Om prosjektet – Bedre skolestart
Bedre skolestart for alle – et innovasjonsprosjekt i Trondheim kommune
Innovasjonsprosjektet er et samarbeid hvor personalet i barnehage og skole sammen med forskere prøver ut nye tiltak som skal bidra til en bedre overgang fra barnehage til skole og en bedre skolestart for alle barn. Trondheim kommune er prosjekteier, NTNU er prosjektleder og DMMH, Roskilde Universitet og Linnéuniversitetet er med som partnere. Innovasjonsprosjektets fokus er at overgangen skal være en positiv faktor som virker inn på barns erfaring av god livskvalitet, forstått som velvære, tilhørighet, trivsel, og mulighet til å etablere vennskap. Ifølge forskning trues barns mulighet for lek i skolen av voksenstyrte aktiviteter, økt læringstrykk og vektlegging av akademisk karriere. Dette prosjektet vil legge til rette for varierte arbeidsmåter, mer lek og utforskende læringsaktiviteter i skolen, blant annet gjennom økt bruk av praktisk-estetiske arbeidsmåter. Trondheim kommune ønsker å pilotere bedre skolestart ut fra noen av anbefalingene fra NOU 2019: 3 Nye sjanser – bedre læring. Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner og utdanningsløp. Innovasjonsprosjektet er forankret i kommunens overordnede strategi på oppvekstfeltet «Stein, saks, papir – en strategi for å bygge sterke Barnefellesskap» (SSP). Innovasjonsprosjektet har en intervensjonsdel og en forskningsdel. Intervensjonsdelen er knyttet til
- utvikling av innhold og arbeidsmåter i overgangen mellom barnehage og skole,
- aldersblandede grupper (barnehage, 1. og 2. trinn)
- utveksling av personale mellom barnehage og skole/SFO.
Forskningsdelen skal fremskaffe kunnskap om hvordan barn, foreldre og personalet i barnehage og skole deltar i og opplever overgangen fra barnehage til skole før og etter et forsøk med bedre skolestart som et ledd i realisering av innovasjonen. Innovasjonsprosjektet har som mål å frembringe et sterkere forskningsbasert kunnskaps- og erfaringsgrunnlag for politikkutforming, forvaltning og utvikling av pedagogisk praksis. Et tettere samarbeid mellom barnehager, skoler og forskningsmiljøene/lærerutdanningene kan bidra til gjensidig kompetanseutvikling.
Aksjonslæring og organisasjonsutvikling
Som del av aksjonslæring og organisasjonsutvikling har kompetanseutviklingen for personalet i barnehage og skole stått sentralt. Prosjektet har arrangert en rekke fagdager og seminar med ulike tema.
Det ble opprettet en lokal arbeidsgruppe. Denne består av ansatte i barnehage og skole og inkluderer både ledelse, lærere i barnehage og skole, samt baseledere i SFO. Gruppen har arrangert ulike opplegg med tanke på blant annet kompetanseutvikling og diskusjoner omkring pedagogiske praksiser og samarbeidstiltak med tanke på overgangen barnehage og skole.
Aksjonslæringsdelen av innovasjonsprosjektet har bidratt til bevisstgjøring hos personalet av at det ikke bare handler om å sette opp tiltak som skal gjennomføres, men at et holdningsarbeid er viktig. Samarbeidet med personalet har også gitt forskerne mulighet til å komme tettere på praksisfeltet og få dypere innsikt i de utfordringer, dilemmaer og muligheter personalet erfarer.