KLUe - Klinisk utdanningsenhet

KLUe - Klinisk utdanningsenhet

Klinisk utdanningsenhet (KLUe) er en satsning gjennom universitetskommunesamarbeidet mellom NTNU og Ålesund kommune. Målet er å styrke samarbeidet om utdanning, fagutvikling og forskning som videre kan bidra til økt pasientsikkerhet og kvalitet på tjenestene. Studentenes praksisstudier utgjør halvparten av sykepleieutdanningen og er avgjørende for utvikling av klinisk kompetanse. Forskning viser behov for å styrke samarbeidet mellom utdanningsinstitusjoner og praksisfelt for å sikre gode læringsmiljø i klinisk praksis. 

 


KLUe - Klinisk utdanningsenhet

Prosjektorganisering

Styringsgruppen for prosjektet består av instituttleder IHA og kommunalsjef Helse. I arbeidsgruppen inngår virksomhetsledere og andre representanter fra Ålesund kommune, deltagere fra NTNU og Utviklingssenter for sykehjem og hjemmetjenester (USHT) Møre og Romsdal, studenter og prosjektleder.

Hva er KLUe?

Klinisk utdanningsenhet (KLUe) er utviklet for å møte behovet for samarbeid mellom utdanning og praksisarena. Internasjonalt kalles slike enheter Dedicated Education Unit, og forskning viser at kliniske utdanningsenheter kan føre til et styrket læringsmiljø for studenter og ansatte. KLUe er en arena for utvikling av konkrete, praksisnære læringsaktiviteter, kunnskapsoverføring, samt kvalitet- og utviklingsarbeid.

  • Hensikt
    • Styrke samarbeidet mellom utdanningsinstitusjon og praksisfelt
      • Økt klinisk kompetanse
      • Økt utdanningskvalitet
    • Sikre sammenheng i læring og oppfølging av studenter
    • Fremme samarbeid om fagutvikling og forskning

En KLU enhet er kjennetegnet av at:

studentene føler seg mer inkludert på praksisplassen og at det er utstrakt samarbeid mellom lærere og veiledere som bidrar til et godt læringsmiljø. Studentene deltar i kvalitetsarbeid og fagutviklingsprosjekt i virksomhetene. KLUe fremmer rekruttering og bidrar til å beholde sykepleiere i kommunehelsetjenesten. 

KLUe viderefører igangsatt utviklingsarbeid i kommunehelsetjenesten som Styrket veiledning i praksis (SVIP) og Elektronisk studentevaluering (ESV).

Erfaringer fra prosjektet de to siste årene

Etablering av KLUe har ført til et tettere samarbeid om studentenes læring mellom NTNU og praksisfeltet. Det har vært særlig fokus på å utarbeide felles mottaksrutiner for studenter i praksis, parpraksis og bruk av simulering som metode for å fremme læring. SVIP har vært veiledningsmodell, og flere av veilederne har fullført praksisveilederutdanning. Det har vært en utfordring å sikre god informasjonsflyt om KLUe fra ledelse til veiledere, lærere og studenter.

Kriterier for KLUe

Arbeidsgruppa har definert sentrale kriterier for at en virksomhet skal kunne identifisere seg som en Klinisk utdanningsenhet.