere og barna selv

Workshop

Workshop i Trondheim 14. mars 2022

Workshopen skal være startpunkt for arbeidet med en vitenskapelig antologi om begynneropplæring i KRLE. Antologien skal rette søkelyset på overgangen barnehage - skole og inkludere ulike perspektiver fra KRLE i skolen og ERF i barnehagen. 


Nestleder av forskningsgruppe

Nestleder av forskningsgruppe

Kari Krogstad, førstelektor, Institutt for kultur, religion og samfunnsfag, Universitetet i Sørøst-Norge

Medlemmer i forskningsgruppe

Medlemmer i forskningsgruppe

Eli-Anne Vongraven Eriksen, førsteamanuensis i religionsdidaktikk, Institutt for lærerutdanning, NTNU

Ragnhild Laird Iversen, stipendiat, Institutt for kultur, religion og samfunnsfag, Universitetet i Sørøst-Norge

Camilla Stabel Jørgensen, professor, Institutt for lærerutdanning, NTNU

Kristine Toft Rosland, førstelektor, Institutt for kultur, religion og samfunnsfag, Universitetet i Sørøst-Norge