Studenter om Humanister i praksis - HiP
Studenter om HIP
Studenter om HIP
Studenter om HIP
Studentenes erfaringer fra HIP
Studentenes erfaringer fra HIP
Torstein Olav Eriksen, kunsthistorie
HIP 2023
Praksisplass: Olavsfest
Hva har du gjort i praksisperioden?
Min gruppe var utplassert hos festivalen Olavsfest, som er en festival som går hver sommer i Trondheim. De hadde uttrykt et behov for å utvide målgruppen sin, og ville ha vår hjelp til å klare dette. Vi startet vårt opphold med å kartlegge hvilke områder vi kunne bidra med, samt hvordan vi kunne utnytte gruppens kunnskap. Vi landet på at vi ville lage en rapport hvor vi så på hvordan Olavsfests kommunikasjon påvirket hvilke målgrupper de nådde. Dette innebar både påvirkningen av den eksterne markedsføringen, og hvordan den interne kommunikasjonen påvirket deres eksterne kommunikasjon. Vi opplevde en bedrift som lot oss se dem i kortene, og inviterte til kritikk og endringsforslag. Olavsfest uttrykte at våre endringsforslag skulle påvirke hvordan de jobbet fremover, noe som virkelig ga oss alle motivasjon til å ta oppgaven på alvor.
Hva lærte du?
Læringen var flerdelt. Det viktigste vi lærte var hvor anvendelig kompetansen vi har fra studier, arbeid og verv er, selv i arbeidsplasser utenfor vårt fagfelt. Den humanistiske utdannelsen har gitt oss mange verktøy, men hvor anvendelige disse verktøyene var lærte jeg på HIP. Jeg følte meg utfordret til å ta utfordringer som jeg selv ikke trodde jeg kunne, og fant ut at kompetansen strakk til. En siste viktig ting vi lærte var nytten av å snakke om gruppens kommunikasjon. Vi var en gruppe som samarbeidet godt, men via øvelser gitt til oss av HIP lærte vi å samarbeide bedre.
Vil du anbefale Humanister i praksis til andre studenter?
Det finnes ikke tvil i meg om jeg vil anbefale HIP! Det var lærerikt og spennende, og man fikk mulighet til å bli utfordret innenfor trygge rammer. Det at man må søke for å komme inn, gjorde også at alle som var med hadde motivasjon og arbeidsvilje. Kombinasjonen av en god praksisplass, motiverte gruppemedlemmer og gode utfordringer er oppskriften på gull.
Line Lilleås Vandalsvik, likestilling og mangfold
HIP 2023
Praksisplass: Olavsfest
Hva har du gjort i praksisperioden?
Jeg var utplassert hos Olavsfest, sammen med fire andre masterstudenter, med et bredt spekter av både fagbakgrunner og arbeidserfaringer. Vi ble peilet inn på utfordringer med demografi Olavfest så at de hadde, og fikk derfra frie tøyler til hva prosjektet vårt skulle innebære. Ut fra deres presentasjon av utfordringer utviklet vi problemstillingen «Hvordan formidle Olavsfests helhetlige identitet, for å utvide festivalens demografiske mangfold?». I prosessen ble hele gruppa tatt inn i varmen av staben, hvor kontor-dørene alltid stod åpen til å stille spørsmål, diskutere, eller sosialisere, og vi hadde daglige felleslunsjer sammen med hele staben. Vi ble også invitert med på hus-fest, hvor de inviterte alle deres samarbeidspartnere inn på huset for en felles fest med nettverking. Gjennom alt dette fikk vi et helhetlig inntrykk av hva Olavsfest er og hva de ønsker å være, og lagde et strategi-dokument for fremtidig drift; et sett med innspill, ideer og metoder som kan brukes når man jobber med videreutviklingen av Olavsfest. Strategiene baserte seg på kommunikasjon og formidling, samarbeid, samfunnsansvar og helhetsinntrykk, og er ment som en verktøy-kasse som staben kan plukke og velge av i fremtiden. Her bidro jeg med et fokus på dagsrelevans, verdier og mangfold gjennom min bakgrunn, både faglig fra mine år på NTNU, og som frivillig i en feministisk organisasjon som aktivt driver med holdningsskapende arbeid.
Hva lærte du?
Gjennom HIP har jeg fått et unikt innblikk i Trondheims kulturliv, hvordan det driftes, hvilke vurderinger som må tas, og hva som må til for å lykkes. Men først og fremst har jeg lært å samarbeide i et tverrfaglig team. Bakgrunnene i gruppa varierte mellom organisasjonsdrift, sykepleier, festivalarrangører, kunsthistoriker og fotograf. Noen var svært teoretisk sterke, mens andre hadde med seg tydelig relevante erfaringer. Sammen spilte vi på hverandres styrker og ble til drømmegruppa. Kontinuerlig analyserte vi vårt eget samarbeid, og tok vurderinger på hva som fungerte og ikke, og endret på ting deretter. Oppsummert ble praksisperioden preget av mye skryt innad i gruppa, samtidig som vi utfordret hverandre og gjorde hverandre enda bedre. Dermed vokste vi alle som personer, og jeg ble særdeles trygg i meg selv og min kompetanse.
Vil du anbefale Humanister i praksis?
Absolutt. Det var en intens periode, men veldig gøy og verdifull. Jeg var sliten på slutten, og det var trist å legge fra seg prosjektet, men jeg er også enormt stolt av arbeidet som ble gjort. Og nå er jeg tryggere på hvilken kompetanse jeg innehar, og hvilken ressurs jeg kan være. Dette er utvilsomt en erfaring jeg ikke ville vært foruten.
Melchior Blum, studies English
HIP 2021
Intern at NTNU Vitenskapsmuseet.
Where did you do your internship in HiP?
During HiP, I and two other students worked in the NTNU Vitenskapsmuseet in the SeeSalmon exhibition. Even though the exhibition was already standing, we were told that they were lacking a more humanistic perspective on the Norwegian salmon industry. Thus, we had to find a way how to make visitors learn more about it in an engaging manner.
We then created a pilot project to an exhibition piece that we called “Talking Salmon.” The whole idea was that the visitors could select on a touchscreen one of several characters, and they would relate a short personal story that is connected to the salmon industry. Among the characters were, for example, a customer, a politician, an employee on a salmon farm and the very salmon himself. While we did our research to make them plausible, we had at the same time a lot of creative freedom for what they would say. After writing their speeches, we recorded them, added some sound effects, and created a simple animation with graphics to showcase how our project works.
What have you learned from your internship?
For me, most important was the self-confidence that I gained during our three weeks at the museum. While I knew that I was good at writing and presenting my work, I could barely explore that in a project beyond the academic environment. Now, I feel confirmed that these skills are indeed applicable in a whole range of industries, and an education in English literature does not need to lead to a career as professor or teacher.
Would you recommend HiP to other students?
Yes! HiP was a great experience, and I think it will help any student in the humanities to explore what career paths are open to them. The program offers many of the advantages of a classical internship but in a safe and supportive environment. One doesn’t need to interrupt their studies, find a suitable company or do menial tasks like serving coffee all day. At the same time, one gets insight into a company’s or institution’s inner workings, how it is to work on a commissioned project, and one has the chance to network.