Forskersprinten 2022 – Program
Program
Program
Få besøk av en forsker i klasserommet
Tre ulike aktiviteter står klare for skolebesøk onsdag 21. september:
1. Fra bruker til skaper, hvordan kan du bidra til å utvikle smarte og bærekraftige byer?
Hvordan kan du bidra til å utvikle smarte og bærekraftige byer?" Elevene får teste "ByMaker", et spennende spill som er laget slik at man kan medvirke i utviklingen av eget nærmiljø på en grønnere og mer bærekraftig måte. Vi bringer nye opplevelser innen smart og bærekraftig utvikling til elevene, ved hjelp av digitale og spennende løsninger – designet av forskere og studenter ved NTNU. ByMaker er et nettbasert spill utviklet ved NTNU for å øke bevisstheten blant barn og unge om viktigheten av å balansere alle tre bærekraftspilarene: sosiale forhold, økonomi og miljøet i byutvikling.
Ved Coline Senior, Institutt for bygg- og miljøteknikk, NTNU
2. Krypto, som handler om kryptografi — hvordan kan vi bruke enkel matematikk til å skjule data?
Hva er krypto og hva brukes det til i dag? Hva kan det brukes til i fremtiden? Lær om kryptografi. Hvordan kan vi bruke enkel matematikk til å skjule data – og hvordan brukes dette på internett i dag?
Ved Bor de Kock, Institutt for informasjonssikkerhet og kommunikasjonsteknologi, NTNU
3. Fornybar elektrisk energi
Vi ønsker å vise hvordan elektrisk energi produseres fra fornybare energikilder, og hvordan fossile energibærere kan ersattes med elektrisk energi.
Ved Halsten Aastebøl, Institutt for elkraftteknikk
Tilbudet er gratis, men krever forhåndspåmelding!
Besøket vil vare i en skoletime (45 min) hvis ikke annet er avtalt.
Påmelding til Forskersprinten
Påmelding til Forskersprinten
Forskersprinten er en fin mulighet til å få en forsker på besøk som forteller om sin forskning og viser frem et forsøk eller aktivitet for elevene. Tilbudet er gratis men krever påmelding (bindende).
Påmeldingen åpner torsdag 1. september kl. 08.00. Kun ett besøk per skole. Først til mølla!
Påmeldingslenke vil bli lagt ut her.