Helgasetr ble prosjektoppgave
Helgasetr ble prosjektoppgave
Helgasetr ble prosjektoppgave
Gjennom denne høsten har 40-50 studenter ved Institutt for bygg- og miljøteknikk jobbet med en prosjektoppgave om Helgasetr. Tilbakemeldingen fra studentene er at det er både spennende og lærerikt å få jobbe med reelle byggeprosjekter.
Skrevet av: Janne S. Almhjell
Befaring, dokumentasjon og presentasjon
Introduksjonen til prosjektoppgaven de har jobbet med gjennom høsten startet med befaring på byggeplassen i september med påfølgende presentasjon fra entreprenør Backe og Multiconsult. Underlag og dokumentasjon studentene fikk tilgang til, var blant annet kravspesifikasjoner som ligger til grunn i kontrakten med entreprenør, ulike leveranse per fag, digitale filer, reguleringsbestemmelser og kart, samt annen relevant dokumentasjon i forbindelse med byggesak.
Studentenes oppgave var å gjøre bygningsfysiske vurderinger, velge materialer og produkter og lage nye detaljeringer for et nytt og komplekst byggeprosjekt /universitetsbygg.
Viktig med reelle prosjekter
Bozena Hrynyszyn, førsteamanuensis ved Fakultet for ingeniørvitenskap og Institutt for bygg- og miljøteknikk, og emneansvarlig, understreker at det er særdeles viktig å kunne bruke reelle byggeprosjekter i undervisningen.
- Helgasetr er et spennende prosjekt, som studentene er så heldige å få anledning til å følge i en reell byggefase. Studentenes tilbakemeldinger er også at det gir en ekstra dimensjon å se bygget med egne øyne, og ikke bare forholde seg til tegninger og digitale simuleringer. Tilbakemeldinger fra studentene er at de håper det blir anledning til flere slike runder, sier Bozena.
Birk Bjørnstad (fra venstre), Ole Magnus Ryen og Sondre Synnevåg, forteller om arbeidet med prosjektoppgaven om Helgasetr. Video: Anette Bersås/NTNU
Vinn - vinn
- Det er utrolig spennende å se og høre hva studentene har kommet frem til og hvilke løsninger de har valgt. En slik utveksling av idéer og høre hva studentene tenker, gir oss mulighet til å se på løsninger som vi kanskje ikke har tenkt på før, sier Elisabeth Wærnes, forretningsutvikler ved Multiconsult.
- I tillegg var vi så heldig at vi fikk delta når studentene presenterte sine løsninger, og også stille spørsmål. Vi opplevde at de var interesserte i å høre hvorfor løsningene har blitt slik de har blitt, og også utfordret de valgte løsningene, sier Elisabeth, som også veiledet studentgruppene litt i etterkant av hver enkelt presentasjon.