Drama og teater

Forsking ved Institutt for kunst- og medievitskap

Drama og teater

Kule med refleksjoner av ulike objekter. Foto.
Bildet fra lansering av «VAGN LID DRAMATURGI – Opus I. Episode 1. En Samhøring» (2023). Prosjektet undersøker podcastformatet med et performativt, scenisk tilsnitt. Foto: Transiteatret-Bergen

Forskinga i drama og teater bidreg med ny kunnskap om scenekunstnariske praksisformer. 
Seksjonen har utvikla ein tydeleg praktisk/teoretisk forskingsprofil som har vore nasjonalt leiande innan utviklinga til drama- og teaterfaget som kunstpedagogikk og kunstfag i alle skuleslag, inkludert i kulturskulen. Eit anna tyngdepunkt er den teaterhistoriske forskinga som bidreg med ny kunnskap om rolla til scenekunsten og funksjon i Noreg, så vel som innan ikkje-vestleg teater. 

Forsking i dramaturgi samlar fagmiljøet og medverkar til å utfordre og undersøkje tenkemåtar og praksisar innan aktuelle område som performativitet, teatralitet, og nyare dramaturgiske og intermediale uttrykks- og formidlingsformer. I dei seinare åra har forskinga også omfatta skodespelmetodikk/stemmearbeid, helsefremjande drama/teater, konsekvensar av klimaendringane og grunnlagsspørsmål om etisk og estetisk praksis. 


Forskingsgrupper

Forskingsgrupper

I den kunstbaserte forskergruppen undersøkes kunnskapsdanning gjennom scenisk handling, teaterforestillingsprosesser og estetiske erfaringer. Kunstneriske fagdiskusjoner tas opp, for eksempel om det dokumentariske i kunstproduksjon, om relasjon mellom kunstnerisk virksomhet og levd erfaring. Forestillinger så vel som verkstedspraksis kan være grunnlag for forskningen og for formidling av funn.

Hjemmeside: Kunstbasert forskning

At NTNU the Research Group for Socially Engaged Art (SEAR) aims to harness the transformative power of art, art-based methods and its inherent values to address pressing issues within our society. Committed to interdisciplinary collaboration, we bring together academics from different departments and faculties that are interested in connecting with practitioners and experts from various fields, offering a supportive community and a forum for exchange and development. We aim to provide opportunities for professional growth, networking, and peer-to-peer mentorship, fostering a research environment where individuals can thrive, collaborate, and make a lasting impact. 

Hjemmeside: Socially Engaged Art Research

Aktive prosjekt

Aktive prosjekt

Prosjektbilde med tittel. Foto.


Ripple Effect: Understanding the Link Between Biodiversity and Societal Safety 

The attention towards the consequences of biodiversity loss is increasing, however, the direct safety related consequences to us as humans and society may not always be clear. While the visible consequences of nature loss can easily be seen, there are also important potential consequences for societal safety. For example, vegetation in valley sides are important barriers against landslides and avalanches and bogs are an important part of reducing consequences of flooding. As people are inclined to focus on the risks that they deem imminent or realistic it is also relevant to understand their perceptions regarding biodiversity and societal safety.  

In this project, part of the public outreach program from the Gjærevollsenteret at NTNU, we aim to explore the people´s perceptions on the connection between biodiversity loss and societal safety. By presenting examples of event chains, such as how biodiversity loss can lead to natural hazards like landslides, flooding, and fires, we seek to answer questions such as: 

  • How do people feel about biodiversity loss? 
  • How do they perceive societal safety? 
  • Do they connect the two? 

In collaboration with an artist, we have planned a participatory workshop in December 2024 to be held at Rosendal Theater.  


Project members: 

Natchiyar Balasubramanian, Department of Industrial Economics and Technology Management  

Siri Holen, Department of Industrial Economics and Technology Management 

Elena Pérez, Department of Art and Media Studies  

Ottar Michelsen, Department of Industrial Economics and Technology Management 

Kari Melhuus Jenssen, Artist 

Forskningsprosjektet DUS har sitt utgangspunkt i drama og teatermiljøet på NTNU. Arbeidet ledes av førsteamanuensis Ine Therese Berg, som er prosjektleder og redaktør. Med seg som redaktør har hun førsteamanuensis Lene Helland Rønningen. Prosjektet har som mål å utgi en vitenskapelig artikkelsamling med utgivelse i 2025. Etter en open call er til sammen 12 forskere med ulik bakgrunn tilknyttet prosjektet. Forskningsbidragene vil ha en sterk empirisk forankring i DUS, og vil gi kunnskap om temaer som organisering og struktur, instruktørrollen, et blikk på de dramatiske tekstene, konseptet «blanke ark (åpen oppgave), mangfold i DUS, og mer.

Les mer om prosjektet på vår hjemmeside

Et svakt hjerte - Når Dostojevskij møter ungdoms egne stemmer i utvikling av ny dramatikk for målgruppen


Skisse i kull av Einar Skjeggestad Rønningen. Foto: Anders Skjeggestad
Skisse i kull av Einar Skjeggestad Rønningen. Foto: Anders Skjeggestad

Kunstnerisk forskningsfokus i forprosjektet

Hva skjer når ungdoms egne tekster går i kunstnerisk dialog med Dostojevskijs fortelling Et svakt hjerte? Hvordan kan fortid og samtid komme i dialog for å skape ny norsk dramatikk for ungdom? Dette er noen av de sentrale spørsmålene i dette kunstneriske forskningsprosjektet som ser nærmere på hvordan man kan adaptere en klassisk tekst.

Ide og innhold

Gjennom å bruke et klassisk verk som rammefortelling kan vi ta tak i tema som prestasjonspress og psykisk helse på en måte som løfter frem det allmennmenneskelige. I Dostojevskijs fortelling «Et svakt hjerte» møter vi Vasja som har tatt på seg et stort arbeid. Selv om han er lykkelig forelsket, blir prestasjonspresset for mye. Han skriver til langt på natt, til slutt uten blekk. Han får panikkangstanfall. Arkadij, hans venn, ser at han blir stadig sykere, og går glipp av lykken og det livet «han skulle ha hatt».

Fortellingen er relevant for ungdom i dag. Prosjektet undersøker hvordan angst og depresjon kan oppstå, hvordan tyngende tanker kan skapes i et tilsynelatende lykkelig ungt sinn. Fortellingen om vennskap er en fin inngang til temaene. Hvordan kan vi forstå våre nærmeste, hvordan kan vi hjelpe en venn? Og kan man alltid hjelpe?

Kunstnerisk undersøkelser i praksis

I et kreativt verksted med målgruppen ledet av forfatter Marte Huke og regissør Lene Helland Rønningen ønsker vi å få tak på ungdoms tolkninger av romanen gjennom blant annet dramametoder og kreativ skriving. Vi vil samle inn deres egne tekster knyttet til tematikken vi arbeider med. Vårt mål er å skape en forestilling der Dostojevskijs klassiske verk kommer i dialog med ungdoms fortellinger. Vi ønsker å synliggjøre den kollektive forbindelser mellom oss mennesker, slik at ungdom kan se sin fortelling som en del av historiens fortellinger.

Etter verkstedet vil vi bearbeide tekster fra ungdom og sette dem i spill med Dostojevskijs tekst i et verksted med to-tre skuespillere. Her vil tekstene utforskes i en papirscenografi, der teksten og skriften blir stadig større og mer kaotisk (krøllete papir, bunker osv). Vi vil eksperimentere med lyssetting av papiret, for å gjøre scenografien transformativ i en mer poetisk retning, slik at fortellingen kan få en ekstra dimensjon.

Mot slutten av verkstedet vil vi invitere til en work in progress visning inkludert refleksjon med kunstnere og inviterte gjesteforskere. Disse vil utgjøre et dramaturgiat for videre bearbeiding og også være et refleksjonsrom på tvers av fagområder. Også våre samarbeidspartnere; ungdommen ved Cissi Klein Videregående skole, og scenekunstnere vil være invitert og bidra aktivt til dette arrangementet. Scenekunstorganisasjonen Propellen Teater vil her være samarbeidspartner.


NTNUs satsingsområder

Prosjektet er knyttet til et av NTNUs utviklingsmål innen kunstnerisk virksomhet.  Det kunstneriske arbeidet vil bidra til å styrke kunstens rolle i samfunnet generelt, og i skolen spesielt.

Prosjektet retter seg også inn mot to av NTNUs satsingsområder; helse og livsvitenskap og fellesskap. Gjennom fokuset på psykisk helse ser vi nærmere på årsaker og helsefremmende tiltak for både utenforskap og psykisk helse. Tematikken som utforskes handler nettopp om ungdom og psykisk helse, og ser hva som gjør eller ikke gjør at noen sliter i perioder av livet. Det setter også fokus på sentrale faktorer som er helsefremmende (vennskap) og dette sin betydning. Det er spesielt interessant at det er disse perspektivene vi skal utforske sammen med ungdommene, slik at vi også får oppdaget deres synspunkter knyttet til dette. I prosjektet tematiserer vi også at en av ungdommene blir så syk at han får et annerledes liv, og blir stående utenfor. Denne tematiske utforskingen kan knyttes til NTNUs satsingen fellesskap, der nettopp det å stå utenfor som ung er noe av det som tematiserer. Vi ønsker å få de unges egne perspektiver på disse temaene.


Medlemmer:

Lene Helland Rønningen, NTNU/IKM (regissør/prosjektleder)

Nils C. H. Boberg, NTNU/IKM (lysdesign, dokumentasjon foto)

Marte Huke (forfatter, innleid frilanser)

Aimèe V. S Kaspersen, DMMH, (dramaturg/kurator)

(Skuespillere og gjesteforskere vil legges til i prosjektet etter hvert)


Samarbeidspartnere:

Cissi Klein Videregående Skole, Propellen Teater

Elever deltar på aktiviteter i prosjektet leselyst. Foto.
Foto: Lene Helland Rønningen

Forskingsprosjektet følgjer det kunstpedagogiske prosjektet Leselyst! I dette prosjektet var det eit mål å stimulera og motivera elevar til å finna leselysta si. Initiert av eit bibliotek i ein kommune i Noreg, involverte prosjektet to skular, og til saman åtte 8.klassar ved desse to skulane.

Alle elevane las romanen "Dødens spel" av Anne Elvedal. Prosjektet inkluderte ulike aktivitetar, som høgtlesingsøkter, diskusjonar om skjønnlitteratur og forfattarbesøk der forfattaren delte innsikta si i skriveprosessen, og der elevane kunne stilla spørsmål.

Ein viktig del av dette prosjektet var også ein kreativ workshop der dramaøvingar og kreativ skriving stod på programmet.  Denne workshopen, som varte i ein skuledag, vart gjennomført av ein teaterregissør (som også er ein av forskarane i dette prosjektet), og ein poet som også fungerte som prosjektleiar for prosjektet Leselyst! Denne workshopen er hovudfokuset i forskinga vår. Forskingsspørsmålet er: På kva måte kan pedagogiske drama- og kreative skriveteknikkar brukt på ein roman forbetra den relasjonelle opplevinga og fremja ein motivasjon for å lesa?


Medlemmer:

Lene Helland Rønningen, førsteamanuensis i drama og teater, NTNU

Cecilie Dyrkorn Fodstad, Dosent i norsk, DMMH

Marte Huke, forfattar og prosjektleiar for prosjekt Leselyst!


Aktivitetar:

Vår 2024: Lene Helland Rønningen og Cecilie Fodstad held ein paper /vitskapleg foredrag om forskingsprosjektet på den internasjonale konferansen Relation centered education network (RCEN), DMMH, Trondheim

Høst 2023: Marte Huke og Lene Helland Rønningen held kreativ workshop på åtte ungdomsskular i ein kommune i Noreg


I boken «Refleksiv dramaturgi» (Vagn Lid, 2019) skrives det om dramaturgiens potensial som institusjonsoverskridende møtepunkt. Med forestillingskomplekset «03.08:38 Tilstander av unntak» som katalysator, arrangeres våren 2023 et større symposium med tittelen: «Tilstander av unntak: Dramaturgi som møtepunkt». I direkte forlengelse av forestillingen på Rosendal Teater – og i samme scenografi – fokuseres fagfeltet dramaturgi nettopp som en viten eller kunnskap om sammenhengenes kunst; ikke bare forstått som sammenhenger i en teaterforestilling, men også mellom ulike kunstarter, mellom kunsten og akademia og mellom akademias ofte rigide institusjonelle grensesnitt.

Følg denne linken for å se en trailer av prosjektet.

I samarbeid med Transiteatret-BergenRosendal Teater og Kosmorama.

Støttet av «Fremtidens Campus», NTNU.


Prosjektansvarlig: Tore Vagn Lid

Prosjektledergruppe: Tore Vagn LidCecilie HaagensenJens Røyrvik

Styringsgruppe: Anne GjelsvikAurora Hoel

Stud.assistenter: Kari Melhuus Jenssen, Øyvind Rabben Dahl


Prosjektet utvikler og prøver ut et eksperimentelt podcast-konsept i grensesnitt mellom podcast/videochat, hørespill og det Vagn Lid selv har kalt for sceniske samhøringer. 

Prosjektet ble lansert som en scenisk «Samhøring» på Dragvoll, 17.2.2023.

Følg denne linken for å høre første episode av podcasten.

"Vagn Lid Dramaturgi» er et forsøk på å forene et auditivt podcast-format med et performativt, scenisk uttrykk. Målet er å utvikle både et kunstnerisk format og et mulig bredt formidlingsformat for videre dramaturgisk grunnforskning med utgangspunkt i mitt professorat ved IKM. Håpet er at dette videre kan bidra til overskridende møtepunkt mellom relevante fagmiljøer innenfor- og i relasjon til IKM.


Prosjektansvarlig: Tore Vagn Lid

Teater bak murene - Kreativt Europa (2022-2024)

Teater bak murene er et Kreativt Europa EU-prosjekt som samarbeider med italienske og greske partnere TYPUS.

Sammen med partnere i Milano og Athen jobber vi med å utvikle gode praksismodeller for teaterarbeid med unge innsatte i fengsel. Våren 2023 gjennomføres det verksteder og visninger i Bjørgvin fengsel og i Trondheim fengsel. Verkstedene legger vekt på fysisk skuespillerarbeid, multimodale fortellermåter og arbeid med tekst der det hentes inspirasjon fra blant annet fra Romeo og Julie. På bakgrunn av erfaringene fra verkstedene lages det teaterforestillinger i de tre landene som vises på en teaterfestival i Milano 2024 på Punto Zero sin fengselsscene.


Prosjektansvarlig: Cecilie Haagensen

Leder Teater bak murene: Marianne Nødtvedt Knudsen

Prosjektleder TYPUS: Mariacristina Cavecchi, Universitetet i Milano

Prosjektansvarlig Hellas: Eleni Sakellariou

Prosjektgruppe Norge: Per Mollan (Trondheim fengsel), Astrid Mjanger (Bjørgvin fengsel)

Prosjektdeltakere: Troels Vestergaard Jensen, Daniel Takle Piel, Maria Lillestøl, Camilla Trosterud

Ph.d.-prosjekt

Ph.d.-prosjekt

Ingvild R. Grande er PhD-stipendiat i kunstnerisk utviklingsarbeid ved NTNU og Høgskulen i Volda.

Hun har vært ansatt som scenograf på seksjonen siden 2019 med hovedvekt på visuell dramaturgi, og har i tillegg lang erfaring som scenograf i det profesjonelle scenekunstlandskapet i Norge og Danmark.

I rollen som kunstnerisk leder for scenekunstkompaniet Sir Grand Lear NO har hun dyrket interessen for steds-og publikumsspesifikke prosjekter utenfor teaterrommet, oftest med en tverrfaglig tilnærming.

I PhD-prosjektet fokuseres det kunstneriske arbeidet inn igjen mot det fagspesifikke, nemlig klær, kostymer og dramaturgi. Med utgangspunkt i en personlig arvet klessamling undersøker hun hvordan narrativer avleiret fra arvede hverdagsklær kan skape nye kostymedramaturgier i scenekunsten.


PhD-kandidat: Ingvild Rømo Grande

Hanne Wiseth er stipendiat ved Dronning Mauds Minne Høgskole og Drama og teater ved NTNU. Hun har i 7 år jobbet som høgskolelektor i drama/teater ved DMMH, og har før det jobbet som dramapedagog i barnehage og kulturskole. I sitt arbeid med drama og teater har hun hatt fokus på devising/egenskapt teater, og hvordan en slik inngang kan skape mestring og eierskap blant deltakerne. Dette er også fokus i ph.d-prosjektet Levende fantasiunivers, som ønsker å undersøke hvordan en kan bruke egenskapt teater som metodisk inngang i kunstpedagogiske prosesser i barnehagen.


PhD-kandidat: Hanne Wiseth

Veileder: Cecilie Haagensen

Tidlegare forskning

Tidlegare forskning

Vårsemesteret 2022 ble det for første gang testet ut et samarbeid mellom IKM /DT og Senter for Vitenskapsteori (UIB), ved å la ulike emner få et møtepunkt knyttet opp til estetikk. Ved hjelp av digital teknologi, møttes studenter i Bergen og i Trondheim i en serie av seminarer og foredrag knyttet til estetikk og grensesnittet estetikk-vitenskapsteori.

Våren 2023 bygges dette løfterike samarbeidet ut til også å gjelde en utveksling knyttet til ansatte og deres forskning samtidig som møtepunktene mellom studenter i Bergen og i Trondheim utvides over en lengre periode. Gjennom felles "kuratering" av undervisningen og samtenkning av tidspunkter og emnebeskrivelser undersøkes potensialet for et samspill som både kan komme studenter og ansatte til gode. 


Prosjektinitiativ: Tore Vagn Lid

Prosjektledergruppe: Tore Vagn Lid og Cecilie Haagensen

Kontaktperson ved SVT: Rasmus Slaatelid

Aktuelt emne (vår 2023): DRA3007 Estetiske og vitenskapsteoretiske perspektiver

This project investigates the implementation of sustainability goals in the bachelor and master study programs in Drama and Theatre at the Department of Art and Media Studies at NTNU.

In 2021 we included new learning outcomes with a focus on sustainability in our bachelor and master study programs that connected to the 2030 Agenda for Sustainable Development, and we started working with implementing sustainability goals in some of our practical courses.

This project focuses on the work done in the bachelor course "DRA1003 Theatre Production" and the master course "DRA3000 Research Theory and Practice-based Methods in Drama and Theatre", where the course work consists of creating a performance. In the bachelor course the question of exploration concerns: How can the practical implementation of sustainability goals in a theatre production create interesting artistic expressions? In the master course, students have created performances and theorized about questions concerning site-specificity, intra-activity, and biodiversity.

The empirical data is the yearly teaching in the courses mentioned above. We draw from the theatre productions themselves, group reports, climate policy and action plans, production meetings, showing seminars, evaluation meeting reports, and newspaper stories on the courses.

We also collaborate with the Danish company Bæredygtig Scenekunst NU, who are integrated in the courses as lecturers and supervisors.


Project coordinators: Elena PerezHeli Aaltonen


Student theatre piece. Photo.
A moment in the performance "Hvalross, eller hva?" (2022) created by master students as part of the course “DRA3000 Research Theory and Practice-based Methods in Drama and Theatre”. The picture shows Henriette Hovland, Eline Jacobsen Lillestøl and Weronika Konstancja Bylica debating the case of Freya, a young female walrus that was shot in the Oslo fjord after concerns about her and the public's safety. Photo: Nils C. Hamsund Boberg​

Student theatre piece. Photo.
A moment in the performance "Folk og deres fiender" (2021 - based on Henrik Ibsen’s En Folkefiende) created by bachelor students as part of the course "DRA1003 Theatre Production". The picture shows a moment in which Eila Fjose, Elias Hoffart and Tom Jørgen Kilvik Ruøy read reports that evidence the existence of radon in Svartlamoen, Trondheim. Photo: Elena Pérez

Prosjektet går i første omgang frå april 2021 til september 2022, og er ein sosial og kunstnarisk prosess der innbyggjarane i bydelen og lokale kunstnariske aktørar skal samarbeida om produksjonen av fem hendingar. Den digitale plattforma vår naboland.no har som formål å bli bydelen sin eigen minnebank. Her ønskjer vi å samla minne og forteljingar knytte til staden i eit fargerikt bydelska.


Nettside: Naboland

Prosjektleiar: Barbro Rønning

Samarbeid med Skoleprogrammet VIP, undersøking i vidaregåande skules programfag for drama med fokus på livsmeistring og unges psykiske helse.

Publikasjoner:

The Drama Space as Companion

Pushe eller puse - perspektiver på dramarommets paradoks


Prosjektansvarlig: Ellen Foyn Bruun

Forskningsprosjekt i regi av Kulturrådet’s forskningssatsingen «Digital kultur, estetiske praksiser»

De omfattende smitteverntiltakene i forbindelse med koronapandemien våren 2020 skapte alvorlige utfordringer for kunst- og kulturlivet. Samtidig stimulerte situasjonen til en fornyet utforskning av digitale produksjonsmåter og formidlingsformer, og til økt digitalt kulturbruk. Scenekunsten er et av de kunstområdene hvor forbudet mot å samles skapte størst utfordringer. Det fysiske møtet i scenerommet var for mange et helt grunnleggende element i scenekunsten. Hvordan kunne dette formidles digitalt?

To av prosjektene som fikk tilskudd fra forskningssatsingen er forskere ved NTNU. Førsteamanuenser Elena Pérez og Ellen Foyn Bruun utforsket nye former for digitalbasert scenekunst som oppstår i forbindelse med koronapandemien. Blant annet så prosjektet på hvordan disse nye praksisformene utfordrer tanken om at scenekunst er det som skje her og nå, i samspillet mellom skuespillere og tilskuere. Artikkelens tittel: "Interactivity and togetherness in digital theatre".

Tore Vagn Lid, teaterregissør og professor ved NTNU, undersøker på sin side hvordan digitaliseringen «utenfor» kunstrommet bidrar til å endre selve betingelsene for scenekunstens grunnleggende kommunikasjonsformer med artikkelen «Analogiseringen av det digitale. Dramaturgi i unntakstilstand».

Artikkelsamlingen er open source og tilgengelig her: Estetiske praksiser i den digitale produksjonens tidsalder. 


Kontaktpersonar: Elena PerezEllen Foyn BruunTore Vagn Lid

Bymiljøkampen er ein dokumentar under produksjon, som trekkjer linjer gjennom 100 års historie om bydelane Møllenberg og Bakklandet i Trondheim. Frå arbeidarfamiliane som hadde sitt virke i industrien rundt hundreårsskiftet, til studentane som busette seg der på 70-talet og reiste bymiljøkampen som redda bydelane frå forslumming og rivning. I dag blir det igjen mobilisert til bymiljøkamp i området, med fokus på hyblifiseringen, forslumming, skyhøge husleiger og vanskane til dei unge med å komma seg inn på bustadmarknaden. Filmen undersøkjer om minne frå livet og engasjementet i fortida kan inspirera til innsats for ein sosial bustadpolitikk og bymiljøkampen i dag?

Bymiljøkampen er eit tverrfagleg kunstbasert forskingsprosjekt ved IKM, NTNU. Første fase av prosjektet har fokus på minneinnsamling og filmproduksjon i kontekst. I andre fase blir utvida prosjektets teknologiske og tverrkunstneriske forskingsplattform og moglegheita for eit større vandreteater/performance basert på innsamla minnemateriale eit mogleg resultat.


Nettside: Bymiljøkampen

Kontaktpersonar: Barbro RønningJon B. Huseby

The project aims to strengthen applied theatre postgraduate education and research through course development, student and teacher exchange and by jointly addressing a thematic focus of investigation: contemporary and crucial issues of democracy in Norway and South Africa. By this chosen focus, the project furthermore investigates theatre as humanistic education and arena for participant-driven communication and expression. Through theatre education and research, which involves non-academic partners, the practice also builds knowledge and cultural agency for all participating members. These members include students, artists, participative audiences in cities and communities. 

The partners involved are students and teachers/supervisors/researchers from the arts-based research group at Drama/theatre, Department of Arts-and Media Studies at NTNU, Norway and from Drama For Life at the University of the Witwatersrand, South Africa. Also involved are selected non-academic partners in Norway such as Cirka TeaterPanter TanterSjiraffen Kulttursenter, Kultursenteret ISAK, and Katja Brita Lindeberg Produksjoner.

Online conference and festival: Performing democracy: the fire, the fight, the fiction. 16-19 August 2021.

Publication: Van Vuuren, Rasmussen, B., & Khala, A. (2021). Theatre and Democracy : building democracy in post-war and post-democratic contexts. Cappelen Damm Akademisk.


Project coordinators: Heli AaltonenElena Perez