Gjennomførte oppgavesamarbeid etter endt master
Da Andrea Nistad allerede var godt i gang med å skrive sin masteroppgave i Energi og miljø kom hun en dag over et oppgavesamarbeid fra Norges Motorsportforbund (NMF) på NTNU Bridge. Oppgaven gikk ut på å utføre et klimaregnskap for motorcross idretten i Norge. Dette syntes Andrea virket veldig spennende.
– Jeg syntes det var kult at de var veldig innstilt på å gjøre en sånn type analyse, og så hadde jeg jo på en måte erfaring med det her fra studiet, så jeg var veldig nysgjerrig på å få brukt det i en litt annen setting enn man er vant med fra universitetet, forteller hun.
Problemet var bare at Andrea allerede skrev master og hadde i teorien ikke noe mer oppgaver å skrive. Likevel syntes Andrea dette var såpass spennende at hun valgte å ta kontakt med Knut Iver Skøien i NMF, med et forslag om å utføre dette oppgavesamarbeidet som et betalt oppdrag. Dette takket de ja til. Noe av grunnen for det tror Andrea var at oppgaveutlysningen hadde ligget ute en stund, uten å få napp. I tillegg fikk hun inntrykk av at dette var et oppdrag de veldig gjerne ville få utført. Dette ble grunnlaget for et godt oppgavesamarbeid.
– Man trenger jo en del data og input fra deres side for å i det hele tatt kunne gjøre noen sånne typer analyser og beregninger som jeg gjorde, og for å få til det var jeg veldig avhengig av å ha en kontaktperson som Knut Iver hos dem, sier Andrea.
Knut Iver forteller at han er veldig fornøyd med hvordan Andrea endte opp med å løse oppgaven.
– Hun forstod oppgaven veldig raskt og ga sitt forslag til hvordan dette skulle løses, så vi ble egentlig veldig lett enige om det. Også gjennomførte hun nesten 100 prosent etter planen.
Andrea gir mye av æren for at oppgaven ble løst så godt til Knut Iver, som hun forteller at var veldig tilstede og behjelpelig under hele prosessen med oppgaven.
– Han hadde mye kunnskap om denne typen analyse og visste hvilke spørsmål som jeg måtte ha svar på, og var dermed også veldig fin å diskutere med. Så det tenker jeg var ganske avgjørende for at det ble vellykket til en viss grad.
ØNSKER AT FLERE VELGER NMF
Knut Iver forteller at selv om de har hatt noen få oppgavesamarbeid de siste årene så skulle han gjerne sett at de fikk til enda mer. De siste årene har de hatt et studentsamarbeid gjennom Eksperter i Team og to gjennom masteroppgaver, hvor den ene var med Andrea. Gjennom de samarbeidene de har hatt så ser de mye potensiale, spesielt for et forbund med små ressurser til å jobbe med disse temaene på egenhånd.
– Det er en veldig nyttig måte å få belyst problemstillinger som vi er interesserte i at skal belyses, og vi forventer ikke all verden av dem, men dersom noen kan jobbe og bearbeide disse temaene litt så er det klart at det er nyttig for forbundet.
I tillegg vektlegger Knut Iver at de også ønsker at flere studenter som studerer forskjellige fag skal se potensialet i motorsport.
– Vi ønsker at de skal se at motorsport er spennende og har et veldig spennende teknologisk innhold. Det motorsport gir til samfunnet er at man kan bruke sporten til å utvikle teknologi. Veien fra idé til å sette ting ut i praksis er mye kortere der enn for eksempel bilfabrikker og motorsykkelfabrikker. Så sporten er en veldig fin måte å teste ut ideer på.
Han forteller videre at NMF kan komme med oppgavetyper som kan passe til alle nivåer. Akkurat nå har de fire utlysninger til oppgavesamarbeid på Bridge sine nettsider, mange av oppgavene har et bærekraft fokus som han håper etterhvert vil bli mer ettertraktet blant studenter.
– Disse problemstillingene som vi arbeider med er problemstillinger som vi finner i andre bransjer og sektorer som ikke nødvendigvis er knyttet til idrett, for eksempel innenfor mobilitet. Så det vil være mye overføringsverdi mellom motorsport og andre deler av samfunnet.
TILPASSER SEG STUDENTENE
NMF har lagt inn mye tid og ressurser i sine studentsamarbeid og i de oppgavene som de legger ut, men Knut Iver forteller at det kan være vanskelig å vite akkurat hva studentene er på jakt etter.
– Det er vanskelig å vite hvor spesifikke problemstillinger vi skal legge ut. Så vi har pleid legge ut problemstillinger og oppgavetemaer som er forholdsvis åpne, så må studenten enten selv eller i samtale med oss lage oppgaven smalere sånn at det passer med den oppgaven de faktisk skal utføre.
Knut Iver påpeker at det derfor er viktig at også studenten er innstilt på å jobbe med problemstillingen og omfanget av oppgaven, og at man ikke kan regne med at en bedrift eller en organisasjon som vår treffer med en gang. Dette tenker han er viktig at studenter tenker på når de leser oppgaveutlysningene som er på NTNU Bridge.
VIKTIG MED GOD DIALOG
Ifølge Knut Iver viser de alltid forståelse for at det er studenter som skriver for dem, og de er veldig bevisste på at det finnes visse begrensninger for hva en student kan nå over i sitt arbeid, men han ser ingen spesielle ulemper med å ha studentsamarbeid.
– Det er vel eventuelt bare den tiden det tar å følge opp og ha en dialog med studentene i oppgaveperioden som er en liten omkostning, men noe vi er veldig forberedt på og villige til å gjøre dersom studentene velger våre oppgaver.
Å ha en god dialog mellom bedriften og studenten mener også Andrea er en viktig forutsetning for oppgavesamarbeid.
– Det er ganske avhengig av at man har en kontaktperson hos bedriften som vet tydelig hva de vil, og i tillegg kan guide studenten litt. Man har ofte ikke jobbet før som student, så det er en litt ny setting, og sånn sett tenker jeg det er bra at man har gode kontaktpersoner som guider deg når man er helt fersk.
Noe annet Andrea også mener er veldig viktig både når du skal finne en bedrift å skrive oppgave for, men også når du skal finne deg en fast jobb etter endt studie, er at du må ha et engasjement.
– Hvis man vet hva man vil, og har et engasjement for noe, så må man bare sjekke ut mulighetene. Plutselig finner du en eller annen e-post adresse eller et telefonnummer til noen som holder på med noe du synes er kult, og da må man bare ringe og spørre tenker jeg, og veldig ofte blir man overrasket over hvor positive folk er.