Pilotprosjekter - Forskning og utvikling - Campusutvikling
Pilotprosjekter gir ny kunnskap til NTNUs campusutvikling
Pilotprosjekter gir ny kunnskap til NTNUs campusutvikling
Testing i småskala gjennom pilotprosjekter hos fagmiljøene gir erfaringer og kunnskap som kan brukes inn i NTNUs bygge- og utviklingsprosjekter. 22. juni åpnet Fleksilab, som utforsker sambruk og deling av laboratorier ved Institutt for psykologi. Pilotprosjektet har vært sentralt i utviklingen av en metodikk for piloter ved NTNU.
Skrevet av Silje Grytli Tveten
NTNU skal planlegge en fremtidsrettet, samlet campus som kan bli en foregangsmodell for andre offentlige utbygginger i Norge. Ved NTNU har vi gode forutsetninger fordi kunnskap fra våre fremragende forskningsmiljø på aktuelle områder kan anvendes inn i utviklingen av campus. Dette skjer best gjennom brukerinvolvering, nyskapende planprosesser og systematisk innhenting av kunnskap fra eksperimentering, piloter og følgeforskning. Slikt forsknings- og utviklingsarbeid skal bidra til at nye arealene blir hensiktsmessige for NTNUs ansatte og studenter.
Pilotprosjekter skal gi ny kunnskap, gjennom testing i småskala. Vi er avhengige av å få kunnskapen og erfaringene fra pilotene inn i de store bygge- og utviklingsprosjektene. Derfor er et grundig dokumentasjons- og evalueringsarbeid sentralt i gjennomføringen av pilotprosjekter.
Fleksilab - pilotprosjekt i sambruk av laboratorier
Ved Institutt for psykologi er det satt i gang en pilot om sambruk og deling av et laboratorium for forskning og undervisning. Gjennom tett brukerinvolvering med fremtidige brukere har laben blitt utviklet og bygget. Nå vil Instituttet bruke laben for å undersøke muligheter for å gjennomføre ulike eksperimenter i samme lokale og dele på areal og utstyr som normalt sett er forbeholdt én eller noen få brukere.
I tillegg til å gi viktig kunnskap til NTNUs campusutvikling i sin helhet, vil erfaringer fra piloten brukes for å sikre gode vilkår for forskning og undervisning i det fremtidige Senter for pyskisk helse på Øya.
Pilotprosjekt på læringsareal ved Tungasletta
Ved Institutt for sosialt arbeid (ISA) på Tungasletta er et annet pilotprosjekt gjennomført på temaet læringsareal. I pilotprosjektet testes det hvordan undervisning av store grupper studenter, med varierte undervisningsmetoder, kan gjennomføres i mindre arealer ved bruk av organisatoriske, fysiske, pedagogiske og tekniske hjelpemidler.
Instituttet skal inn i Helgasetr, som er under bygging på Øya og erfaringene som hentes ut fra prosjektet vil være viktig som forberedelse til flyttingen, så vel som øvrig campusutvikling.
Mal for pilotprosjekter
Allerede igangsatte piloter har i samarbeid med NTNU Campusutvikling laget en mal som viser prosessene i et pilotprosjekt for NTNU Campusutvikling. Malen har som formål å være et veiledende verktøy for fagmiljøer som ønsker å sette i gang et pilotprosjekt.
Kort oppsummert følger pilotprosjekter i NTNUs campusutvikling samme forløp som i et større prosjekt, gjennom fasene visjon, definere, designe, bygge og bruke. I de blå boksene under er det beskrevet kort hva som skjer i de ulike fasene.
I gjennomføring av pilotprosjekter jobbes det parallelt med fire overordnede tema: organisasjonsutvikling, brukerinvolvering, evaluering og prosjektstyring og ledelse. Innenfor hvert tema er det problemstillinger som må besvares i utviklingen.
Virker arbeidet å kunne følge disse fasene med de oppsatte tema og punkter, kan arbeidet karakteriseres som et pilotprosjekt. Dette må avklares helt i forkant av arbeidet.
Vil du forske for NTNUs nye campus?
Vil du forske for NTNUs nye campus?
Alle fagmiljøer ved NTNU som ønsker å forske på tema relevante for campusutviklingen oppfordres til å ta kontakt.
Aktuelle tema kan være: endringsledelse og organisasjonsutvikling, nye læringsformer og arbeidspraksis, miljø, sirkulær økonomi og digitalisering med mere.
Har du et tema du vil forske på?
Ta kontakt med oss.