Aktiviteter – Fremtidens HUMSAM-studier
Om prosjektet i medier
Kommunikasjon er nøkkelen i Fremtidens humsam-studier Universitetsavisa 28.02.2022
Studentene sliter med å se sin egen arbeidslivsrelevans Universitetsavisa 16.03.2021
Rekordmange søkere til Humanister i praksis: – Gunstig når vi skal søke jobb NTNU Nyheter 16.02.2021
Hvordan kan HUMSAM-utdanningene møte fremtidens behov? NTNU Nyheter 20.05.2020
Heldigvis har ungdommen fortsått at de må studere historie og filosofi Khrono 07.05.2020
Meiner koronakrisa gjer NTNUs studiedugnad meir aktuell Khrono 12.04.2020
Slik vil NTNU jobbe for å få bedre omdømme Universitetsavisa 29.11.2019
Over halvparten får jobb før endt utdanning på NTNU Khrono 22.11.2019
NTNU vil reformere 200 studieprogram Universitetsavisa 12.11.2019
22. april 2022.
Presentere den planlagte sluttrapporten og stille spørsmålene:
- Hva har vi oppnådd med de to fremtidsprosjektene?
- Hvordan bør og kan arbeidet videreføres inn i det ordinære arbeidet med utviklingen av studieporteføljen ved NTNU?
25. oktober 2021.
Hvordan skal HUMSAM-studiene ved NTNU møte store samfunnsutfordringer? Avlyst.
Prosjektet ønsket å få diskutert mangfoldet av samfunnsutfordringer som er relevante for våre fag, og planla derfor en workshop om dette i høstsemesteret 2021. Hva betyr de store samfunnsutfordringer for oss og våre fag? Hvordan skal HUMSAM-studiene ved NTNU forme
sine utdanninger for å møte store samfunnsutfordringer?
Workshopen ble avlyst fordi vi fikk for få innspill fra fagmiljøene i planleggingsfasen, noe som i stor grad skyldtes tids-og ressursknapphet på instituttene og i fagmiljøene.
9. september 2020.
Med utgangspunkt i utkastet til delrapport fra første fase i prosjektet, ambisjoner og fokusområder, og de idéer, innspill og forslag som er kommet fra fagmiljøene underveis i prosessen.
Program:
9.00 – Velkommen, ved prorektor for utdanning Marit Reitan
9.05 – Introduksjon til dagen, ved prosjektleder Anne Kristine Børresen, dekan ved Det humanistiske fakultet (HF) og Tine Arntzen Hestbek, dekan ved Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
9.10 – Introduksjon av til program/prosess for dagens digitale workshop, ved Søren Barlebo Rasmussen (Mobilize)
9.15 – Presentasjon av Fremtidens teknologistudier – Hva har de kommet frem til? ved prosjektleder Geir Øien
9.30 – Refleksjon i grupper
9.40 – Presentasjon av rapportens forslag til ambisjon for Fremtidens HUMSAM-studier, ved Sara Brinch (prodekan utdanning HF) og Malin Noem Ravn (prodekan utdanning SU)
9.50 – Introduksjon til gruppearbeid, ved Søren
10.00 – Gruppearbeid: Arbeid med utvalgte problemstillinger
10.55 – Pause
11.05 – Rapportering fra gruppene 1-4
11.25 – Refleksjon i grupper
11.35 – Rapportering fra gruppene 5-8
11.55 – Konklusjon og videre prosess med Fremtidens HUMSAM-studier, ved Anne Kristine og Tine
12.00 – Takk for i dag
18. mai 2020.
Hvordan kan HUMSAM-utdanningene ved NTNU møte fremtidens behov? Nye former for kunnskap og tverrfaglighet er nødvendig for å løse de store samfunnsutfordringene og svare på de framtidige behovene i arbeidslivet. Hvilke konsekvenser bør dette få for HUMSAM-utdanningene ved NTNU i årene framover?
Hovedmålgruppene for denne workshopen er studieprogramledere, nestledere for utdanning, instituttledere, studentrepresentanter og eksterne samarbeidspartnere.
Program:
10.00 – Velkommen, prorektor for utdanning NTNU, Berit Kjeldstad
10.05 – Hvorfor er HUMSAM-prosessen så viktig? dekan HF Anne Kristine Børresen og dekan SU Marit Reitan
10.10 – Introduksjon til workshopen, Søren Barlebo Rasmussen, Mobilize
10.20 – Fremtidens næringsliv og betydningen for HUMSAM-studiene, Nina Refseth, adm.dir. ved Museene i Sør-Trøndelag
10.40 – Arbeidsrelevans i disiplinfagene, Åste Hagerup, leder for studenttinget, NTNU
10.50 – Kort refleksjon i grupper (introduksjon i gruppen)
11.00 – Kort pause, ta en kopp kaffe
11.05 – Eksempler, nyutvikling, planer og idéer ved fakultetene
Presentasjon av nytt masterprogram: ODA² (Organisasjon, Digitalisering, Administrasjon og Arbeid), Instituttleder Toril Aalberg, Institutt for sosiologi og statsvitenskap (SU)
Studieprogram i digital humaniora, Instituttleder Annlaug Irene Bjørsnøs, Institutt for språk og litteratur (HF)
Breddeårsprofiler, instituttleder Anne B. Johannesen, Institutt for samfunnsøkonomi (ØK)
11.35 – Introduksjon til dagens oppgave v/Søren: Formål, prosess og rapportering
11.45 – Gruppearbeid: Den strategiske situasjonen og input til ambisjon, dilemmaer og fremtidens HUMSAM-studier
12.30 – Lunsj
13.00 – Rapportering for gruppene
13.30 – Oppsamling: Syntese av dagens anbefalinger, Søren B. Ramsussen
13.40 – Kort refleksjon i nye grupper
13.45 – Avsluttende spørsmål – "Raise hand"
13.55 – Konklusjon og videre prosess, Anne Kristine og Marit
24. januar 2020.
Formålet var å introdusere fagmiljøene til prosjektet, og gi dem anledning til å komme med innspill til HUMSAM-prosjektet.
Samme workshop ble arrangert to ganger:
Presentasjoner:
- Velkommen og introduksjon til formålet med HUMSAM-prosjektet og dagens workshop
- Innledning for SU og ØK ved tidligere dekan Marit Reitan (SU)
- Innledning for HF ved dekan Anne Kristine Børresen (HF)
- Felles HUMSAM prosess og lokal prosess ved Søren Barlebo Rasmussen (Mobilize): Presentasjon av Søren Barlebo Rasmussen
- Hvordan finne relevant datamateriale til det lokale analysearbeidet ved Jo Esten Hafsmo og Einar Walstad: Tilgjengelig datagrunnlag for HUMSAM-prosjektet
11. november 2019.
Bakgrunn:
I utkastet til mandat for Framtidens HUMSAM-studier står det at vi skal kartlegge ressursbruk knyttet til dagens studieprogrammer.
Videre sies det arbeidet med å utvikle studieporteføljen skal baseres på NTNUs Politikk for kvalitet i og utvikling av studieporteføljen. Ett av kvalitetsområdene i denne politikken er økonomisk bærekraft. Det sies her at:
Økonomisk bærekraft innebærer en vurdering av studietilbudenes økonomi og ressursutnyttelse, herunder undervisnings-, lærings- og personalressurser. Hensiktsmessig arbeidsdeling og ressursbruk skal hindre overlappende studietilbud.
Det vektlegges at:
- Studieprogram som hovedregel skal være økonomisk bærekraftige, dvs. fullfinansiert.
- Faglig samarbeid prioriteres fremfor intern konkurranse.
- Studietilbud har lavt frafall og høy gjennomstrømning
Målet med workshopen:
Målet er å starte diskusjonen om hvordan vi kan gå inn i disse problemstillingene i HUMSAM-utredningen. Vi ønsket blant annet:
- Å diskutere hvordan vi kan analysere kostnadsdrivere og inntektsmulighetene studieprogrammene som grunnlag for å skape økt handlingsrom og mer effektiv ressursbruk framover.
- Å vise eksempler på metoder og verktøy som brukes for å styre og kartlegge ressursbruk knyttet til studieprogrammer i dag.
Programmet:
12.00-12.05 Velkommen v/ Marit Reitan
12.05-12.20 Hva er kostnadsdriverne og inntekstmulighetene i studieprogram, og hvordan kan vi skape handlingsrom? v/ Lise Trondsen Sagdahl, VIRK
12.20-12.35 MHs arbeid med kartlegging av ressursbruk i studieprogrammene, v/ Jon Magnussen, MH
12.35-12.50 HFs bærekraftprosjekt, v/ Ståle Rønning, HF
12.50-13.05 ILUs system for normering og ressursbudsjettering, v/Torberg Falch, ILU
13.05-13.20 IPS arbeid med ressursstyring, v/ Ute Gabriel, IPS
13.20-14.00 Diskusjon
Deltagere:
- Marit Reitan
- Anne Kristine Børresen
- Tine Arntzen Hestbek
- Sara Brinch
- Ane Maritdatter Alterhaug
- Lise Trondsen Sagdahl
- Torberg Falch
- Jon Magnussen
- Ute Gabriel
- Geir Egil Dahle Øien
- Nils Rune Bodsberg
- Anne Marit Skancke
- Linda Fredriksen
- Ståle Rønning
- Henning Espenes
- Jo Esten Hafsmo
- Merete Molberg
- Marit Soini
- Liv Elin Sandnes
- Anne Borge Johannesen
- Gry Jordet Kibsgaard
- Einar Walstad
- Annette Ysland Ludvigsen
- Ivar Pettersen
Se video over der dekan Marit Reitan fra SU og dekan Anne Kristine Børresen fra HF forteller om prosjektet fremtidens HUMSAM-studier.