Fagvalg - fag 2 lektor
Valg av undervisningsfag 2 for lektor
Valg av undervisningsfag 2 for lektor
Som lektorstudent innen humanistiske eller samfunnsvitenskapelige fag skal du velge undervisningsfag 2 mot slutten av det første studieåret på lektorprogrammet. Her kan du lese mer om de ulike undervisningsfagene.
Oversikten over fag 2 på denne nettsida gjelder for studenter som starter på studiene høsten 2024.
Valg av undervisningsfag 2
Når du skal velge undervisningsfag er det først og fremst viktig at du velger fag som passer best til dine interesser og egenskaper som person og i rollen som lærer og formidler. Kombinasjonen av fag som du velger vil også være med på å avgjøre hvor variert arbeidshverdagen din i skolen vil bli.
Som lektorstudent innen humanistiske eller samfunnsvitenskapelige fag, får du undervisningskompetanse i to fag gjennom studiet, særlig rettet mot 8.-13.trinn i skolen. Undervisningsfag 2 er normalt en emnesamling som tilsvarer ett års studier i et relevant skolefag, i tillegg kommer fagdidaktikk. Du velger undervisningsfag 2 mot slutten av det første studieåret på lektorprogrammet.
Du kan velge mellom ulike undervisningsfag 2, men legg merke til at hvert lektorprogram har utvalgte og anbefalte fagvalg, se hvilke under din studieprogramside:
- Lektorutdanning i geografi
- Lektorutdanning i historie
- Lektorutdanning i kroppsøving og idrettsfag
- Lektorutdanning i samfunnsfag
- Lektorutdanning i språkfag
I studieplanen for ditt lektorstudium kan du selv se hvordan din utdanningsplan vil se ut med de ulike retningsvalgene. Finn lenkene dit under hvert fag lengre nede på siden.
Er du lektorstudent i realfag har du valgt en fagkombinasjon fra første studieår. Andre studieår bestemmer du deg for hvilken av de to fagkombinasjonene dine du vil fordype deg i (fag 1). Senere skal du også velge fordypningsretning innen fag 1. Se lektor i realfags egne nettsider for mer informasjon: Lektorutdanning i realfag.
Under kan du lese mer om de ulike fagene som undervisningsfag 2 i skolen:
Under kan du lese mer om de ulike fagene som undervisningsfag 2 i skolen:
Generelt om faget
Gjennom en to tusen år lang historie har norsk kultur vært i dialog med andre nasjoners språk og kultur. Med nordisk som fag 2 studerer du derfor språk, litteratur og kultur i Norge og Norden både i et historisk og i et systematisk perspektiv. Temaer du vil få innblikk i er blant annet nordisk litteraturhistorie, grammatikk og pragmatikk, tekstanalyse, norsk språkhistorie og talemålsvariasjoner i Norge.
Hvordan er det å undervise i norsk?
I grunnskolen er du kvalifisert til å undervise i norsk fra 8.–10. årstrinn. I videregående skole er du kvalifisert til å undervise i norsk på alle studieretninger. Stillingsandelen i norsk kan variere fra skole til skole avhengig av antall skoleklasser og hvordan faget blir fordelt på de tre årene både i ungdomsskolen og i den videregående skolen.
Norsk er et allsidig undervisningsfag som omfatter mange disipliner innenfor språk og litteratur – og viktige ferdigheter knyttet til skriving, lesing og muntlig kommunikasjon. Norskfaget befinner seg i spenningsfeltet mellom det historiske og det samtidige, det nasjonale og det globale. Å se norsk språk, kultur og litteratur i et historisk og internasjonalt perspektiv kan gi elevene større forståelse for det samfunnet de er en del av.
Lektorprogram med mulighet for å velge nordisk som undervisningsfag 2:
I studieplanen for ditt lektorprogram kan du se hvordan din utdanningsplan vil se ut med nordisk som undervisningsfag 2. Her vil du få oversikt over emnene som inngår, og på hvilket semester de er plassert:
(Kull 2024)
- Lektor i Geografi – Nordisk som undervisningsfag 2
- Lektor i Historie – Nordisk som undervisningsfag 2
- Lektor i Kroppsøving og idrett – Nordisk som undervisningsfag 2
- Lektor i Samfunnsfag – Nordisk som undervisningsfag 2
- Lektor i Språkfag: Engelsk – Nordisk som undervisningsfag 2
- Lektor i Språkfag: Fransk – Nordisk som undervisningsfag 2
- Lektor i Språkfag: Tysk – Nordisk som undervisningsfag 2
Merk at ditt program kan ha anbefalinger for valg av fag 2, se ditt studieprograms nettsider.
Krav og forkunnskaper til nordisk som fag 2 for lektor
I nordisk er ferdighet i skriftlig bruk av nynorsk og bokmål en forutsetning, og det blir stilt like store krav til korrekt språkbruk i begge målformene. Du skal levere obligatoriske oppgaver og eksamen på både bokmål og nynorsk i løpet av studiet.
Kontakt
Veiledning ved Institutt for språk og litteratur: studieveiledning-isl@hf.ntnu.no
Generelt om faget
Engelsk er et verdensspråk og det mest brukte språket til interkulturell kommunikasjon. Engelsk består av emner innenfor både språk, litteratur og samfunnsforhold og kultur. Du lærer om engelskspråklig litteratur fra ulike perioder og sjangere, du får innblikk i kulturelle, politiske og historiske trekk i engelskspråklige samfunn og du lærer om det engelske språkets struktur og varianter av engelsk i ulike områder.
Alle studenter på engelsk, også de som har det som fag 2, får mulighet til å være med på en 2 ukers studietur til York i England på vårsemesteret.
Hvordan er det å undervise i engelsk?
I grunnskolen er du kvalifisert til å undervise i engelsk fra 8. årstrinn. I videregående skole er du kvalifisert til å undervise i fellesfaget engelsk, og i programfagene Engelsk 1 og Engelsk 2.
Engelskfaget skal gi elevene et grunnlag for å kommunisere med andre lokalt og globalt, uavhengig av kulturell og språklig bakgrunn. Faget skal forberede elevene på en utdanning og et samfunns- og arbeidsliv som stiller krav om engelskspråklig kompetanse i lesing, skriving og muntlig kommunikasjon.
Som lærer i engelsk på ungdomstrinnet får du mulighet til å undervise i læreplantema som omhandler språk, litteratur og kultur, men i tillegg hvilket som helst tema så lenge du jobber med utvikling av elevers språkferdigheter.
Som engelsklærer i videregående skole, både i fellesfaget og i programfagene, vil du undervise i mange av de samme temaene som du selv lærer om gjennom å ta engelsk som fag 2. På programfagene går man mer i dybden på temaene.
Lektorprogram med mulighet for å velge engelsk som undervisningsfag 2:
I studieplanen for ditt lektorprogram kan du se hvordan din utdanningsplan vil se ut med engelsk som undervisningsfag 2. Her vil du få oversikt over emnene som inngår, og på hvilket semester de er plassert:
(Kull 2024)
- Lektor i Geografi - Engelsk som undervisningsfag 2
- Lektor i Historie – Engelsk som undervisningsfag 2
- Lektor i Kroppsøving og idrett – Engelsk som undervisningsfag 2
- Lektor i Samfunnsfag – Engelsk som undervisningsfag 2
- Lektor i Språkfag: Nordisk – Engelsk som undervisningsfag 2
- Lektor i Språkfag: Fransk – Engelsk som undervisningsfag 2
- Lektor i Språkfag: Tysk – Engelsk som undervisningsfag 2
Merk at ditt program kan ha anbefalinger for valg av fag 2, se ditt studieprograms nettsider.
Krav og forkunnskaper til engelsk som fag 2 for lektor
Skal du ta engelsk som fag 2, forutsetter det at du har kunnskaper og ferdigheter tilsvarende høy måloppnåelse i engelsk som studieretningsfag på allmennfaglig studieretning i videregående skole. Undervisningen foregår på engelsk.
Kontakt
Institutt for språk og litteratur: studieveiledning-isl@hf.ntnu.no
Generelt om faget
Spansk er offisielt språk i 21 land og nær 500 millioner mennesker i verden har spansk som morsmål, noe som gjør spansk til et populært språk.
Spansk som fag 2 er delt i tre hovedområder: språk, litteratur og kulturkunnskap. Du får en grundig innføring i det spanske språkets struktur og oppbygning, med vekt på forskjeller mellom norsk og spansk. Du lærer om spanskspråklig litteratur, og får en oversikt over historie og kultur fra både Spania og Latin-Amerika. Du utvikler også dine muntlige og skriftlige ferdigheter i spansk.
Du får muligheten til å være med på studietur til Santiago de Compostela i Spania i vårsemesteret, hvor du får en god mulighet til å trene opp språkferdigheten og få innblikk i spansk kultur.
Hvordan er det å undervise i spansk?
Med spansk som fag 2 er du kvalifisert til å undervise i spansk på ungdomstrinnet og i videregående skole. Som lærer i spansk på ungdomsskolen får du mulighet til å introdusere språket til nybegynnere på nivå A1-A2. I videregående skole er spansk et programfag på studieforberedende utdanningsprogram. Her underviser du på nivå A1-B1.
Faget skal bidra til å fremme elevenes personlige utvikling og legge til rette for at de kan samhandle med spanskspråklige mennesker og kulturer. I en globalisert verden har vi behov for å kommunisere på flere språk, og faget kan bidra til å utvikle elevenes interkulturelle forståelse.
Stillingsandelen i spansk kan variere fra skole til skole, avhengig av gruppestørrelse og hvordan faget blir fordelt på de tre årene.
Lektorprogram med mulighet for å velge spansk som undervisningsfag 2:
I studieplanen for ditt lektorprogram kan du se hvordan din utdanningsplan vil se ut med spansk som undervisningsfag 2. Her vil du få oversikt over emnene som inngår, og på hvilket semester de er plassert:
(Kull 2024)
- Lektor i Geografi – Spansk som undervisningsfag 2
- Lektor i Historie – Spansk som undervisningsfag 2
- Lektor i Samfunnsfag – Spansk som undervisningsfag 2
- Lektor i Språkfag: Engelsk – Spansk som undervisningsfag 2
- Lektor i Språkfag: Nordisk – Spansk som undervisningsfag 2
Merk at ditt program kan ha anbefalinger for valg av fag 2, se ditt studieprograms nettsider.
Krav og forkunnskaper til spansk som fag 2 for lektor
Skal du ta spansk som fag 2, er det anbefalt at du har forkunnskaper i spansk tilsvarende nivå 2 i studiespesialiserende utdanningsprogram i videregående skole med et godt resultat, eller tilsvarende forkunnskaper. All undervisningen foregår på spansk.
Kontakt
Institutt for språk og litteratur: studieveiledning-isl@hf.ntnu.no
Generelt om faget
Kunnskaper i fremmedspråk er viktig i dagens samfunn. Tysk er det største språkfelleskapet i Europa, og tysk språk og kultur har en lang og fascinerende historie. Tysk som fag 2 omfatter tysk språk og tyskspråklig litteratur og kultur, og du utvikler gode ferdigheter i tysk, både muntlig og skriftlig.
I språkdelen lærer du mer om språkets system og oppbygging, med særlig fokus på grunnleggende forskjeller mellom norsk og tysk. I litteratur- og kulturemnene tar vi utgangspunkt i tyskspråklig litteratur og sakprosa som tolkes kritisk og settes inn i historiske sammenhenger.
Du lærer å analysere og formidle kunnskap, og du trenes i å bruke det tyske språket på et høyt nivå.
Du får også muligheten til å tilbringe 1 måned ved universitetet i Kiel i vårsemesteret, som gir deg en unik anledning til å bli bedre kjent med tysk kultur og å øke dine språkferdigheter ytterligere.
Hvordan er det å undervise i tysk?
Tysk er et spennende undervisningsfag med lang tradisjon i den norske skolen. Med tysk som fag 2 er du kvalifisert til å undervise i tysk på ungdomstrinnet og i videregående skole.
Som lærer i tysk på ungdomstrinnet får du mulighet til å introdusere språket til nybegynnere på nivå A1-A2. I videregående skole er tysk et programfag på studieforberedende utdanningsprogram. Her underviser du på nivå A1-B1.
Faget skal bidra til å fremme elevenes personlige utvikling og legge til rette for at de kan samhandle med tyskspråklige mennesker og kulturer. I en globalisert verden har vi behov for å kommunisere på flere språk, og faget kan bidra til å utvikle elevenes interkulturelle forståelse.
Stillingsandelen i tysk varierer mye fra skole til skole, avhengig av gruppestørrelser.
Lektorprogram med mulighet for å velge tysk som undervisningsfag 2:
I studieplanen for ditt lektorprogram kan du se hvordan din utdanningsplan vil se ut med tysk som undervisningsfag 2. Her vil du få oversikt over emnene som inngår, og på hvilket semester de er plassert:
(Kull 2024)
- Lektor i Geografi – Tysk som undervisningsfag 2
- Lektor i Historie – Tysk som undervisningsfag 2
- Lektor i Samfunnsfag – Tysk som undervisningsfag 2
- Lektor i Språkfag: Engelsk – Tysk som undervisningsfag 2
- Lektor i Språkfag: Nordisk – Tysk som undervisningsfag 2
Merk at ditt program kan ha anbefalinger for valg av fag 2, se ditt studieprograms nettsider.
Krav og forkunnskaper til tysk som fag 2 for lektor
Skal du ta tysk som fag 2, er det anbefalt at du har forkunnskaper i tysk tilsvarende nivå 2 i studiespesialiserende utdanningsprogram i videregående skole med et godt resultat, eller tilsvarende forkunnskaper. Alle undervisningen foregår på tysk.
Kontakt
Institutt for språk og litteratur: studieveiledning-isl@hf.ntnu.no
Generelt om faget
Fransk er et verdensspråk som får stadig økt betydning. Fransk er, sammen med engelsk, det eneste språket som blir snakket i alle de fem verdensdelene. Fransk er også språket som brukes mest i internasjonale organisasjoner, nest etter engelsk, og er det offisielle språket i FN og NATO. Fransk som fag 2 omfatter studier av fransk språk og franskspråklig litteratur og kultur. Forelesningene foregår på fransk, og du vil i løpet av året utvikle gode ferdigheter i bruken av moderne fransk.
Du får muligheten til å være med på studietur til Caen i Frankrike i vårsemesteret. Dette gir en god mulighet til å trene på språkferdighet og få et innblikk i fransk kultur og samfunn.
Hvordan er det å undervise i fransk?
Med fransk som fag 2 er du kvalifisert til å undervise i fransk fra 8. årstrinn. I videregående skole er du kvalifisert til å undervise i fellesfaget fransk og i programfaget fransk. Stillingsandelen i fransk kan variere fra skole til skole avhengig av antall skoleklasser og hvordan faget blir fordelt på de tre årene både i ungdomsskolen og i den videregående skolen.
Som lærer i fransk på både ungdomstrinnet og i videregående skole får du mulighet til å undervise i ulike tema som Frankrike og frankofoni, familie, skole, fritid, mat, kultur (bøker, filmer, sanger), interkulturell tematikk og mye mer.
Lektorprogram med mulighet for å velge fransk som undervisningsfag 2:
I studieplanen for ditt lektorprogram kan du se hvordan din utdanningsplan vil se ut med fransk som undervisningsfag 2. Her vil du få oversikt over emnene som inngår, og på hvilket semester de er plassert:
(Kull 2024)
- Lektor i Geografi – Fransk som undervisningsfag 2
- Lektor i Historie – Fransk som undervisningsfag 2
- Lektor i Samfunnsfag – Fransk som undervisningsfag 2
- Lektor i Språkfag: Engelsk – Fransk som undervisningsfag 2
- Lektor i Språkfag: Nordisk – Fransk som undervisningsfag 2
Merk at ditt program kan ha anbefalinger for valg av fag 2, se ditt studieprograms nettsider.
Krav og forkunnskaper til fransk som fag 2 for lektor
Skal du ta fransk som fag 2, er det anbefalt at du har forkunnskaper i fransk tilsvarende nivå 2 i studiespesialiserende utdanningsprogram i videregående skole med et godt resultat, eller tilsvarende forkunnskaper. Alle undervisningen foregår på fransk.
Kontakt
Institutt for språk og litteratur: studieveiledning-isl@hf.ntnu.no
Generelt om faget
Religionsvitenskap er et systematisk studium av hva mennesker gjør og tror i forbindelse med religion og livssyn. Velger du religionsvitenskap som undervisningsfag 2 får du en dypere forståelse for hva religionene har å si for ulike kulturer og samfunn, og hvordan religion har bidratt til å forme kulturer og samfunn - og omvendt.
Studiet i religionsvitenskap gir deg (1) introduksjon til teorier og metoder for å studere religion, (2) forståelse for religioner som komplekse, sammensatte størrelser avhengige av tid, sted, samfunn, språk, politikk, filosofi, vitenskap, kunst, etc., og (3) en dypere forståelse av menneskehetens mangfoldige religiøse idé- og praksissystem i fortid og nåtid, så vel som kulturmøter og nyorienteringer.
Hvordan er det å undervise i KRLE/RE?
Med Religionsvitenskap som fag 2 er du kvalifisert til å undervise i Kristendom, religions, livssyn og etikk (KRLE) i grunnskolen, og til å undervise i fellesfaget religion og etikk (RE) i videregående skole. Stillingsandelen i KRLE/RE kan variere fra skole til skole avhengig av antall skoleklasser og hvordan faget blir fordelt på de tre årene både i ungdomsskolen og i den videregående skolen.
Som lærer i KRLE på ungdomstrinnet skal du sammen med elevene utforske religioner og livssyn; hvordan de endres gjennom historien, hvordan de kommer til uttrykk i populærkultur og andre kilder. Du får utfordre elevene til å reflektere over etiske og eksistensielle tema, og gi dem øvelse i å håndtere uenighet.
I videregående skole er religion og etikk (RE) et fellesfag på studieforberedende utdanningsprogram. Religion og etikk er et sentralt fag for å hjelpe elevene med å forstå seg selv, andre og verden rundt seg. Gjennom arbeidet med et bredt utvalg av religioner og livssyn skal elevene utvikle kunnskaper, ferdigheter og holdninger som gjør dem i stand til å håndtere mangfold i hverdags-, samfunns- og arbeidslivet.
Lektorprogram med mulighet for å velge religionsvitenskap som undervisningsfag 2:
I studieplanen for ditt lektorprogram kan du se hvordan din utdanningsplan vil se ut med religionsvitenskap som undervisningsfag 2. Her vil du få oversikt over emnene som inngår, og på hvilket semester de er plassert:
(Kull 2024)
- Lektor i Geografi – Religionsvitenskap/Religion og etikk som undervisningsfag 2
- Lektor i Historie – Religionsvitenskap/religion og etikk som undervisningsfag 2
- Lektor i Samfunnsfag – Religionsvitenskap/Religion og etikk som undervisningsfag 2
- Lektor i Språkfag: Engelsk – Religionsvitenskap/Religion og etikk som undervisningsfag 2
- Lektor i Språkfag: Nordisk – Religionsvitenskap/Religion og etikk som undervisningsfag 2
Merk at ditt program kan ha anbefalinger for valg av fag 2, se ditt studieprograms nettsider.
Kontakt
Ta kontakt med studieveileder på studieveiledning-ifr@hf.ntnu.no
Generelt om faget
Å studere historie er å forstå hvordan verden er blitt som den er, og hvordan ulike sider av samfunnet vårt henger sammen. Historie er et sentralt fag for kultur- og samfunnsforståelse, danning og identitetsutvikling. Kunnskap om hvordan livet har variert i ulike tider og i forskjellige samfunn, gjør det lettere å forstå vår tid. Studiet er sammensatt av emner som gir deg oversikt over den generelle historiske utviklingen, samt over norsk historie i et internasjonalt perspektiv.
Hvordan er det å undervise i historie?
Historie er et sentralt fag i skolen i dag. Med historie som fag 2 er du kvalifisert til å undervise i samfunnsfag fra 8.-10. års trinn i grunnskolen. I videregående skole er du kvalifisert til å undervise i fellesfaget historie og programfaget historie og filosofi.
Stillingsandelen i historie kan variere fra skole til skole avhengig av antall skoleklasser og hvordan faget blir fordelt på de tre årene både i ungdomsskolen og i den videregående skolen.
Historiefaget skal bidra til at elevene forstår seg selv og samfunnet, og at strukturer, verdier og holdninger i samtiden har røtter i fortiden. Gjennom faget skal elevene utvikle innsikt i sentrale historiske hendelser og sammenhenger og menneskers handlingsrom i fortiden. Erkjennelse av at verden har vært annerledes, og at samtiden og framtiden kan bli en annen, er viktige forutsetninger for aktiv samfunnsdeltakelse.
Lektorprogram med mulighet for å velge historie som undervisningsfag 2:
I studieplanen for ditt lektorprogram kan du se hvordan din utdanningsplan vil se ut med historie som undervisningsfag 2. Her vil du få oversikt over emnene som inngår, og på hvilket semester de er plassert:
(Kull 2024)
- Lektor i Kroppsøving og idrett – Historie som undervisningsfag 2
- Lektor i Språkfag: Engelsk – Historie som undervisningsfag 2
- Lektor i Språkfag: Nordisk – Historie som undervisningsfag 2
- Lektor i Språkfag: Tysk – Historie som undervisningsfag 2
- Lektor i Språkfag: Fransk – Historie som undervisningsfag 2
Det er også mulig å velge historie som undervisningsfag 2 for lektor i geografi og for lektor i samfunnsfag, men dette anbefales i utgangspunktet ikke ettersom geografi og samfunnsfag gir deg undervisningskompetanse for hele samfunnsfaget i ungdomsskolen. Merk at det er forskjeller mellom undervisning av fagene i u.skole og i vgs.
Merk at ditt program kan ha anbefalinger for valg av fag 2, se gjerne ditt studieprograms nettsider.
Kontakt
Veiledning ved Institutt for historiske og klassiske studier og Institutt for moderne samfunnshistorie:
Ta kontakt med studieveileder på studieveiledning-ihs@hf.ntnu.no
Generelt om faget
Skal du ha samfunnsfag som fag 2, velger du emnesamling i statsvitenskap eller i sosiologi.
Ved å studere statsvitenskap får du kunnskap om hvordan politikk skapes, og hvilke konsekvenser den får. Studiet av konflikt og samarbeid i verdenssamfunnet står også sentralt. Studiet gir en bred innføring i politisk teori og atferd, offentlig politikk og administrasjon, internasjonal og komparativ politikk og samfunnsvitenskapelig forskningsmetode.
Ved å studere sosiologi får du en bred innføring i sosiologi og samfunnsvitenskapelige metoder. Du lærer om hvordan vi mennesker påvirker hverandre og hvordan vi som individer både former og formes av de fellesskapene og samfunnsendringene vi er en del av. Tema i faget er blant annet sosial ulikhet, makt, kjønn, velferdsstaten, organisasjoner og kommunikasjon.
Både fordypning i sosiologi og fordypning i statsvitenskap gir deg mulighet til å undervise i samfunnsfag.
Hvordan er det å undervise i samfunnsfag?
Samfunnsfag/kunnskap er et sentralt og viktig fag i skolen for at elevene skal kunne utvikle seg som engasjerte og kritisk tenkende deltakere i samfunnet. På 8.-10 trinn i ungdomsskolen kan du undervise i samfunnsfag med sosiologi/statsvitenskap som undervisningsfag 2. I videregående er samfunnskunnskap er et fellesfag som undervises i alle utdanningsprogram. Du kan også undervise i programfagene politikk og menneskerettigheter, sosiologi og sosialantropologi og sosialkunnskap i videregående skole.
I faget skal elevene få drøfte og reflektere i felleskap og vise respekt for meningsmangfoldet. Samfunnsfaget skal bidra til å styrke elevenes forståelse av samfunnet de lever i, og hvordan samfunnet former oss mennesker. Som samfunnsfagslærer er det derfor viktig at du er engasjert og at du er i stand til å sette deg inn i ulike dagsaktuelle temaer og å formidle det videre til elevenes nivå. Det å kunne fasilitere diskusjoner og å kunne benytte alternative og aktive undervisningsformer er også nyttig i undervisningen av faget.
Lektorprogram med mulighet for å velge samfunnsfag som undervisningsfag 2:
I studieplanen for ditt lektorprogram kan du se hvordan din utdanningsplan vil se ut med samfunnsfag (sosiologi/statsvitenskap) som undervisningsfag 2. Her vil du få oversikt over emnene som inngår, og på hvilket semester de er plassert:
(Kull 2024)
Sosiologi:
- Lektor i Historie – Sosiologi (Samfunnsfag) som undervisningsfag 2
- Lektor i Kroppsøving og idrett – Sosiologi (Samfunnsfag) som undervisningsfag 2
- Lektor i Språkfag: Engelsk – Sosiologi (Samfunnsfag) som undervisningsfag 2
- Lektor i Språkfag: Nordisk – Sosiologi (Samfunnsfag) som undervisningsfag 2
- Lektor i Språkfag: Tysk – Sosiologi (Samfunnsfag) som undervisningsfag 2
- Lektor i Språkfag: Fransk – Sosiologi (Samfunnsfag) som undervisningsfag 2
Statsvitenskap:
- Lektor i Historie – Statsvitenskap (Samfunnsfag) som undervisningsfag 2
- Lektor i Kroppsøving og idrett – Statsvitenskap (Samfunnsfag) som undervisningsfag 2
- Lektor i Språkfag: Engelsk – Statsvitenskap (Samfunnsfag) som undervisningsfag 2
- Lektor i Språkfag: Nordisk – Statsvitenskap (Samfunnsfag) som undervisningsfag 2
- Lektor i Språkfag: Tysk – Statsvitenskap (Samfunnsfag) som undervisningsfag 2
- Lektor i Språkfag: Fransk – Statsvitenskap (Samfunnsfag) som undervisningsfag 2
Det er også mulig å velge samfunnsfag (sosiologi/statsvitenskap) som undervisningsfag 2 for lektor i geografi, men dette anbefales i utgangspunktet ikke ettersom geografi gir deg undervisningskompetanse for hele samfunnsfaget i skolen. Merk at det er forskjeller mellom undervisning av fagene i u.skole og i vgs.
Merk at ditt program kan ha anbefalinger for valg av fag 2, se ditt studieprograms nettsider.
Kontakt
Bestill time for studieveiledning ved Institutt for sosiologi og statsvitenskap her.
Generelt om faget
Geografi fokuserer på forholdet mellom mennesker og naturmiljøet, og er svært godt egnet for å forstå noen av vår tids viktigste utfordringer og muligheter, f.eks. knyttet til urbanisering, omstilling, migrasjon, miljøtrusler og effekter av klimaendringer. Kunnskap om planlegging og forvaltning, og ulike utviklingsprosesser i samfunnet er sentralt for å håndtere disse utfordringene.
Geografi er et empirinært fag hvor feltarbeid står sterkt, og det inngår feltkurs og ekskursjoner i flere av emnene. Geografi som fag 2 krever ingen forkunnskapskrav.
Hvordan er det å undervise i geografi?
Geografi er et spennende undervisningsfag. I grunnskolen kvalifiserer du til å undervise i samfunnsfag fra 8.-10. årstrinn. I videregående skole er du kvalifisert til å undervise i fellesfaget geografi. Videre kvalifiserer utdanningen til å undervise i programfagene samfunnsgeografi, Geofag 1, Geofag 2 og Geofag X.
Én klasse i samfunnsfag på ungdomstrinnet utgjør normalt ca 25 % stilling, men dette kan variere mye fra skole til skole, avhengig av klassestørrelse og hvordan samfunnsfag blir fordelt på de tre årene. Én klasse i geografi på videregående skole utgjør ca 10% stilling. Programfagene utgjør ca 27 % stilling pr. klasse.
Som lærer i samfunnsfag på ungdomstrinnet får du mulighet til å undervise i geografiske tema som ressurser og bærekraft, i tillegg til emner innen samfunnskunnskap og historie.
I videregående skole er geografi et fellesfag på studieforberedende utdanningsprogram. I dette faget vil du undervise i de fleste temaene som fag 2 i geografi omhandler. I programfagene går en mer i dybden på de samme temaene.
Se video: Lektorutdanning i geografi (MLGEOG)
Lektorprogram med mulighet for å velge geografi som undervisningsfag 2:
I studieplanen for ditt lektorprogram kan du selv se hvordan din utdanningsplan vil se ut med geografi som undervisningsfag 2. Her vil du også få oversikt over emnene som inngår, og på hvilket semester de er plassert:
(Kull 2024)
- Lektor i Samfunnsfag - Geografi som undervisningsfag 2
- Lektor i Historie - Geografi som undervisningsfag 2
- Lektor i Kroppsøving og idrett - Geografi som undervisningsfag 2
- Lektor i Språkfag: Engelsk – Geografi som undervisningsfag 2
- Lektor i Språkfag: Nordisk – Geografi som undervisningsfag 2
- Lektor i Språkfag: Fransk – Geografi som undervisningsfag 2
- Lektor i Språkfag: Tysk – Geografi som undervisningsfag 2
Det er mulig å velge geografi som undervisningsfag 2 for lektor i samfunnsfag, men dette anbefales i utgangspunktet ikke ettersom samfunnsfag gir deg undervisningskompetanse for hele samfunnsfaget i skolen. Merk at det er forskjeller mellom undervisning av fagene i u.skole og i vgs.
Merk at ditt program kan ha anbefalinger for valg av fag 2, se ditt studieprograms nettsider.
Kontakt
Veiledning ved Institutt for geografi: kontakt@ige.ntnu.no
Generelt om faget
Med kroppsøving og idrett som undervisningsfag 2 kombineres teori og praktiske øvelser som skal gi kunnskap, kompetanse og forståelse for kroppsøving/idrettsfag i skolen. Du får kunnskap om – og arbeider med - dagsaktuelle utfordringer i idrettsfeltet, både i et individ-, miljø- og systemperspektiv. Du lærer om hvordan sosial ulikhet og ulike forutsetninger gir ulike konsekvenser for deltakelse i idretten, og du får innsikt i barn og ungdoms utvikling, selvoppfatning og motivasjon i kroppsøving og idrett. Du lærer også idrettspsykologi, treningslære, utøvelse av lærer/trenerrollen, gruppedynamikk og sentrale læringsteorier som kan relateres til kroppsøving/idrettsfag og barne- og ungdomsidretten.
Hvordan er det å undervise i faget?
Kroppsøving som skolefag har en lang tradisjon i norsk skole, og er det eneste av de praktiske og estetiske fagene som elevene møter gjennom hele det 13-årige skoleløpet. Med fordypning i kroppsøving og idrett kan du undervise i kroppsøving på ungdomsskolen og i fellesfaget kroppsøving videregående skole. Dette faget undervises i alle utdanningsprogram i videregående skole. Du kan også undervise i programfagene innen utdanningsprogrammet idrettsfag.
Kroppsøving er et sentralt fag for å stimulere og motivere livslang bevegelsesglede og til en fysisk aktiv livsstil ut fra elevenes egne forutsetninger, også etter endt skolegang. Lek, friluftsliv, dans, svømming, idrettsaktiviteter og andre bevegelsesaktiviteter er en del av kroppsøvingsfaget i skolen, og faget ivaretar tradisjonelle bevegelsesaktiviteter samtidig som det gir rom for kreativ utforsking i alternative bevegelsesformer. Kroppsøving fremmer også kritisk tenkning rundt kroppsideal, identitet og selvbilde og gir et viktig grunnlag for elevenes forhold til læring, sansing og skapning med kroppen sin.
Lektorprogram med mulighet for å velge kroppsøving og idrett som undervisningsfag 2:
I studieplanen for ditt lektorprogram kan du se hvordan din utdanningsplan vil se ut med kroppsøving og idrett som undervisningsfag 2. Her vil du få oversikt over emnene som inngår, og på hvilket semester de er plassert:
(Kull 2024)
- Lektor i Geografi – Kroppsøving og idrett som undervisningsfag 2
- Lektor i Historie – Kroppsøving og idrett som undervisningsfag 2
- Lektor i Samfunnsfag – Kroppsøving og idrett som undervisningsfag 2
- Lektor i Språkfag: Engelsk – Kroppsøving og idrett som undervisningsfag 2
- Lektor i Språkfag: Nordisk – Kroppsøving og idrett som undervisningsfag 2
Merk at ditt program kan ha anbefalinger for valg av fag 2, se gjerne ditt studieprograms nettsider.
Krav og forkunnskaper til kroppsøving og idrett som fag 2 for lektor
Begrenset antall plasser: Det er satt av 10 plasser i kroppsøving og idrett for lektorstudenter, noe som betyr at det er et begrensa antall plasser tilgjengelig. Hvis du ønsker idrett som fag 2, må du sette opp kroppsøving og idrett som førsteprioritet i utdanningsplanen din i Studentweb innen 1.juni.
Dersom det blir flere søkere enn det er plasser, vil søkerne bli rangert etter § 21 i NTNUs opptakskforskrift. I løpet av juni vil søkerne få svar på om de får plass, eller om de får sitt 2. valg.
Kontakt
Bestill time for studieveiledning ved Institutt for sosiologi og statsvitenskap her.
Krav og forkunnskaper til matematikk som fag 2 for lektor
Hvis du velger å ta matematikk som fag 2, forutsettes det at du har samme forkunnskaper fra videregående skole som for opptak til årsstudiet i matematikk via Samordna opptak. Matematikk som fag er omfattende, og det er viktig at du har solide forkunnskaper innen faget for å velge det som undervisningsfag.
Generelt om faget
Velger du matematikk som undervisningsfag 2 får du kunnskaper i matematisk analyse, lineær algebra, tallteori og statistikk. I tillegg får du innsikt i matematisk argumentasjon og bevisføring. Du lærer deg å forstå enkle matematiske, statistiske metoder og modeller som brukes til å løse problemer og forstå matematiske argumenter. Du blir også i stand til å forstå noe av rollen matematikken har i samfunnet.
Hvordan er det å undervise i faget?
Matematikk er et sentralt fag for å kunne forstå mønstre og sammenhenger i samfunnet og naturen gjennom modellering og anvendelser. Matematikk som skolefag kan være både spennende og krevende for mange elever, og gode lærere og læringsaktiviteter har mye å si for å gi elevene både grunnleggende og dypere forståelse, evne til kritisk tenkning og til kreativitet for å kunne løse matematiske utfordringer. Som matematikklærer skal du legge til rette for elevmedvirkning, stimulere til lærelyst ved at elevene får utforske matematikk og å løse matematiske problemer gjennom å bruke ulike strategier, være kreative, resonnere og reflektere.
Lektorprogram med mulighet for å velge matematikk som undervisningsfag 2:
I studieplanen for ditt lektorprogram kan du se hvordan din utdanningsplan vil se ut med matematikk som undervisningsfag 2. Her vil du få oversikt over emnene som inngår, og på hvilket semester de er plassert:
(Kull 2024)
- Lektor i Geografi – Matematikk som undervisningsfag 2
- Lektor i Historie – Matematikk som undervisningsfag 2
- Lektor i Kroppsøving og Idrett – Matematikk som undervisningsfag 2
- Lektor i Samfunnsfag – Matematikk som undervisningsfag 2
- Lektor i Språkfag: Engelsk – Matematikk som undervisningsfag 2
- Lektor i Språkfag: Nordisk – Matematikk som undervisningsfag 2
- Lektor i Språkfag: Tysk – Matematikk som undervisningsfag 2
- Lektor i Språkfag: Fransk – Matematikk som undervisningsfag 2
Merk at ditt program kan ha anbefalinger for valg av fag 2, se ditt studieprograms nettsider.
Kontakt
Studieveileder for Anette Sagmo for veiledning - anette.sagmo@ntnu.no
Generelt om faget
Biologi er studiet av livet på jorda, fra den minste celle til hele økosystemer. De mest sentrale disiplinene innen biologi er økologi, botanikk og zoologi. Biologistudiet tar utgangspunkt i samspillet mellom artene og naturmiljøet, og tar sikte på å bygge en forståelse for sammenhenger, mekanismer og endringsprosesser i naturen. Det gis også en solid innføring i å kunne beskrive og systematisere de artene som man finner i naturen. I studiet i møter du biologi i teori og praksis, med stor vekt på felt- og laboratorie- undervisning.
Hvordan er det å undervise i biologi?
Tar du biologi som undervisningsfag 2 kan du undervise i naturfag på ungdomsskolen og i det første året på videregående. I Vg2 og Vg3 kan du undervise i programfagene biologi 1 og biologi 2. Faget er både teoretisk og praktisk, og både feltarbeid og labarbeid gir grunnlag for spennende læringsstrategier i faget.
Biologifaget skal bidra til at elevene forstår sammenhenger i naturen, og gi dem kunnskap om sammenhenger mellom helse og livsstil. I dag er naturen utsatt for store utfordringer og endringer, og biologi skal bidra til at elevene får forståelse av hvordan det komplekse samspillet mellom mennesker og naturen fungerer, og hvordan menneskelig aktivitet påvirker natur og miljø.
Krav og forkunnskaper til biologi
For å ta biologi som undervisningsfag 2, må du ha samme forkunnskaper fra videregående skole som for opptak til bachelor i biologi via Samordna opptak. Det anbefales det at du har biologi 1 og 2 fra videregående skole, eller at du selv setter deg inn i dette pensumet.
Vanligvis er undervisningsfag 2 på totalt 60 sp. For deg som velger biologi som fag 2 er det viktig å være klar over at den totale belastningen er på 67,5 sp på grunn av forkunnskapskrav:
- Bestått laboratoriekurs i TKJE1006 – Generell kjemi (7,5 sp), eller tilsvarende, er et forkunnskapskrav i biologifaget BI1001 som går på våren andre studieår. TKJE1006 inngår ikke emnesamlingen i biologi, kommer ikke med på vitnemålet og må evt tas i tillegg til andre fag på høsten andre studieår.
- BI1001 og BI1002 er adgangsbegrenset. Det betyr at du må melde deg opp via Studentweb til emner innen 1. juni for høst-emner, og 1. desember for vår-emner. Merk at det kan endres fra år til år hvilke emner som er adgangsbegrenset.
- Det anbefales også forkurs i kjemi før studiestart andre studieår, i begynnelsen av august. Påmelding til forkurs i kjemi finner du på NTNU sine nettsider.
- I tillegg til laboratoriekurs må du bestå HMS-kurset HMS0001 (0 sp) i samme semester som du tar TKJE1006.
Lektorprogram med mulighet for å velge biologi som undervisningsfag 2:
I studieplanen for ditt lektorprogram kan du se hvordan din utdanningsplan vil se ut med biologi som undervisningsfag 2. Her vil du få oversikt over emnene som inngår, og på hvilket semester de er plassert:
(Kull 2024)
Merk at ditt program kan ha anbefalinger for valg av fag 2, se ditt studieprograms nettsider.
Kontakt
Ta kontakt med Ann-Kristin Strømseng for veiledning innen biologi - ann.k.stromseng@ntnu.no
Lektorutdanningen - Valg av undervisningsfag 2
Fag, pensum og veiledning
Valg av fag 2 gjøres via utdanningsplanen i Studentweb innen 1. juni i 2. semester (våren).
Enkelte av fagene har et begrenset antall plasser hvor det er satt av kvoter for lektorstudenter. Rangering for opptak til adgangsbegrensede fag/emner gjøres etter NTNUs rangeringsregler fastsatt i NTNUs opptaksforskrift.
Enkelte fag i skolen har mer undervisning enn andre (som norsk, matematikk og engelsk), og det er forskjeller mellom ungdomsskolen og videregående, både med tanke på faglig innhold og faglig størrelse.
Når du gjør ditt valg om undervisningsfag, er det også viktig å huske at skolene har ulike kompetansebehov både ut fra hvor de ligger i landet, og ut fra størrelsen på skolen. Det kan derfor være vanskelig å si noe om hvor stor stillingsandel de enkelte fagene vil gi deg i skolen, ettersom dette kan variere mye fra skole til skole, avhengig av antall skoleklasser og hvordan faget blir fordelt på de tre årene (u.skole og vgs).
På utdanningsdirektoratets nettsider kan du søke opp læreplanene i de ulike fagene og se timetallene for faget i skolen. Du kan også se på vilbli.no for å få oversikt over utdanningsprogrammene og fagene som inngår der i videregående skole.
Faglærer i hvert emne opplyser som oftest om pensum under første forelesning.
Du kan også finne oversikt over pensum/kursmateriell i hvert emne på
- Nettsiden til emnet (se oversikten i studieplanen for å finne hvert emne)
- Leganto (søk opp emnekodene)
- Akademika (søk opp emnekodene)
- Blackboard (når du er oppmeldt)
Merk at det kan bli endringer i pensum før studiestart.
Ønsker du veiledning for å hjelpe deg med å bestemme deg for hvilket fag du skal velge som fag 2 kan du både ta kontakt med studieveilederen ved ditt lektorprogram, og med studieveileder som har ansvar for faget du vil vite mer om.
Se kontaktinfo på ditt lektorprograms nettsider og under hvert fag på denne siden.
Det er også mulig å kontakte Institutt for lærerutdanning om du ønsker mer info om fagdidaktikken eller praksis i fagene: studier@ilu.ntnu.no