NTNU skal bygge laeringsareal for moderne pedagogikk
NTNU skal bygge læringsareal for moderne pedagogikk
NTNU skal bygge læringsareal for moderne pedagogikk
NTNU har et stort behov for både flere, bedre, oppdaterte og mer varierte læringsarealer. I utformingen av nye læringsarealer, skal fokuset ligge på læring der studenten står i sentrum. Arealene skal være fleksible og utformes slik at de legger til rette for varierte og aktive lærings- og undervisningsformer.
Skrevet av: Janne S. Almhjell
Det er et uttalt mål for NTNU å øke omfanget av varierte og aktive lærings- og undervisningsformer. Det et strategisk mål å etablere læringsarealer baserte på forskning og erfaringer, samt prioritere innovative og utforskende læringsprosesser med høy internasjonal kvalitet, bygget på forskningsbasert kunnskap om læring. For å imøtekomme behovet må læringsarealer utvikles for å legge til rette for dette både på kort og lang sikt.
Hva har vi, og hva får vi?
Det er satt i gang et arbeid som ser på dagens belastning i læringsarealene, og en simulering av om dagens undervisning kan gå opp i skissert fordeling i de arealene vi har og får. Dette vil også kunne gi oss en viss oversikt over hvordan arealene brukes, sett opp mot den undervisningen som skal foregå. Det vil videre være viktig at det planlegges for tenkt undervisningsform i riktig læringsareal, slik at vi får utnyttet den kapasiteten vi har.
Det er fortsatt mulig å gjøre endringer
Så lenge prosjektet er i planleggingsfasen, vil det være rom for justeringer. Hvis det viser seg at det er behov for å endre på fordelingen av, og størrelsen på arealer, har vi et handlingsrom for endring. Resultatet av simulering og kartlegging av det totale behovet vil være retningsgivende og førende for hva vi til slutt skal bygge. En simulering vil være klar i løpet av januar, og læringsareal planlegges mer i detalj når dette er vurdert. Oversikten omfatter både Dragvoll, Gløshaugen, Øya og Kalvskinnet.
Det er byggene som skal tilpasses
Det er ikke undervisningen som skal tilpasses byggene, men byggene som skal tilpasses undervisningen. Dagens læringsarealer setter noen begrensninger for undervisningsform. På Gløshaugen er det for eksempel mangel på store flate, fleksible læringsareal. På NTNU jobbes det kontinuerlig for å få til en god fordeling av ulike typer læringsareal slik at faglæreres samlede pedagogiske behov kan imøtekommes.
Verdifull erfaring med innovative læringsarealer
Ombygging av auditoriet R2 i Realfagsbygget, etablering av Fagland og Sandkassa på Dragvoll, Smia i Sentralbygg 2 på Gløshaugen, og VR-lab på Dragvoll og Øya, er eksempler på hvordan arealer stadig tilpasses for å legge til rette for nye lærings- og undervisningsformer og skape gode sosiale og faglige møteplasser.
Disse arealene er eksempler på innovative læringsarealer som er utviklet for å løfte kvalitet og trivsel i undervisning og læring. Opplevelsene fra undervisere og studenter som har benyttet disse arealene er positive, og tilbakemeldingene beskriver blant annet at det endrer dynamikken i undervisningen, gir flere muligheter for variert undervisning, økt interaksjon mellom underviser og student, i tillegg til at det er enkelt å gå fra en forelesningssituasjon over til gruppearbeid i samme rom. I tillegg brukes arealene som studentarbeidsplasser utenom undervisning. Les noen av undervisernes brukeropplevelser her.